Podobne ako v prípade denníkov, aj pri magazínových tituloch pokračoval vlani pokles predaja. Vývoj nebol vzhľadom na oveľa väčší počet až tak jednoliaty.
Pri niektorých došlo k zrýchleniu poklesu, pri iných k spomaleniu a hŕstka časopisov dokázala svoje výsledky medziročne vylepšiť. To bol príklad týždenníkov Báječnej ženy a .týždeň či mesačníka Emma.
Podľa priemernej predajnosti týždenníkov za rok 2012 (ako súhrn mesačných priemerov podľa auditu ABC SR) bol tretí rok po sebe najpredávanejší titul Plus 7 dní (Spoločnosť 7 Plus).
Priemerný predaj dosiahol 142 684 výtlačkov, čo bolo o 4,4 percenta menej ako v roku 2011. Priemerný ročný predaj bol najnižší v rámci výsledkov auditu ABC dostupných od minulého desaťročia.
Titul dosiahol minimum v novembri 2012 s priemerným predajom 131 005. Časopis sa po nástupe globálnej krízy v roku 2009 držal predajnosti okolo 150-tisíc kusov, pred desiatimi rokmi to bolo ešte vyše 200-tisíc. Vlaňajší pokles patril k tým miernejším v segmente týždenníkov, počas troch mesiacov roka 2012 dosiahol titul lepšie čísla ako rok predtým.
- Prečítajte si súvisiaci článok o vývoji predajnosti denníkov
Dvojciferný pokles zaznamenal tretí rok po sebe Nový Čas pre ženy s priemerným ročným predajom 121 887 kusov za rok 2012, čo bolo o 13,3 percenta menej ako rok predtým. Lacný ženský titul z domu Ringier Axel Springer dosiahol minimum v októbri (112 165). Na maxime bol časopis v roku 2006 s priemerným predajom okolo takmer štvrť milióna výtlačkov na vydanie.
Trojka medzi týždenníkmi Báječná žena (Spoločnosť 7 Plus) si medziročne naopak vylepšila priemerný predaj o 4,3 percenta na 112 888 výtlačkov. Titul ináč od dosiahnutia maxima v rokoch 2006 a 2007 (vyše 160-tisíc kusov) kontinuálne klesal. Minimum v ABC dosiahol týždenník tiež v októbri s predajnosťou 101 525 výtlačkov.
Na štvrtej priečke ostal Ringierov Život s priemerným predajom 90 558 kusov za rok 2012, čo bolo o 5 percent menej ako rok predtým. Najnižší výsledok v rámci ABC dosiahol časopis v novembri s predajom 84 541 kusov. Výsledky každoročne klesajú už od roku 2006, vlani sa pokles mierne spomalil. Na vrchole bol magazín podľa údajov ABC v roku 2005, keď sa jeho priemerný predaj dostal na takmer 150-tisíc výtlačkov.
Eurotelevízia predávala vlani počas viacerých mesiacov po prvýkrát v rámci ABC menej než 80-tisíc výtlačkov. Priemerný celoročný predaj nakoniec skončil na minime 82 847 kusov, čo bolo o 7,3 percenta menej ako vlani. Pokles pretrváva už vyše desať rokov s výnimkou roka 2005.
Najsilnejší mesiac december bol naopak pre TV magazín pozitívny – z časopisu sa predalo o vyše 6-tisíc viac ako v decembri 2011 (112 931 kusov). Pred desiatimi rokmi sa z Eurotelevízie predávalo v priemere ešte vyše 140-tisíc výtlačkov.
V rámci serióznych týždenníkov .týždeň (W Press) stúpol medziročne o 1,5 percenta na priemerný predaj 14 441 výtlačkov. Ma maxime bol titul v rokoch 2006 a 2007 s predajom nad 17-tisíc kusov.
Týždenník Trend (patriaci spolu s Mediálne.sk pod Trend Holding) klesol vlani o 7,5 percenta na priemerný predaj 13 555 kusov – mieru poklesu ovplyvnilo, že magazín vlani ako jediný výraznejšie rástol (o 8,5 percenta). Minuloročný predaj bol na úrovni z roku 2010, maximá dosiahol titul v rokoch 2007 a 2008, keď sa z neho predávalo vyše 17-tisíc kusov.
Spomedzi mesačníkov bol na prvom mieste opäť časopis Nový Čas Krížovky (RAS) s priemerným predajom 94 345 výtlačkov, čo bolo o 11,5 percenta menej ako rok predtým. Časopis bol ináč po minulé roky skôr stabilný či dokonca rástol.
