Ako hodnotíte končiaci sa rok 2012 z pohľadu Hospodárskych novín?
Bol to rok, v ktorom sme sa venovali prioritne budúcnosti. Bol to rok, v ktorom sme prehodnocovali nastavenie printu, webu a digitálnych projektov. Bol to rok, v ktorom sme urobili obsahové a grafické zmeny na webe Hospodárskych novín HNonline.sk a do portfólia našich príloh zabudovali nový projekt pre finančný trh - Investor. Bol to rok, ktorý nemohol nadchnúť žiadneho vydavateľa a preto sme ho využili na to, aby priniesol výsledky v ďalšom období. Z hľadiska okamžitého efektu by som tento rok hodnotil opatrne, z hľadiska zmien a inovácií s by som v ňom videl rok budovanie novej perspektívy pre vydavateľa HN- spoločnosť Ecopress.
Čo považujete za najpozitívnejší moment v roku 2012 a čo naopak nevyšlo podľa vašich predstáv?
Najväčší úspech vidím v redizajne hnonline.sk a narastajúceho počtu návštevníkov na tomto webe, veľký úspech vidím v mimoriadne pozitívnej odozve našich predplatiteľov a pravidelných čitateľov na chystané zmeny, najmä v obsahovej štruktúre HN. A čo ma mrzí, vlastne štve? Chcel by som mať širšie možnosti na to, aby som svojich ľudí a ich prácu mohol oceniť lepšie a častejšie. Aby sa zo slova "ďakujem" nestala postupom času jediná forma spätnej väzby a motivácie, aby pozícia novinára nebola marginalizovaná, ale perspektívna. V HN totiž pracujú skvelí ľudia a som na nich hrdý.
Aká udalosť mimo vašej spoločnosti patrila z pohľadu biznisu, v ktorom pôsobíte, k najvýznamnejším?
Výsledok parlamentných volieb v marci, ktorý de facto zostavil jednofarebnú vládu Roberta Fica. A tá mohla tak konečne zrealizovať sen o krajine, kde sa na krízový chod štátu a vlády Smeru- SD musia výraznejšie poskladať tí, čo majú švihom čarovného prútika pritom ešte udržať zamestnanosť, mzdy a dane, a v sekundárnej rovine aj spotrebu. Hlavné bremeno zmien od januára budú niesť jednoducho ľudia (podnikatelia, živnostníci či vyšší manažment) a subjekty (veľké firmy a banky), ktoré sú zároveň cieľovou skupinou HN. Tým je otázka o kľúčovej udalosti pre náš biznis zodpovedaná pomerne jasne.
Čakajú Hospodárske noviny v budúcom rok zmeny? Aký očakávate vývoj na printovom trhu?
HN čakajú zmeny v obsahovej štruktúre s jediným cieľom: rozšíriť a skvalitniť ponuku pre našich tradičných čitateľov a osloviť (staro)nových čitateľov, ktorí hľadajú dôvod, prečo si majú v ére webu, sociálnych sietí a digitálnych nosičov, platiť za informácie v printe.
My im ho ponúkame s tým, že zmeny v obsahu sú už schválené a pripravené kedykoľvek na spustenie, ale chceme ich spojiť aj so zmenami v grafike, ktoré ešte finalizujeme. Verím, že v priebehu pár týždňov to všetko stihneme uviesť do života a dáme tak čitateľom jeden z kľúčových darčekov k 20. výročiu etablovaniu slovenských HN, ktoré začali vychádzať v januári 1993. Máme toľko rokov ako samostatné Slovensko a zmeny v obsahu a grafike k tomu nášmu vlastnému príbehu určite patria.
Vývoj na trhu bude prozaický: slabí budú ešte slabší a tí ostatní budú hľadať ďalšie cesty, ako nájsť nových klientov (čitateľov) a peniaze. Dobrá správa pre redakcie je v tom, že bez kvalitného autentického obsahu a kvalitných novinárov (a to bez ohľadu na nosič) sa žiadny mediálny dom nezaobíde, dobrá správa pre progresívnych vydavateľov spočíva v tom, že iná cesta - ako investovať do nových nosičov pre obsah - jednoducho neexistuje: éra pokusov a omylov v médiách sa postupne končí. Verím, že v tom sa dokážu zhodnúť, tak vydavatelia, ako aj novinári.
Prečítajte si hodnotenia roka od ľudí z mediálnej a reklamnej v seriáli Mediálni lídri 2012