Podľa riaditeľa vydavateľstva Šport Press Mariana Zimu, ktorý je vo funkcii od roku 2009, je cieľom väčšiny športových novinárov pracovať v jedinom špecializovanom denníku tohto typu u nás, čo Športu nahrávalo pri akvizícii posíl z iných redakcií.
Šéf vydavateľstva tvrdí, že postaviť dobrý tím budujúci kvalitný obsah je z hľadiska ďalšieho vývoja na mediálnom trhu kľúčové. „Hodnota obsahu sa raz musí dostať do popredia,“ hovorí M. Zima v súvislosti s aktuálnymi otázkami o budúcnosti printu a platbách čitateľov na webe.
No hoci sa na internete Šport spojil pred tromi rokmi s Azetom (Šport.sk), noviny považuje stále za hlavný produkt. V online vydavateľstvo uverejňuje len niektoré materiály z novín, a to hlavne popoludní, keď už odznieva stánkový predaj. Na tom nič meniť neplánujú, pokiaľ nepríde k spoplatneniu obsahu na webe a zvýšeniu priamych tržieb z digitálu.
V Športe sa tento rok diali výraznejšie zmeny, sám ste priznali snahu omladiť redakciu a dotiahli ste k vám viacerých novinárov z konkurenčných médií. Naopak, niektoré stálice museli odísť. Je to taktika získať k sebe to najkvalitnejšie na trhu?
Dá sa to tak povedať, snažíme sa vytvoriť oázu kvalitnej športovej žurnalistiky. Možností pre dobrých športových novinárov na Slovensku nie je veľa a myslím, že ani v budúcnosti nebude. Ostatné printové tituly skôr obmedzujú športovú rubriku a dávajú týmto témam menší priestor. Súvisí to aj so šetrením peňazí, čo vo svojich predchádzajúcich redakciách pocítili aj niektorí z tých novinárov, ktorí k nám prišli. Šport je hlavné športové printové médium u nás a, samozrejme, chceme, aby bolo aj najkvalitnejšie. Uvedomovali sme aj my sami potrebu určitej generačnej výmeny. V poslednom období sa nám darí dostávať k nám ľudí, ktorí sú známi ako dobrí novinári zameraní na konkrétne odvetvie športu. Dlhodobým cieľom je, aby sme mali najlepších žurnalistov pre jednotlivé športy.
Prišli k vám ľudia z Pravdy, Sme aj Plus Jedného Dňa. Motivovali ste ich skôr značkou denníka Šport alebo aj praktickejšie, povedzme finančne?
Nie sme v stave, že by sme mohli ľudí motivovať peniazmi, preplatiť ich. Na druhej strane, vieme im dať slušné podmienky. Beriem to tak, že robiť v Športe vníma väčšina športových novinárov ako niečo viac. Napokon, môžu sa tu najviac venovať tomu, čo ich zaujíma, čomu rozumejú a kde majú okolo seba silný tím rovnako zdatných kolegov. V Športe vyrástlo veľa novinárov a ja som vždy bol za to, aby sa aj noviny spätne prezentovali cez ich mená, aby neboli anonymné a lákali na názor osobností žurnalistiky.
O šport je často záujem aj medzi začínajúcimi žurnalistami. Píšu vám často?
Píšu, ale platí to aj o skúsenejších novinároch, ktorí sa zaujímajú o to, aká je u nás situácia. Lebo ako som naznačil, mnohí strácajú priestor vo svojich novinách. Keď vydavatelia znižujú počet strán, začínajú často od športu a novinár potom stráca pocit, že sa môže realizovať. Aj to nám nahráva, ak niekoho oslovíme, aby išiel pracovať k nám.
Vymieňame človeka za človeka
Po Borisovi Vanyovi, Stanislavovi Benčatovi a Tomášovi Prokopovi ste angažovali naposledy Vojtecha Jurkoviča. Plánujete ešte ďalšie zmeny?
Rokovania ešte prebiehajú, nejakí ľudia odídu a niektorí prídu. Nie je toho zase až tak veľa, možno sa bavíme ešte o jednom – dvoch menách v horizonte kvartálu. Nie je to ani žiadna kvantitatívna expanzia, ale výmena človeka za človeka. Nie každý sa aj uplatní podľa plánu.
