Na Slovensku si popularitu držia súkromné televízne stanice, najdôveryhodnejší je verejnoprávny vysielateľ, silné postavenie majú digitálne spravodajské portály. Také sú závery najnovšej správy o médiách 2020 pre Slovensko, ktorú publikoval Inštitút Reuters pre štúdium žurnalistiky (RISJ, resp. Reuters Institute) a Oxfordská univerzita. Na jej zostavení sa podieľal aj Simon Smith z Karlovej univerzity v Prahe.

TV Markíza mala z hľadiska týždenného sledovania najvyšší podiel – 58 percent, nasleduje TV JOJ (56) a RTVS (50). Medzi printovými médiami dominoval Nový čas (25 percent), potom SME so 16 a Plus 7 dní s 13 percentami. Trio najčítanejších online médií tvorili aktuality.sk so 45 percentami, topky.sk mali 42 percent a sme.sk 28 percent.

Z pohľadu zariadení, prostredníctvom ktorých ľudia sledovali správy, nastala zmena. Smartfóny (58 percent) tento rok prvýkrát predbehli počítače a notebooky (55 percent) ako hlavný spôsob prístupu k digitálnym správam.

Ohrozenie z mnohých strán

„Tohtoročná správa prichádza uprostred globálnej pandémie, ktorá je v modernej dobe bezprecedentná a ktorej hospodárske, politické a sociálne dôsledky sa stále vyvíjajú,“ skonštatoval Nic Newman, vedúci výskumný pracovník z RISJ.

„Závažnosť tejto krízy posilnila potrebu spoľahlivej a presnej žurnalistiky, ktorá môže informovať a vzdelávať obyvateľstvo, ale zároveň nám tiež pripomenula, ako sme ohrození sprisahaniami a dezinformáciami,“ zdôraznil.

Tvorcovia správy pripomenuli, že v súvislosti s vraždou investigatívneho novinára z roku 2018 sú na Slovensku problémy so zastrašovaním a zneužívaním reportérov pod väčším drobnohľadom.

Zdôraznili, že prebiehajúci súdny proces s osobami obvinenými z vraždy Jána Kuciaka pokračoval so silným pokrytím v špičkových mediálnych zdrojoch.

Dôvera v spravodajstvo klesá

Z hľadiska dôveryhodnosti viedla podľa tejto správy RTVS so 67 percentami, nasledovaná TA3 so 66 percentami a tretiu priečku si s 58 percentami podelili Hospodárske noviny a Aktuality.sk. „Dôvera v spravodajstvo celkovo výrazne klesla z už nízkej úrovne, čo je spôsobené pretrvávajúcou kritikou mediálneho ,hlavného prúduʻ,“ uviedli tvorcovia správy.

Prieskum sa uskutočnil pomocou online dotazníka na konci januára a začiatku februára 2020. Okrem Slovenska bol realizovaný v ďalších 39 krajinách sveta.