Vydavateľ Guardianu, spoločnosť Guardian News & Media Limited, ktorá má v portfóliu aj periodikum The Observer, zinkasovala vlani v digitále 108,6 milióna libier, čo znamenalo 15-percentný medziročný rast.

Popri náraste online reklamy sa na výsledku podieľal výrazne aj stúpajúci počet predplatiteľov – pravidelne si online verziu platilo 570-tisíc ľudí oproti polmiliónu z konca predošlého roka. Ďalších 375-tisíc si zaplatilo jednorazový prístup k obsahu.

Informácie zverejnilo vydavateľstvo v ročnom reporte, ktorý uzatvára v apríli. Podľa neho mal web Guardianu mesačne 155-miliónovú návštevnosť, kým o rok skôr to bolo 140 miliónov.

V printovom segmente kleslo vydavateľstvo medziročne o 10 percent na tržby 107,5 milióna libier. Predaný náklad denníka klesol na 138 082 výtlačkov denne, čo podľa vydavateľstva „nebolo horšie, ako sa čakalo“.

Výkonný riaditeľ vydavateľstva David Pemsel napriek poklesu označuje tlačený denník za „kritickú časť toho, čo robíme“. Guardian zatiaľ neuvažuje o stopnutí printovej verzie tak, ako to urobil pred dvomi rokmi napríklad The Independent. A to aj napriek tomu, že z novinovej reklamy v súčasnosti získava už menej ako desatinu celkových príjmov.

„Štruktúra nášho biznisu a naše dlhodobé finančné plánovanie nám dovoľujú zachovať print dovtedy, kým v ňom naši čitatelia budú nachádzať hodnotu,“ uviedol D. Pemsel.

Guardian v snahe ušetriť náklady zmenšil svoj formát – prešiel z berlínskeho na menší rozmer tabloidového typu. Redukciou počtu zamestnancov ušetrilo vydavateľstvo desať miliónov libier ročne.

Kroky sú súčasťou širšieho balíka opatrení, ktorý vydavateľstvo zaviedlo v minulosti s cieľom vymaniť sa z dlhodobej straty. V posledných dvoch rokoch ju znížilo o zhruba dve tretiny – z 57 na aktuálnych 19 miliónov libier.