Švajčiarsky koncern Ringier v deväťdesiatych rokoch minulého storočia hľadal príležitosti na expanziu. Keďže západný presýtený trh sa nejavil ako vhodný región, vstúpil na neznámy „divoký“ východ. Mediálnemu prostrediu tu vládli neštandardné obchodné podmienky, neprehľadné vlastnícke vzťahy a nekontrolované prepojenia v oblasti médií, distribúcie, tlače a niekedy aj politiky. Kým práve tieto faktory spolu s vtedajšou nízkou výkonnosťou trhu väčšinu zahraničných koncernov

odrádzali, tým, čo v minulom storočí zaťali zuby a privreli oči, sa v biznise za zbúranou oponou začalo dariť.


Rastúci Východ. Prevažne novinový koncern Ringier dosiahol vlani už šiesty rok po sebe rast obratu, a to práve vďaka prosperujúcim stredo- a východoeurópskym trhom. Spoločný obrat v Česku, Maďarsku, Rumunsku, na Slovensku, v Srbsku a na Ukrajine dosiahol vlani 308,7 milióna eur, čo predstavuje 17,7-percentný medziročný rast.


S obratom 340,1 milióna eur je pre Ringier ešte stále najväčší trh doma vo Švajčiarsku, medziročne tu však, ako v jedinej krajine, kde spoločnosť pôsobí, obrat klesol o dve percentá. Nižšie tržby dosiahli najmä magazíny, noviny a biznis médiá, finančne sa z pohľadu medziročného rastu najviac darilo naopak elektronickému segmentu.


Michael Ringier: Zostať na Východe, expandovať na webe


Podľa hlavy švajčiarskeho rodinného podniku Michaela Ringiera sa spoločnosť v najbližších rokoch nebude snažiť o vstup na nové trhy.

Internetová budúcnosť. Práve tomu verí Ringier najviac. Podľa hlavy švajčiarskeho rodinného podniku Michaela Ringiera sa spoločnosť v najbližších rokoch nebude snažiť o vstup na nové trhy. Podobne ako iní mediálni konkurenti vidí Ringier potenciál ešte na Ukrajine a čiastočne aj v Číne, kde ide v súčasnosti najmä o obsadenie pieskoviska. „Podniká sa tu veľmi ťažko, trhy sú vo svojich začiatkoch,“ opisuje pre TREND doterajšie skúsenosti vydavateľ Michael Ringier.


Namiesto regionálneho rozmachu chce švajčiarsky mediálny dom posilňovať svoju pozíciu tam, kde pôsobí. „Priestor na expanziu je ešte stále v oblasti tlačených médií, sústrediť sa budeme najviac na online sféru,“ hovorí M. Ringier, ktorý v najbližších rokoch očakáva výraznú konsolidáciu roztriešteného trhu.


Na internete vidí koncern zatiaľ stále skôr potenciál ako výsledky, ktoré jednoznačne presvedčia. „Ziskovosť online projektov je veľmi rozdielna,“ hovorí za svoju firmu M. Ringier. Spoločnosť nedávno kúpila napríklad švajčiarsku internetovú spoločnosť media swiss ag, ktorá s tržbami vo výške 50 miliónov eur z internetovej riadkovej inzercie dosahuje vysoké zisky. Ziskový je aj švajčiarsky bulvárny portál Blick Online. Hlava Ringieru zároveň dodáva, že sa, samozrejme, nájdu viaceré online projekty, ktoré ešte nezarábajú. „Určite budeme investovať aj do takých stránok, ktoré zisky zatiaľ nevynášajú. Aj pri viacerých tlačených médiách sme museli roky čakať, kým začali zarábať,“ vysvetľuje M. Ringier.


Ringier sa musí pozerať smerom online aj preto, lebo vydavateľ prevažne bulvárnych médií začína registrovať úbytok čitateľov tlače. Problémy má napríklad vlajkový bulvárny denník vo Švajčiarsku Blick. Jeho príbuzný Nový Čas si aj pri trpiacej serióznejšej konkurencii udržiava podľa auditu predajnosti ABC SR relatívne stabilnú predajnosť, počet čitateľov naopak podľa prieskumu MML-TGI

v posledných rokoch klesal. „Vieme o tom ešte stále príliš málo. Nevieme, prečo ľudia odchádzajú od novín. Či je to pre internet, zadarmo rozdávané noviny alebo preto, lebo už nemajú na čítanie chuť?“ pýta sa M. Ringier. A dodáva, že poznať dôvod nie je možno ani také dôležité: „Treba vedieť najmä to, že každé noviny aj časopisy musia pôsobiť aj na internete, kde sa spolu zlúčia

do jednej značky.“


Pilotný projekt v rámci využívania rôznych distribučných platforiem je pre Ringier švajčiarsky

ekonomický titul Cash. Ten existuje v podobe bezplatných tlačených novín, televízie, internetového portálu, spravodajstva pre mobilné telefóny či podcastov. „Značka by mala využívať všetky dostupné technológie,“ opisuje M. Ringier budúcu stratégiu koncernu.


Dobrý konkurent. Výrazný krok v súvislosti s vplyvom internetu a elektronických médií na tlač urobilo vydavateľstvo na Slovensku ešte vlani. Vtedy predalo skupinu dvanástich programových titulov vrátane slovenskej Eurotelevízie, Telemagazínu a TV maxu nemeckým mediálnym domom

Springer a Heinrich Bauer Verlag. Viaceré z TV magazínov boli ziskové projekty a napríklad na Slovensku mal Ringier pod palcom takmer celý televízny segment. No vydavateľský dom aj tak neveril v ich budúcnosť. „Programové časopisy budú môcť vydávať len najväčšie „slony“. Konkurencia sa na trhu navzájom vytláča a z novinárskej stránky sa tituly dajú len veľmi ťažko odlíšiť,“ vysvetľuje pohnútky rozhodnutia Michael Ringier. „Na konci vyhráva ten, kto má najväčšie lakte, najlepšiu distribúciu a kto investuje najviac peňazí – to už nebol náš

záujem.“ Predpoveď ďalšieho vývoja dáva podľa M. Ringiera situácia v Nemecku, kde vlani podľa neho najviac trpel práve segment programových časopisov. Dôvodom bola presýtenosť trhu, keďže programovú prílohu majú už aj lokálne noviny. „To sa stane aj na Slovensku,“ myslí si vydavateľ.


Predaj slovenských TV časopisov sa od ostatných krajín líšil tým, že švajčiarska spoločnosť otvorila dvierka silnému nemeckému vydavateľstvu Bauer, ktoré tu dosiaľ nepôsobilo. Bauer vydáva napríklad aj v Česku tituly, ktoré zameraním konkurujú viacerým časopisom Ringieru. Michael Ringier si napriek tomu nemyslí, že to jeho spoločnosti na slovenskom trhu ublíži: „S Bauerom sme

si veľmi blízki, máme spoločné časopisové obchody v Rumunsku a Maďarsku. Aj tak by sem niekto prišiel, preto nám vyhovuje, ak ide o spoločnosť, ktorú poznáme a ktorá sa správa profesionálne. Taký konkurent je najlepší, akého môžeme mať,“ dodáva hlava švajčiarskeho vydavateľstva.



Michael Ringier: Zostať na Východe, expandovať na webe