Redakcia Brava oslavuje okrúhle narodeniny už dlhšie aj zverejňovaním zaujímavostí o časopise. K výročiu magazínu zároveň pripravila texty aj agentúra dpa. Vedeli ste, že prvé nahé prsia sa v Brave objavili v roku 1982 a že ľúbostné príbehy preň písal aj známy moderátor Thomas Gottschalk?
Podchytil svet tínedžerov
Prvé číslo Brava vyšlo 26. augusta 1956 – s podtitulom filmový a televízny časopis. Mimochodom, pôvodne zamýšľaný názov bol Filmstar. Nakoniec sa zvolil iný variant, na titulke prvého Brava bola herečka Marilyn Monroe. Časopis mal 40 strán a stál pol marky.
#BRAVO erschien #ZumErstenMal am 26.08.1956; als "Film- & #Fernsehzeitschrift" mit 40 Seiten und kostete 50 Pfennig pic.twitter.com/OmzjvkWWD8
— 60 Jahre BRAVO (@60JahreBRAVO) 31. července 2016
Hneď od ďalšieho roka začala redakcia oceňovať umelcov z radov hercov a interpretov cenami, ktoré sa len jedným písmenom navyše líšia od súčasných slovenských – Otto. Rozdával sa zlatý, strieborný aj bronzový, najviac ich má na konte kapela Bon Jovi – 13. Najviac zlatých Ottov získal predstaviteľ Winnetoua Pierre Brice. Celkovo sa udelilo 1494 ocenení.
BRAVO Otto: 1.494 Statuen in Gold, Silber, Bronze - und jede Menge stolzer Super- und Mega-Stars #HappyBdayBRAVO pic.twitter.com/D9FMbPvqG6
— 60 Jahre BRAVO (@60JahreBRAVO) 25. srpna 2016
Od celebrít časopis potom čoraz viac prechádzal k problémom tínedžerov a témam o láske, ale aj intímnostiach. Na otázky mladých od roku 1969 odpovedá Dr. Sommer, pseudonym, pod ktorým riešia všemožné problémy pubertiakov psychológovia. V prvom diele musel odborník riešiť napríklad ťažkosti 13-ročnej slečny, ktorá sa zamilovala do vodiča autobusu. Mladí sa však pýtali aj chúlostivé otázky, ktoré nechceli klásť rodičom a často sa na redakciu obracali aj s vážnymi starosťami. Aj napriek dobe internetu dodnes redakcia dostáva do rubriky okolo 300 otázok týždenne.
„Problémy čitateľov sa v zásade nezmenili. Mladí si kladú v puberte tie isté otázky: Som normálny? Je môj penis malý? Sú moje prsia príliš veľké? Pravda, otázka či mám posielať svojmu priateľovi nahé selfie tu pred 20 rokmi ešte nebola,“ hovorí šéfredaktorka Brava Nadine Nordmannová.
S dobou ide aj Dr. Sommer, v súčasnosti má už dokonca vlastný kanál na YouTube. Najsledovanejšie video? To s názvom „Takto sa robí perfektná fajka“. Tím pod značkou Dr. Sommer má päť členov.
V 70. rokoch vyrukovalo Bravo s prvou obrázkovou lovestory – s prozaickým názvom Prvá láska Brigity. V roku 1982 sa v rubrike premiérovo objavili nahé dievčenské prsia – v edukačnej sérii „V trinástich sa začína láska“.
#BRAVO_wtf: Vor 34 Jahren zeigt #BRAVO das erste Mal nackte Brüste in der #FotoLoveStory "Mit 13 fing die Liebe an" pic.twitter.com/a8qAHaQf5v
— 60 Jahre BRAVO (@60JahreBRAVO) 11. srpna 2016
Backsteet Boys na titulke 46-krát
Časopis si získal popularity aj zverejňovaním nálepiek a plagátov. Už v roku 1959 zverejnil poster Brigite Bardot v životnej veľkosti. Najdlhšie museli čitatelia zbierať nálepky v prípade skupiny Beatles, pri ktorej sa rozkúskované časti plagátu objavili v 40 číslach za sebou. Britská kapela bola mimochodom na titulke Brava až 41-krát. O jednu titulku viac má na konte Michael Jackson. Kráľ rocku Elvis Presley sa na ňu dostal 34-krát. Ešte častejšie to zvládli chlapci z Backstreet Boys - 46-krát.
Po zjednotení Nemecka sa Bravo dostalo v roku 1991 na svoj historicky najvyšší predaj presahujúci 1,5 milióna výtlačkov. V tom čase už tri roky vychádzal aj nový magazín Bravo Girl, neskôr pribudla aj ďalšia „odnož“ Bravo Sport. V roku 1992 sa objavil aj prvý hudobný výber redakcie na CD – Bravo hity. Momentálne sa predáva 94. edícia pesničkovej výberovky.
V 93. roku sa Bravo dostalo stabilne aj do televízie, na RTL II odštartovala relácia Bravo TV. V súčasnosti už formát neexistuje. Internetový pokrok zastihol redakciu v roku 2001, keď sa spustila stránka bravo.de.
A bol to práve nástup onlinu, ktorý podobne ako pri iných printoch, nebezpečne znižoval náklad Brava. Kým v roku 1998 predaj stále atakoval miliónovú hranicu, dnes je na úrovni 130-tisíc výtlačkov. Od roku 2014, keď časopis prešiel veľkou transformáciou, vychádza namiesto týždennej periodicity v Nemecku už len ako dvojtýždenník.
V Česku a na Slovensku vydavateľstvo Bauer Media tento rok stoplo lokálnu verziu. Vychádzala pritom od roku 1991.
Darilo sa mu pred dobou Facebooku a Instagramu
„Keď nebol Facebook, Twitter a Instagram, museli ste ako fanúšik čítať Bravo, aby ste vedeli, čo majú nové vaši obľúbenci. Dnes je to samozrejme celkom inak, keďže celebrity sú samy aktívne. Justin Bieber, Miley Cyrus, Rihanna či športovci informujú aj viackrát denne na sociálnych sieťach, čo sa okolo nich práve deje,“ vysvetľoval zásadný posun ešte bývalý šéfredaktor Brava Alexander Gernandt.
Časopisy pre mládež sú prvé, pri ktorých sa pokles trhu tlačených magazín prejavu. Najmladšia generácia od papierového média vo veľkom odchádza. Nie je to však problém iba Brava - rovnakému problému sa nevyhli ani zvyšné najväčšie nemecké tituly – Bravo Girl za päť rokov spadlo o 64 percent, hey! o 71, Popcorn o 78 a Yeah! o 77 percent.
Napriek tomu zatiaľ časopisy žijú ďalej, hoci obsah museli prispôsobiť potrebám mladých. Viac s fanúšikmi komunikuje online aj Bravo, na titulke narodeninového vydania má mladých YouTuberov – novodobých hrdinov tínedžerov, v tomto prípade dvojičky známe pod prezývkou Lochis.
Číslo k 60. narodeninám Brava je už v poradí 3 079. vydaním. Za šesť dekád, počas ktorých sa objavil v rukách takmer každého pubertiaka, predal časopis spolu 2,68 miliardy výtlačkov. Vystriedalo sa v ňom 13 šéfredaktorov.