Mladšia krv v denníku mala priniesť aj určité obsahové zmeny. Čo konkrétne to v prípade Športu má znamenať?
Dlhodobo sa snažíme obsah smerovať k analytickej, mienkotvornej žurnalistike. V posledných rokoch sa zmenil pomer spravodajských a hodnotiacich materiálov v novinách a trend bude pokračovať. Ani my nebudeme súťažiť primárne v rýchlosti prinesenej informácie, ale v kvalite, hodnote, názore.
Plánujete aj zmeny vo vedení redakcie? Dlhoročným šéfredaktorom je Zdeno Simonides.
Neuvažujeme v tejto chvíli o ďalších zmenách, pokiaľ si ich nevynútia okolnosti. To, samozrejme, dnes nikto nevie zaručiť. Dnešný slovenský mediálny svet je, ako vidíme, veľmi turbulentný.
Noviny obsahujú aj veľa rubrík, ktoré vyznievajú ako prežitky – povedzme Kaleidoskop, texty o udalostiach zvnútra redakcie, nešportovú časť Ofsajd. Plánujete hýbať so štruktúrou?
Za posledný rok – dva sme priniesli viacero nových rubrík a prvkov, niektoré majú častú periodicitu, iné mesačnú či príležitostnú. Vieme, že niečo časom môže strácať zmysel a že treba neustále dodávať akýsi nový vietor, ale nemôže sa to diať v dramatickom tempe aj vzhľadom na návyky čitateľa. Nechceme noviny úplne prekopávať, ale myslím, že sme do nich ukotvili dostatok stabilných súčastí, ktoré majú čitateľský potenciál. S nejakým väčším rozširovaním obsahu nateraz nepočítame. Hlavnú kompetenciu má však v tomto šéfredaktor.
Šport stále tlačí do 45-tisíc kusov denne a podľa M. Zimu mu čitatelia ubúdajú spomedzi novín najpomalšie Zdroj: Maňo Štrauch
Šport má veľa dlhoročných, verných čitateľov. Ako ale chcete osloviť nových, ktorým možno print toľko nehovorí?
Vieme, že žiadne noviny u nás roky nerastú a všetci sa snažíme čo najviac znižovať medziročný pokles namiesto zvyšovania rastu. Konkurencia elektronických médií a sociálnych sietí je drastická a sme si vedomí, že profil čitateľov sa generačne mení. Mladí, ktorí začínajú pracovať s informáciami, ich hľadajú inde ako v novinách. Samozrejme, naša ambícia je oslovovať aj ich, preto posilňujeme aktivitu v tých kanáloch, ktoré sú im najbližšie. Pokiaľ ide o našich stabilných čitateľov, vážime si, že máme veľmi solídnu základňu. Je to kmeň čitateľov, ktorí noviny kupujú prakticky denne a nás sa vďaka tomu medziročné poklesy netýkajú až tak dramaticky ako univerzálnych denníkov. Robíme veľké marketingové projekty, okrem súťaží pribaľujeme rôzne predmety, tričká, kalendáre. Nehovorím, že naša situácia je ružová, ale nevzdávame sa a cestu vidím v spomínanom skvalitňovaní.
Oficiálny audit? Vstup nevylučujeme
Šport dlhodobo nie je v audite predaných nákladov tlače ABC SR. Aké čísla predaja evidujete vo vlastných meraniach?
Vzhľadom na to, že nie sme v audite, ani neprezentujeme verejne tie dáta. Tlačený náklad je v súčasnosti 40- až 45-tisíc výtlačkov.
Obstojí to pri komunikácii s inzerentmi?
Naši partneri nám dôverujú, navyše im poskytujeme dostatok možností na verifikáciu údajov. Neúčasť v audite siaha do dávnejšej minulosti, nikdy sme doň nevstúpili.
Ani neplánujete? Už pred štyrmi rokmi ste hovorili o tom, že to zvažujete.
