Na slovenskom trhu prešli oficiálne tituly Bauer Media pod Mafru k 4. decembru. V Česku to bolo o deň skôr. Obe strany oznámili obchod v októbri tohto roka po dlhšie trvajúcich rokovaniach.

Český ÚOHS následne schválil obchod v polovici novembra, proti spojeniu vydavateľov nenamietal. Slovenský Protimonopolný úrad sa transakcii nevenoval. „Koncentráciu sú podnikatelia povinní oznámiť, len ak sú splnené notifikačné kritériá (odvíjajú sa od výšky obratov celosvetovo a v SR) podľa slovenského zákona,“ spresnila hovorkyňa úradu Adriana Oľšavská.

Vydavateľom je dcérska firma 

Novým vydavateľom pôvodných titulov Bauer Media je dcérska spoločnosť Mafry s názvom Mafra Slovakia Print, potvrdila Mediálne.sk Tereza Sedláková, manažérka vydavateľstva pre korporátne záležitosti. Na webovú adresu s rovnomenným názvom už presmerúva aj pôvodný slovenský web Bauer Medie. 

Bauer Media mala na Slovensku samostatné vedenie na čele s generálnym riaditeľom Jozefom Bajom. Zatiaľ nie je jasné, či bude pôsobiť aj pod novým vlastníkom, s otázkami odkázal na Mafru. Tá uviedla, že vydavateľské aktivity Bauer Media na Slovensku prevezme „vrátane manažmentu“. 

Redakčné tímy Bauer Medie čaká sťahovanie do priestorov Mafry v oboch krajinách. Podľa predsedu predstavenstva Mafry Štěpána Košíka by malo byť spojenie hotové do šiestich mesiacov, sťahovanie by mali uzavrieť koncom apríla.

„Na Slovensku je zhruba 40 zamestnancov a niekoľko externistov, presťahujú sa do sídla spoločnosti Mafra Slovakia na jar, priestory sa pripravujú,“ povedal v rozhovore pre Stratégie z portfólia Mafry. Bauer Media sídlila v kancelárskej budove Digital Park na Einsteinovej ulici v Bratislave, Mafra má adresu na Nobelovej ulici. 

Po prevzatí vydavateľských aktivít od Bauer Media ráta vedenie Mafry aj so spoluprácou jednotlivých redakcií. „Očakávame synergie medzi časopismi, najmä obsahové, na internete, samozrejme, budeme musieť viac posudzovať, pretože portál hnonline.sk je zameraný z podstaty titulu na ekonomiku, nie na všeobecné spravodajstvo. Tam plány máme, ale uvidíme podľa reality,“ načrtol Š. Košík.

V prípade titulov Bauer Medie je v digitále značný priestor – časopisy nemajú dosiaľ svoje internetové verzie. Stratégiu neprítomnosti v online vysvetľoval J. Bajo v rozhovore pre Mediálne.sk otáznou návratnosťou investície.

Získali Eurotelevíziu, Rytmus života a ďalšie časopisy

Po prevzatí aktivít Bauer Media na Slovensku sa Mafra cez spomínanú dcérsku firmu stala vydavateľom viacerých ženských, spoločenských a programových titulov. Medzi nimi je aj časopis Eurotelevízia, ktorý je tretím najpredávanejším týždenníkom so 70-tisícovým nákladom, ako aj najpredávanejší dvojtýždenník TV Max či časopisy Rytmus života, Chvíľka pre teba, Tele magazín pre ženy, Čas na lásku, Balans, Happy, Lenna, Naša záhrada, Napísané životom a ďalšie.

Pozícia Mafry na mediálnom trhu po akvizícii vzrastie, sama má v portfóliu denník Hospodárske noviny a časopisy Evita, Téma, Čarovné Slovensko, ako aj tituly pre B2B segment ako Stratégie, Diabetik, Run a Zdravotnícke noviny.

Obchod Mafry a Baueru prispieva ku konsolidácii printového trhu na Slovensku, kde je lídrom News and Media Holding (pod ktorý patrí aj Mediálne.sk, pozn.). Ten sa tento rok posilnil prikúpením časopisov od konkurenta Ringier Axel Springer. 

Nemecká Bauer Media u nás zostáva pôsobiť cez najpočúvanejšie Rádio Expres, ktoré vlastní od roku 2013, ako aj cez svoje aktivity v online, ktoré nedávno dokonca posilnila, keď odkúpila zvyšný podiel v skupine NetBrokers. 

Tržby Bauer Media vlani na Slovensku dosiahli 8,9 milióna eur, prevádzkový zisk predstavoval 2,15 milióna eur. Tržby Mafry boli vlani na úrovni 7,46 milióna eur pri strate 66-tisíc eur.

Vydavateľstvo Mafra na Slovensku a v Česku ovláda český premiér Andrej Babiš cez skupinu Agrofert, ktorú v minulosti vložil do zvereneckých fondov.