Guardian prechod z berlínskeho na menší, „tabloidný“ formát ohlásil ešte vlani v júni. V pondelok vyšli noviny prvý raz redizajnované.
Súčasťou zmien je aj nové logo média, ktoré opustilo svoje klasické modro-biele záhlavie. Predošlý koncept pritom používal denník od roku 2005.
Zmenu vizuálu riešil denník niekoľko mesiacov v interných kapacitách pod vedením kreatívneho riaditeľa Alexa Breuera.
V spolupráci so spoločnosťou Commercial Type vzniklo nové písmo Guardian Headline, ktoré po novom noviny používajú. Šéfredaktorka Katharine Viner ho označila za jednoduché, ale zároveň sebavedomé a pôsobivé. Celý „silnejší“ vzhľad titulky má podľa nej vyjadrovať postavenie denníka a jeho misiu v náročných časoch.
„Žurnalistiku Guardianu zostáva tým, čím vždy bola: nápaditá, progresívna, absolútne nezávislá a podnetná, ale tiež vtipná, štýlová a zábavná,“ napísala šéfredaktorka. Podľa denníka je nový vzhľadom aj priestorom na nové hlasy a nové nápady.
Zmeny sa dotkli aj aplikácií a webu Guardianu, ktorého dizajn je zladený s novinami. Využíva viac farieb, ktorými odlišuje aj tematickú príslušnosť článkov v sekciách.
Pre prechod na menší formát sa Guardian rozhodol z ekonomických dôvodov. Na kompaktnejšom formáte môže ušetriť časť prostriedkov nevyhnutných na produkciu printového vydania.
Aj britské médiá v posledných rokoch reagujú na výzvy, ktorým čelí printový trh. Viacerí vydavatelia v súvislosti s klesajúcimi tržbami z inercie okliešťovali redakcie a pristupovali k ďalším krokom, ktorých cieľom bola úspora výdavkov. Konkurenčný denník Independent stopol printovú verziu úplne.
Tomorrow’s new tabloid Guardian in print: pic.twitter.com/uHBx52jmKo
— Katharine Viner (@KathViner) 14. januára 2018
Guardian značné prostriedky investoval do svojej globálnej online expanzie, v posledných rokoch ale vydavateľstvo Guardian Media Group produkuje miliónové straty. V roku 2015 to bolo viac ako 64 miliónov dolárov, písal New York Times.
V súvislosti s negatívnym hospodárením ohlásil Guardian v roku 2016 trojročný plán na zredukovanie prevádzkových nákladov o 20 percent. V rámci úsporných krokov prepustilo vydavateľstvo desiatky zamestnancov.
Redaktori Guardianu získali v roku 2014 Pulitzerovu cenu v kategórii služba verejnosti za odhalenie rozsiahlych sledovacích programov americkej vlády v sérii článkov, ktoré vychádzali z tajných dokumentov, poskytnutých bývalým spolupracovníkom NSA Edwardom Snowdenom. Cenu za investigatívu na rovnakú tému dostal vtedy aj americký denník Washington Post.