Nevylučujeme to, ale je to otázka na širšiu debatu, nielen kvôli dátam.
Aký je medziročný vývoj predajnosti Športu a aký v kontexte minulých rokov, najmä obdobia spred krízy?
V našom prípade je medziročný prepad okolo štyroch až piatich percent. Keď som porovnával nedávno čísla predaja šiestich slovenských denníkov spred dekády a teraz, vychádzali sme z toho najlepšie, čo sa týka poklesu. Vnímam ale, že pracujeme s menším nákladom, preto menej strácame v absolútnom čísle ako povedzme najčítanejší Nový Čas, ktorý prišiel o masu čitateľov. Pre nás je to však dobrý ukazovateľ, aj keď sa, samozrejme, bavíme o najnižšom poklese, a nie o tom, kto má najvyšší rast, ako by si všetci vydavatelia priali.
Kam až môžu papierové noviny klesnúť?
Vychádzam hlavne z toho, že hodnota obsahu sa raz musí dostať do popredia. Bude dôležité mať obsah, ktorý nemá nikto iný. Či sa zobchoduje cez printovú podobu alebo elektronické médiá či iný kanál, ktorý sa možno len niekde rodí, nie je kľúčové. Snažíme sa na vývoj pripraviť, aj preto chceme mať čo najkvalitnejší redakčný tím. Musíme vytvárať aj ďalšie podmienky na to, aby sme sa rýchlo prispôsobovali trendom. Základom, povinnosťou je kvalitný web aj dobré aplikácie, hoci penetrácia mobilných zariadení je u nás ešte zásadne iná ako povedzme v Amerike.
Konsolidácia printového trhu priniesla v tomto roku zmenu majiteľov novin, ktorá sa týkala Plus Jedného Dňa, Sme, hovorí sa aj o možnej akvizícii Zoznamu, Nového Času. O predaji Športu sa nerokovalo? Mali ste ponuky?
To je skôr otázka na akcionárov. Ale záujem z viacerých strán bol aj v minulosti a nebol by prekvapujúci ani teraz, pretože denník Šport je zaujímavý titul v slušnom stave.
Viete, kto je v súčasnosti typologicky priemerný čitateľ Športu?
Muž, 35- až 50-ročný so stredným a vyšším vzdelaním. Žien čitateliek je asi sedem až osem percent. Keď odrátam vyslovene ženské produkty, napríklad kozmetiku, celkovo je to obchodne zaujímavá cieľovka s pomerne jasnými parametrami – vekovými aj záujmovými.
Aj na konferencii TRENDU Športový manažment ste vo svojom príspevku hovorili o témach, ktoré najviac čitateľov v športovom denníku zaujímajú. Čo vám z toho vyšlo?
Robili sme prieskum, otázky boli stavané tak, aby sme zistili, čo zaujíma čitateľa Športu, nie priemerného obyvateľa, tam treba vnímať rozdiel. Nám z toho vyšlo, že asi štyri pätiny čitateľov Športu chcú čítať hlavne o futbale a hokeji, čo sú u nás s odstupom dva hlavné, najpopulárnejšie športy. Potom ich zaujímajú úspešní jednotlivci v ostatných odvetviach. Z tohto pohľadu je najzaujímavejší „objekt“ slovenský futbalista v špičkovom zahraničnom klube ako Škrtel či Hamšík, ktorí tie atribúty spájajú. Potom povedzme Sagan alebo Cibulková. Žiaľ, tie prieskumy veľmi nenahrali ostatným masovým športom ako volejbal a basketbal, aj keď aj tie majú silnú základňu. Napriek tomu ich pokrývame veľmi intenzívne, ako aj ďalšie malé športy, pretože si zakladáme na našom akoby „verejnoprávnom“ prístupe.
Naši novinári môžu písať slobodne
Špecifikom športovej žurnalistiky je miera kritickosti. Ak novinár napíše o futbalistovi v zlom, ten mu nabudúce nezdvihne telefón alebo ujde spred kamery, čo sa stalo neraz. Prebiehajú u vás debaty aj na túto tému?
