Aký to bol rok?
Rok 2010 bol rokom konsolidácie po dramatickom prepade objemov reklamy plánovaných do printových médií v roku 2009. A bol taktiež rokom udržiavania pozícií či akého-takého status quo pri pretrvávaní recesie inzertných budgetov počas väčšej časti roka. Čo sa nám skutočne vydarilo? Podarilo sa nám prežiť, a to je to najpríjemnejšie konštatovanie pre rok 2010. Koncoročné oživenie nielen v našom segmente, ale taktiež v biznise našich obchodných partnerov, bude zrejme pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch, a to je povzbudzujúca perspektíva pre všetkých, čo prežili.
Neplánovane sme uskutočnili dva úspešné eventy s časopisom Goldman a v závere roka sme pre používateľov iPadu začali pripravovať iPad verziu všetkých našich titulov.
No a hádam ešte spomeniem, že všetky naše tituly boli ocenené Zlatou pečaťou za najlepší časopis roka 2010, a to je pre nás príjemná správa, keďže aj pri obmedzení výdavkov na produkciu dokázali udržať ich najvyšší štandard.
Ktorá udalosť alebo osobnosť minulého roka najviac ovplyvnila brandžu, v ktorej pracujete?
Neistota a dezorientácia. To boli dva faktory, ktoré sa podpísali pod výsledky roka 2010. Neistota u obchodných partnerov, ktorí nevedeli odhadnúť, ako sa im po prvom roku krízy bude dariť a dezorientácia u spotrebiteľov, ktorí boli neustále zmietaní protichodnými a často nezmyselnými správami analytikov a "odborníkov".
Správanie spotrebiteľov sa tak dalo veľmi ťažko odhadnúť, bolo pomerne chaotické a ovplyvňované kdejakou zmätočnou informáciou, ktorú sa dopočuli, nevedno kde a nevedno od koho, no zaručene tomu uverili...
Výsledok: obchodníci plánovali svoje aktivity veľmi nahrubo a s veľmi otáznym koncom. Našťastie, pre mnohých bude ročná uzávierka zrejme optimistickejšia, ako sami predpokladali na začiatku roka.
Čo očakávate od budúceho roka?
V obchodnej rovine sa budúci rok bude zrejme niesť v atmosfére opatrného optimizmu a mnohé firmy budú mať ambíciu od krízového manažmentu prejsť čo najskôr k štandardným firemným stratégiám. O to by sme sa chceli pokúsiť aj v našom vydavateľstve...
V osobnej rovine mám čoraz menšie ilúzie a začínam byť stále smutnejší z devalvácie pojmov, z devalvácie zábavy ako takej... Kolobeh života sa stáva kampaňovitejší, krátkodobý výsledok víťazí nad kontinuitou, akoby všetky veci života mali byť len "na jedno použitie"... A jednorazovosť sa prenáša aj do vzťahov medzi ľuďmi... Niežeby som chcel moralizovať, len nad týmto fenoménom často premýšľam, aby som na novú situáciu vedel optimálne reagovať, tak aby som neublížil ani sebe, ani spoločnosti...