Rovnaké platilo až do roka 2011 ah pre Záhradkára od Spoločnosti 7 Plus. Vlani už jeho priemerný predaj klesol o 8,5 percenta na 88 436 výtlačkov. Nešlo však o minimum v rámci výsledkov ABC.
To dosiahlo za obdobie od roku 2002 príbuzné Zdravie, ktorého predaj medziročne klesol o 3,9 percenta na 71 898 kusov. V najlepších časoch v rokoch 2003 a 2004 sa z mesačníka predávalo vyše 90-tisíc výtlačkov.
Na ďalších priečkach boli ženské magazíny Eva a Emma – vlani boli ich výsledky vyrovnané. Eva z domu RAS predávala v priemere 50 595 výtlačkov, čo bolo o 5,1 percenta menej ako rok predtým – išlo o najnižší ročný priemer v rámci ABC. Maximum dosiahol titul v roku 2003 s predajom takmer 84-tisíc. Titul najvýraznejšie klesol po nástupe krízy.
Konkurenčná Emma zo Spoločnosti 7 Plus bola naopak stabilná s prírastkom 0,8 percenta na priemerných 50 466 predaných výtlačkov. Pred desiatimi rokmi sa z Emmy predávalo v priemere ešte takmer 100-tisíc kusov. Najvýraznejší pokles postihol mesačník v roku 2009, keď sa čísla znížili o takmer štvrtinu.
Podľa monitoringu cenníkových výdavkov do reklamy agentúry TNS Slovakia, bez zohľadnenia zliav, bártrov a bonusov, do printovej inzercie smerovalo v roku 2012 takmer 169 miliónov eur, čo bolo o 2,7 percenta menej ako v roku 2011.
Viac boli postihnuté časopisy, pri ktorých výdavky klesli o 4,2 percenta na 92,5 milióna eur. Novinová inzercia bola naopak stabilnejšia s 0,9-percentným poklesom pri celkovom inzertnom objeme 76,2 milióna eur.
Vývoj výdavkov do reklamy (v mil. eur) | |||
2011 | 2012 | Medziročná zmena (%) | |
PRINTY SPOLU | 173,38 | 168,67 | -0,03 |
z toho časopisy | 96,52 | 92,49 | -0,04 |
z toho noviny | 76,85 | 76,18 | -0,01 |
PRAMEŇ: TNS Slovakia |
V roku 2012 sa podľa TNS predalo 49 318 inzertných strán, čo znamená takmer 5-percentný pokles oproti roku 2011.
Medzi mesačníkmi investovali zadávatelia už tradične najviac prostriedkov do reklamy v časopise Eva. Časopis z domu Ringier Axel Springer si drží prvenstvo medzi mesačníkmi už niekoľko rokov. Medzi týždenníkmi sa najviac inzerovalo v Plus 7 dní, pri denníkoch si udržal prvenstvo najpredávanejší Nový čas.
Vývoj počtu predaných inzertných strán | |||
2011 | 2012 | Medziročná zmena (%) | |
PRINTY SPOLU | 51 851 | 49 318 | -0,05 |
z toho časopisy | 29 249 | 27 113 | -0,07 |
z toho noviny | 22 601 | 22 204 | -0,02 |
PRAMEŇ: TNS Slovakia |
Medziročne stúpol podľa TNS záujem o merchandising, t.j. vkladanie vzoriek produktov k printom, o 34 percent. Záujem o vkladanú inzerciu v novinách a časopisoch sa udržal na rovnakej úrovni ako v predošlom roku.
Monitorované výdavky podľa vydavateľstiev | |||
Ringier Axel Springer | 44 056 656 | 4% | 26% |
Spoločnosť 7 Plus | 33 060 295 | -3% | 20% |
Petit Press | 25 624 722 | -8% | 15% |
Perex | 12 671 462 | -10% | 8% |
Ecopress | 6 946 283 | 4% | 4% |
PRAMEŇ: TNS Slovakia |
Najväčším zadávateľom reklamy v tlači bol tak ako aj predošlý rok Orange, nasledovaný predajcom záhradnej a bazénovej techniky Mountfield a ďalším mobilným operátorom Slovak Telekom.
Top 10 zadávateľov v tlači | ||
Zadávateľ | Suma v eurách | |
1 | Orange Slovensko | 5 206 016 |
2 | Mountfield | 3 759 904 |
3 | Slovak Telekom | 3 542 523 |
4 | RTVS | 3 054 026 |
5 | Škoda Auto Slovensko | 2 967 921 |
6 | Agentúra Megavox | 2 528 373 |
7 | Porsche Slovakia | 2 175 059 |
8 | Billa | 1 929 275 |
9 | Expres | 1 910 727 |
10 | Lidl | 1 888 542 |
PRAMEŇ: TNS Slovakia |