Článok s názvom „Netrpím nedostatkom inšpirácie“ je napísaný ako rozhovor s ministrom kultúry Markom Maďaričom, ktorý je tiež šéf volebnej kampane Smeru-SD.
Text je zalomený v totožnej grafike ako štandardné články magazínu, dojem umocňujú aj fotografie z bežného života M. Maďariča, pri ktorých sú uvedení autori. Na prvý pohľad je však z obsahu otázok a odpovedí zrejmé, že ide o platený materiál.
Čitateľov na to jemne upozorňuje len malá poznámka na kraji dvojstrany, kde je namiesto mena autora textu uvedené označenie „špeciálny projekt“. Z názvu tejto „rubriky“, samozrejme, tiež nie je jednoznačne jasné, že článok je v skutočnosti reklama, a to ešte aj politická.
Rozhovor s M. Maďaričom by v Eurotelevízii ako týždenníku, ktorý píše najmä o televíznom dianí, nemusel byť úplne „od veci“. Magazín by mohol ministra konfrontovať s témami o obsahu vysielania či názoroch na mediálny svet.
V skutočnosti ale M. Maďarič najprv odpovedá na otázky o svojich divadelných hrách a vzápätí sa do popredia dostáva politika – minister reaguje, ako riešiť prílev utečencov do Európy a prezentuje svoj pohľad na sociálne balíčky Smeru-SD.
Článok je doplnený o fotografiu ministrovej záhrady, jeho psa, ako aj archívny obrázok s ruským hercom Olegom Tabakovom.
Eurotelevízia túto netransparentnú formu inzercie obhajuje. „Rozhovor s pánom Marekom Maďaričom je špeciálny projekt, pretože sme presvedčení, že svojou prácou v kultúrnej – najmä televíznej a divadelnej – ale aj celkovej celospoločenskej oblasti dokáže priniesť našim čitateľom zaujímavé informácie,“ reagoval riaditeľ vydavateľstva Bauer Media Jozef Bajo.
Podľa etického kódexu Rady pre reklamu reklama v médiách, ktoré obsahujú aj redakčné materiály, musí byť odlíšená „takým spôsobom, aby bola ako reklama rozoznateľná pre priemerného spotrebiteľa“. Reklama tiež nesmie byť skrytá, teda predstierať, že ide o informáciu iného ako reklamného charakteru.
Kto je zadávateľom reklamy a koľko takéto printové promo stálo, vydavateľstvo nechce prezradiť. „Vo všeobecnosti platí, že informácie o našich redakčných záležitostiach, tvorbe materiálov ale ani o našich klientoch, zadávateľoch a celkových podmienkach spolupráce respektíve o tom, o akú formu spolupráce ide, zásadne neposkytujeme,“ pokračoval J. Bajo.
Bauer Media v inzertných formátoch na webe neuvádza špeciálne projekty. Reklama na dvojstrane stojí podľa cenníkovej ceny 11-tisíc eur bez dane.
Označenie článku malým písmom na bočnej strane ako Špeciálny projekt Zdroj: Mediálne.sk/Eurotelevízia
„Cenník obsahuje štandardné ceny inzercie a rovnako je možnosť zadania iných foriem. Na tieto prípady sa vzťahuje veta v cenníku: ‚Netypizované formáty možno uverejniť len po konzultácii s vydavateľstvom a platia pri nich individuálne dohodnuté ceny‘,“ poznamenal J. Bajo.
Bauer Media má vysvetlenie aj k označeniu „špeciálny projekt“. „Čo sa týka označenia, považujeme ho za dostatočné. Keď to porovnám s inými označeniami inzercie a projektov v konkurenčných tituloch, napríklad aj z vašej vydavateľskej skupiny, myslím, že ide o jednoznačnejšie a viditeľnejšie označenie,“ dodal J. Bajo.
Smer si zaplatil PR články napríklad aj v denníku Nový Čas. Grafika v tomto prípade nebola identická s layoutom novín. Text bol zároveň jasne označený ako inzercia.
Inzercia Smeru v Novom Čase Zdroj: Mediálne.sk