Permanentne. Ja žiadam od redaktorov, aby vyjadrovali názor a nehľadeli na kamarátstva viac, ako je únosné pre praktickú realizáciu rozhovoru s respondentom. Niekomu sa to darí lepšie, niekomu horšie. Myslím ale, že aj majitelia vytvárajú dostatočné zázemie na to, aby naši novinári mohli písať slobodne a otvorene. Je to ale aj vec jednotlivcov, pokiaľ redaktor nemá pocit, že by mal niekoho skritizovať, ťažko ho budete nútiť, aby bol prísnejší. Musí to vychádzať z neho, rovnako, ako keď chce pochváliť. Dôležité je, nech je ten názor vyjadrený, nech je taký či onaký, ale nie jalový.
Šport tlačí tlačiareň Versus, ktorá patrí k podnikateľským aktivitám Ivana Kmotríka. Tomu patrí futbalový Slovan. Stávková kancelária Niké, ktorej majitelia spoluvlastnia aj denník Šport, je sponzorom Slovana. Môže Šport písať stopercentne objektívne aj o Slovane?
Všetky vzťahy máme nastavené korektne v zmluvách, polygrafické veci sa riešia s veľkým predstihom, ide o dlhodobé kontrakty, ktoré sa musia rešpektovať. Nemám pocit, že by sme boli nútení z dôvodu obchodných vzťahov prinášať lepšie alebo väčšie objemy informácií o ktoromkoľvek subjekte. Nepustí však, že Slovan je najslávnejší slovenský futbalový klub, píše sa o ňom veľa v dobrom aj v zlom. Je to jeden z tých klubov, o ktorý je čitateľský záujem. Ak aj teda o Slovane píšete najviac, je to preto, že je z objektívnych dôvodov zaujímavejší ako menšie tímy.
Denník vydávate s bohatou prílohou Niké pre tipujúcich. Vaše tlačené vydanie by bez nej bolo dlhodobo ekonomicky zrejme oveľa ťažšie udržateľné. Sedí to?
Je zrejmé, že synergia stávkovej kancelárie a športového denníka má predpoklady fungovať a dlhodobo prosperovať. Prináša benefity pre obe strany. Bez ohľadu na to, aká je akcionárska štruktúra, je Niké naším najväčším obchodným partnerom a výhradným partnerom v oblasti kurzových stávok. Je to pre nás kľúčová spolupráca, netajíme sa tým.
Ostatné stávkové kancelárie preto u vás nemôžu inzerovať. No aj v bežnom spravodajstve sa vyhýbate oficiálnemu názvu Fortuna liga, ktorú voláte „najvyššia súťaž“. Nie je to trochu malicherné?
Nesúhlasím s vami. Nevyhýbame sa tomu, môžem uviesť mnoho príkladov. A to bez ohľadu na fakt, že niečo podobné nie je kýmkoľvek mimo redakcie nárokovateľné.
Šéf športového vydavateľstva verí, že sa v budúcnosti dostane do popredia kvalitný obsah, ktorý si na seba zarobí Zdroj: Maňo Štrauch
Jednu inzertnú stranu v Športe už dlhé roky zapĺňa spŕška reklám na rôzne erotické linky. Tie sa stali už vlastne neodmysliteľnou súčasťou novín...
Ja ju už pomaly ani nevnímam, beriem to ako „tolerovateľnú“ kontroverziu, ktorá je pre nejakú skupinu čitateľov zaujímavá a nám umožňuje získať ďalšie prostriedky na produkciu novín. Cieľová skupina toho inzerátu je zrejme dostatočná a zadávateľom prináša efekt. Pre nás je to klient ako každý iný.
Plnofarebnosti bránia kompromisy
Čo grafika Športu? Noviny stále nie sú plnofarebné.
Týka sa to aj polygrafických možností na Slovensku, v súčasnosti nemôžeme z technických dôvodov prejsť na plnofarebnú tlač. Sme titul, ktorý je veľmi háklivý na čas uzávierky, oveľa viac ako iné noviny, a preto potrebujeme napríklad ísť do tlače neskôr. Do novín musíme dostať veľa športových výsledkov v troch aj viacerých vydaniach. Z tých možností, kde to vieme technicky realizovať, aby sme dosiahli aspoň súčasný stav, stále vychádza najlepšie aktuálny kompromis vo Versuse, aj za cenu niektorých čiernobielych strán.
