Ringier informoval v tlačovej správe, že sa dohodol na odpredaji Nového Času, ktorý je u nás dlhodobo najpredávanejším denníkom. Titul preberie spoločnosť FPD Media (v online obchodnom registri zatiaľ nefiguruje) zo skupiny FPD podnikateľa Antona Siekela. Získa aj nedeľník Nový Čas Nedeľa a web Čas.sk spolu s videoportálom Tivi.sk.

„Už viac ako štyri roky analyzujeme mediálny trh na Slovensku, ktorý smeruje k postupnej konsolidácii. Predpokladáme, že v priebehu niekoľkých rokov sa na Slovensku počet vydavateľstiev a mediálnych domov zníži. Akvizíciu denníka Nový Čas a ďalších médií vnímame z tohto pohľadu ako jedinečnú investičnú príležitosť,“ hovorí Peter Šveda, konateľ FPD Media.

Firma si dáva za cieľ udržať predovšetkým Nový Čas na pozícii trhovej jednotky. V prvom polroku zaznamenal denník 10-percentný medziročný prepad predaného nákladu. Nový Čas predáva v súčasnosti denne viac ako 80-tisíc výtlačkov, dvojka trhu Plus Jeden Deň vydavateľstva NMH predáva okolo 40-tisíc kusov.

„Naším cieľom je zároveň zefektívniť negociačný priestor pre vyjednávanie inzertných príjmov voči mediálnym agentúram a priamym klientom,“ dodal P. Šveda.

A. Siekel, ktorý ovláda skupinu FPD, dosiaľ na mediálnom trhu pôsobil cez spoločnosť Publishing House, ktorá vydáva niekoľko regionálnych titulov vrátane Žilinského večerníka.

Vlani obchodoval A. Siekel s NMH, keď od vydavateľstva Penty získal do portfólia pánsky magazín Break. Žilinský večerník a Break budú konsolidované, podľa spoločnosti to znamená, že sa uvažuje o začlenení oboch titulov pod FPD Media.

Časopisy preberá Penta

Ostatné printové tituly Ringieru získava konkurenčné vydavateľstvo News and Media Holding (pod ktoré patrí aj Mediálne.sk). NMH preberá týždenníky Nový Čas pre ženy a Život, ako aj mesačníky Nový Čas Krížovky, Nový Čas Bývanie, Eva, Madam Eva, Geo a Auto Bild, spolu so všetkými ich online rozšíreniami. NMH niektoré podobne zamerané tituly vlastní, dosiaľ si konkurovali (Emma – Eva). 

Transakcie podliehajú schváleniu z protimonopolného úradu. Uzavretie oboch obchodov sa očakáva v polovici roka 2018, informuje Ringier. Ani jedna zo strán nekomentovala cenové podmienky.

Penta sa podľa dostupných informácií zaujímala pôvodne aj o Nový Čas, ktorý však napokon nezískala. Hovorca Penty vylúčil, že by A. Siekel kupoval denník pre Pentu, aby sa prípadne vyhli problémom na protimonopolnom úrade. S A. Siekelom obchoduje Penta dlhšie, podnikateľ od skupiny kúpil pred rokmi napríklad stávkovú kancelária Fortuna v Chorvátsku. 

Ringier zároveň v rámci obchodu preberá od NMH spravodajský portál Aktuálne.sk, umiestnený pod doménou Centrum.sk. Presmerovaný bude na Aktuality.sk, ktorý zostáva v rukách Ringieru. Ten avizuje redakčné posilnenie Aktualít.

Dokončenie obchodu medzi Ringierom a NMH je podložené splnením odkladacích podmienok. Po uzavretí obchodu očakáva NMH posilnenie svojej trhovej pozície. 

„Konsolidácia vydavateľského aj online trhu na Slovensku je súčasťou našej stratégie. Po nedávno oznámenej akvizícii denníka Uj Szó a týždenníka Vasárnap NMH získava úspešné portfólio magazínov, ktoré majú prirodzenú synergiu s našimi titulmi. Dokončením transakcie sa NMH stane vydavateľským domom s najširšou ponukou magazínových a online titulov na Slovensku, čo vytvára predpoklady pre kvalitnejší a atraktívnejší obsah. Našim čitateľom a aj inzerentom postupne prinesieme bohatšiu obsahovú a aj inzertnú ponuku,“ povedal Peter Mertus, generálny riaditeľ NMH.

Ringier zostane len v digitáli, kúpil ďalšie inzertné weby

Vydavateľstvo Ringier Axel Springer sa chce na Slovensku orientovať výhradne na digitálny biznis – portfólio spoločnosti United Classifieds zameranej na riadkovú inzerciu dopĺňajú dva prírastky – web AutoBazar.eu a realitný inzertný portál TopReality.sk. Ringier ich kupuje od zakladateľov Michala Obedu a Mareka Grajcaríka.

Autobazar.eu je najväčší poskytovateľ automobilovej inzercie s 93-tisíc návštevníkmi denne. TopReality.sk je jedným z najnavštevovanejších realitných portálov s 35-tisíc návštevníkmi denne a vyše 250-tisíc zobrazenými inzerátmi.

„Predávame náš denník a tlačené magazíny s cieľom ešte viac zvýrazniť profil nášho portfólia, ako vedúceho digitálneho vydavateľstva na Slovensku. Autobazar.eu, TopReality.sk, ako aj doména Aktualne.sk dokonale zapadajú do nášho portfólia a dokazujú konzistentnosť napĺňania našej stratégie,“ hovorí šéf Ringieru Milan Dubec.

United Classifieds spoluvlastní Ringier so skupinou Penta, ktorá má vo firme menšinový 40-percentný podiel. Spoločnosť zastrešuje predaj inzercie na portáloch Bazar.sk, Nehnuteľnosti.sk, Reality.sk, Novostavby.sk, Byty.sk, Chaty.sk a Viareal.sk, ako aj na portáloch Autobazar.sk, Autovia.sk, Noveauta.sk, Autozor.sk a ABmanager.sk.

Ringieru zostáva v rukách naďalej aj jeden z najziskovejších online produktov, komunitný web Pokec.sk. Ten bol pôvodne a Aktualitami či inzertnými webmi súčasťou firmy Azet.sk. Ringier Axel Springer do nej vstúpil ako väčšinový vlastník v roku 2010 a neskôr sa spoločnosti úplne spojili. 

„S touto rozsiahlou reorganizáciou nášho portfólia na Slovensku jasne podčiarkujeme naše odhodlanie stať sa vedúcim digitálnym vydavateľstvom v strednej a východnej Európe. Naše nové portfólio na Slovensku je kompletne digitálne a dobre diverzifikuje príležitosti medzi oblasti digitálneho publikovania, digitálnej inzercie a digitálnych obchodných činností, ako Pokec a Bistro.sk. Som presvedčený, že ide o výborné nastavenie, ktoré umožní ďalší zdravý rast nášho podnikania na Slovensku,“ uviedol Mark Dekan, CEO Ringier Axel Springer Media AG.

Poznámka: Mediálne.sk je súčasťou vydavateľstva News and Media Holding, ktoré patrí finančnej skupine Penta.