Predajnosť slovenských printových médií v roku 2012 opäť klesala. V prípade denníkov bol vývoj jednoliaty – u väčšiny sa medziročný pokles urýchlil, až na Nový Čas boli poklesy pod desiatimi percentami.

Všetky tituly dosiahli najnižší priemerný ročný výsledok v histórii auditu ABC SR.

V roku 2012 štyri všeobecne orientované celoštátne denníky, vychádzajúce šesťkrát do týždňa (Nový Čas, Plus jeden deň, Sme, Pravda), predávali denne spolu v priemere 274-tisíc výtlačkov. Rok predtým to bolo o 23-tisíc viac.

PRAMEŇ: ABC SR

Najpredávanejšiemu denníku Nový Čas (Ringier Axel Springer) priemerný predaj za rok 2012 (ako priemer mesačných výsledkov) medziročne klesol o 10,7 percenta na 121 041 výtlačkov. Výsledky sa znižujú od roku 2007, najvýraznejší medziročný pokles bol v roku 2009, keď výsledok spadol o takmer 13 percent. V ďalších dvoch rokoch medziročný pokles dosiahol iba okolo päť percent.

Predajnosť Nového Času bola na vrchole v roku 2006, keď atakovala 190-tisícovú hranicu. V novembri 2012 dosiahla historické minimum s výsledkom 112 746 výtlačkov.

Podľa celoročného priemeru bol druhý najpredávanejší denný titul Plus jeden deň (Spoločnosť 7 Plus) s priemerným výsledkom 52 190 výtlačkov, čo bolo o 4,5 percenta menej ako v roku 2011. V rámci auditovaných denníkov to bol najmenší pokles.

Najmladší z denníkov podľa medziročného vývoja najviac utrpel v prvom roku krízy na Slovensku – v roku 2009 sa predaj po vyše troch rokoch od štartu medziročne znížil o vyše 9 percent z dovtedajšieho maxima okolo 64-tisíc výtlačkov za rok 2008. Vlani dosiahla „Pluska“ negatívny rekord v októbri s predajom 46 313 kusov.

V rámci ABC nasledoval denník Sme (Petit Press) s priemerným predajom 48 893 kusov, ktorý klesol za rok o 8,3 percenta. Aj Sme dosiahlo minimum v ABC vlani, konkrétne v júli 2012 s priemerom 44 535.

Na rozdiel od bulvárnej tlače seriózne tituly začali výraznejšie klesať už pred vypuknutím krízy. Vlaňajší medziročný pokles denníka Sme s vyše ôsmimi percentami bol rovnako vysoký ako v rokoch 2007 a 2008, v nasledujúcich rokoch čísla klesli nanajvýš o necelých 6 percent.

Sme bolo na vrchole v rokoch 2004 a 2005 s predajom nad 76-tisíc výtlačkov. V roku 2009, keď naplno vypukli globálne ekonomické problémy, si Sme medziročne udržalo stabilný predaj (okolo 59-tisíc kusov). O rok neskôr dokázal denník už len počas troch mesiacov prekonať 60-tisícovú hranicu.

Vyšší pokles priemerného predaja zaznamenali aj Hospodárske noviny (Ecopress), vlani to bolo medziročne o 9,4 percenta na 15 389 kusov. Historické minimum v ABC dosiahol ekonomický denník v auguste s priemerným výsledkom 14 749 predaných výtlačkov.

Denníku výraznejšie klesla predajnosť ešte v roku 2006 – medziročne o takmer 14 percent z pôvodných vyše 20-tisíc, čo však súviselo s „očistením“ výsledkov od rôznych výnimočných typov predaja. Až do roku 2009 sa výsledky držali stabilne nad hranicou 18-tisíc.

Denník Pravda (Perex), ktorý od augusta 2012 vystúpil zo systému ABC pre nesúhlas so zmenou pravidiel, klesol vlani (pri kombinácii čísiel zo spoločného aj vlastného auditu) o 3,4 percenta na priemerný predaj 51 834 výtlačkov.

Pravda v predchádzajúcich dvoch rokoch ako jediná z denníkov mierne rástla, predtým tri roky naopak výraznejšie klesala. Najsilnejší medziročný pokles zažila v roku 2009 v čase vypuknutia krízy – prepad nasledoval aj po zmenšení formátu koncom roka 2008. Na vrchole bol denník v rokoch 2003 až 2006 s priemerným predajom okolo 73- až 77-tisíc výtlačkov.