Čiže Šport v najbližšom období vo farbe nebude.
Nezávisí to len od nás, sú to kapacitné dôvody tlačiarne. Keby sa taká možnosť naskytla, samozrejme, by som to privítal a asi by sme ju využili.
Zväčšenie formátu ste nezvažovali? Český Šport vychádza na A3 papieri, kde pekne vyniknú fotografie, ktoré športové výkony vernejšie dokumentujú.
Aj to súvisí s našou rotačkou, ale v tomto nevidím problém. Je výhodou, ak sú noviny skladné, praktické. Ak by sme niečo menili, tak potom skôr tú plnofarebnosť, aj z inzertných dôvodov.
Na webe ste sa spojili pred tromi rokmi s Azetom, vďaka čomu ste sa stali spoluvlastníkmi domény Šport.sk patriacej pod portál Aktuality. Ako funguje táto spolupráca?
S tým sme veľmi spokojní, lebo sa nám podarilo posilniť iné zdroje príjmov. Vydavateľstvá sa boria s tým, ako vykryť straty z printu, málokto vôbec dokáže „vytiahnuť“ reálny výnos z online obsahu. My áno. Aj keď tam cielene ponúkame len časť obsahu, nie celý denník ako na stánkoch.
Noviny sú stále náš hlavný produkt
Stratégie neuvoľňovania všetkých materiálov na web sa plánujete držať?
Podľa tohto modelu, ktorý nám funguje, áno. Šport.sk má vlastnú redakciu, tiež preberá vybrané materiály z denníka a tie tam patria k najčítanejším. Nechceme ale zatiaľ postúpiť celý obsah z printového denníka bezplatne na web, nebola by to pre nás v tejto chvíli efektívna cesta, pokiaľ náš obsah na webe nie je spoplatnený. Hovoríme ale o aktuálnom dni, archív vydaní denníka je na stránke kompletný už na druhý deň.
Na webe Šport.sk ale z denníka vidno len hŕstku materiálov. Koľko textov použijete z tlače?
Vybrané veci, povedzme do desať denne. Vieme, akú máme krivku predaja na stánkoch, kedy už ľudia noviny nekupujú a vtedy sú už články použiteľné na web. Samozrejme, spravodajské aktuality, ktoré majú všetci, sú iná vec, no exkluzívny content printového denníka je stále základom a pridanou hodnotou pre nášho novinového čitateľa. Denník považujem stále za náš hlavný produkt, po stránke výnosov to ešte dlho inak nebude.
Viackrát ste upravovali dizajn webu, naposledy pred pár mesiacmi. Takúto iniciatívu mal Azet alebo je to agenda Športu?
Sú to spoločné veci, ja som spolu s Milanom Dubecom vo vedení Šport.sk a priamo spolupracujeme s ľuďmi, ktorí to majú na starosti. Azet zabezpečuje ako materská firma svoje procesy. Redizajnom sme chceli oživiť web, internetový svet je dosť dynamický, na inovatívnosť je väčší tlak, vyhodnotili sme, že treba stránku aktualizovať.
Celú bannerovú reklamu predáva Azet?
Áno. My sme akcionármi Šport.sk, keď sa zaznamená zisk, podieľame sa na ňom.
Aký je počet digitálnych predplatiteľov?
Zvyšuje sa, momentálne je to v stovkách denne. Po aplikácie pre iOS pribudla nová pre Androidy, kde sme s ňou prišli ako prví z denníkov. Momentálne v kampani na predplatné ponúkame ako jediní tiež benefity k predplatnému bez rozlíšenia – printovému i digitálnemu.
Avizovali ste aj viac aktivít na sociálnych sieťach. Čo chystáte?
Venujeme sa našej facebookovej stránke, paralelne s tým funguje aj stránka Šport.sk, kde máme synergie. Vieme, že na sociálnych sieťach je značný potenciál, a chceme tam byť silnejší.