Minister kultúry Daniel Krajcer začiatkom apríla po krátkom naťahovaní nakoniec podpísal RTVS a jej šéfke Miloslave Zemkovej tohtoročný dodatok k zmluve so štátom, z ktorého sa bude financovať najmä pôvodná tvorba. Zemkovej základná zmena v nastavení zmluvy - presun drvivej väčšiny projektov do vlastnej výroby - ostala. Okolo 7,4 milióna eur ide na výrobu programov in-house a zatiaľ len 500-tisíc eur pôjde na koprodukčné projekty. Je to výrazná zmena v porovnaní s dodatkom vypracovaným za exšéfa STV Štefana Nižňanského, za ktorého viac ako 85 percent prostriedkov šlo na externú výrobu.

Zmluva so štátom: Veľké koprodukčné projekty bez podpory

Ďalšou zmenou dodatku je, že z neho vypadli viaceré veľké koprodukčné projekty, na ktoré televízia pôvodne žiadala  okolo dva milióny eur. Tie majú byť predmetom ďalšieho dodatku, ktorý ohlásil minister – ale až po ich verejnej prezentácii. Medzi zatiaľ nepodporenými projektami je napríklad pokračovanie Kriminálky Staré mesto od Trigon Production, film Martina Šulíka a ďalších tvorcov pod názvom Cigáň, ale aj film Komfident z prostredia niekdajšieho režimu s praktikami štátnej bezpečnosti a ďalšie.

Podporu má v tomto momente, podľa prvého dodatku zmluvy so štátom, zatiaľ len polovica (desať) koprodukčných projektov, na ktoré ide nižšia suma.

Kritériá zmluvy so štátom nastavil programový riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj, ktorý je zároveň aj hlavný garant programu. Základnou podmienkou podľa Zemkovej bolo, aby projekty - vlastné, tak aj koprodukčné - sedeli do existujúcich programových slotov.

Ďalšími kritériami výberu bolo podľa Zemkovej meno režiséra, kvalita scenára, alebo posúdenie v audiovizuálnom fonde, keďže niektoré projekty získali podporu aj z neho. Projekty navrhovali vedúci dramaturgovia televízie: Roman Brat, Ildikó Schreiberová, Miroslava Tomaníková, Bernadeta Tokárová a Stanislav. Dočasný riaditeľ výroby Ivan Janovský analyzoval jednotlivé rozpočty. V konečnom štádiu o zaradení, alebo nezaradení jednotlivých projektov do dodatku rozhodoval Machaj.

Najviac na hrané poviedky. Najväčšia čiastka pôjde na pokračovanie cyklu hraných poviedok. Ako jediný projekt podľa vedenia bude podporený vyššou čiastkou ako tomu bolo v minulom roku. Kým v minulom roku boli vyrobené 3 časti za 360 600 eur, štyri časti v roku 2011 majú stáť až 683 200 eur. „Nové diely sú náročnejšie z hľadiska spracovania, z hľadiska hereckého obsadenia, majú viac špecifických exteriérov a vyšší počet dní natáčania,“ povedal Machaj.

Medzi nákladnejšie projekty patrí aj 55-minútová rozprávka za 546-tisíc eur odohrávajúca sa v období príprav vianočných sviatkov v prostredí sídliska, na lyžiarskom svahu či v penzióne. Výroba je podľa Machaja nákladnejšia kvôli záberovej technológii, trikom, animácii bábky slimáka, ale aj veku hlavného hrdinu, ktorým je šesťročný chlapec. 

Sumou 50-tisíc euram (a s 10-percentným vkladom STV) sa podporí nemenovaný hraný fantasy film pre deti, ktorý vznikne kombináciou animovaného a hraného filmu. Machaj vyzdvihol tiež dokument Petra Kerekesa o normalizačnom Československu.

Pri koprodukcii cena dole. V dodatku je viacero koprodukčných projektov zaradených do výberu podporovaných diel ešte manažmentom Nižňanského. Vo väčšine prípadov koproducenti  súhlasili so znížením pôvodných cien aj o 30 až 50 percent, hovorí súčasné vedenie inštitúcie.

RTVS bude pokračovať v podpore krátkych poučných rozprávkach o ovciach a nástrahách internetu od eSlovensko- osem trojminútových dielov podporí sumou spolu 46-tisíc eur. Hoci podiel na koprodukcii ostáva (50 %), výsledná cena sa znížila o polovicu. Výrazne nižšia suma je aj pri rozsiahlejšom dokumente Až do mesta Aš o prostitútkach z východu, na ktorý mala pôvodne STV prispieť sumou 60 500 eur. Podľa nového dodatku pôjde na dokument iba 15 500 eur, pričom podiel STV na koprodukcii (38 %) sa nezmenil. Príspevok sa naopak nemení pri 12-dielnom dokumente o živote na sídlisku paneláku, 12 častí vyjde televíziu na 94-tisíc eur. Pri dokumente o Kataríne Kolníkovej od agentúry RND a Notes production inštitúcia znížila náklady na jeho výrobu znížiť z 57 500 eur na 33-tisíc.

V dodatku už nie sú viaceré projekty, ktoré budili dojem značnej predraženosti. Jedným z nich bol napríklad vzdelávací program o doprave od spoločnosti detí Vladimíra Mečiara ATelier, pri ktorom mala STV za 13-minútový seriál prispievať sumou 23-tisíc eur. Z podporného balíka vypadol aj 7x7 minútový epos o Slovensku od siedmich režisérov, na ktorý mal štát prispieť sumou 300-tisíc eur.

Aj zdraželi. Z pôvodného Nižňanského neschváleného dodatku sa do nového dostalo aj niekoľko vlastných materiálov, ktoré si mala STV vyrobiť sama. Paradoxne, teraz sa ich cena zvýšila. Ide napríklad o pokračovanie 15-dielneho dokumentárneho cyklu o slovenských obciach (jedna časť po 13 minút), pričom cena sa zvýšila z plánovaných 200-tisíc na 211-tisíc eur za celý cyklus.

Pre 52-minútový dokument o vyhubení pravých kiahní, na ktorom majú zásluhu slovenskí lekári, Nižňanský žiadal 34-tisíc eur, Zemková 47 600 eur. Podobne aj na cyklus štyroch historických dokumentov, kde pôvodne cena jedného 26-minútového bola 20-tisíc eur, má ísť po novom 28-tisíc eur. Cena sa navýšila napríklad aj pri dvoch plánovaných detských predstaveniach, z 31-tisíc eur za dve časti na 43 400 eur. "Na rozdiel od minulosti sme do sumy zarátali aj ostatné náklady - nielen mzdy, honoráre, ale napríklad aj energie, náklady na administratívu," hovorí Machaj. 

Zmluva so štátom: Veľké koprodukčné projekty bez podpory

Väčšina na vlastnú výrobu. Peniaze z tohtoročného dodatku zmluvy so štátom majú putovať na celkovo 55 vlastných projektov s 560 hodinami vysielania. V dodatku nie sú názvy relácií, podľa ich charakteristiky je zrejmé, že ide o už existujúce relácie. Môže ísť napríklad o cyklus publicistických relácií Fokus, relácia Hádaj kto nás pozval, zábavno-vzdelávací program o zákutiach slovenčiny, reláciu pre predškolákov Fidlibum (jeden diel za 12 741 eur), lacnejšie Fidlibumové rozprávky, Mediálni špióni, diskusný ring pre teenegerov Päť minút po 12, vzdelávacia relácia Maškrtníček, 24 dielov zábavno-súťažnej relácie pre školákov Superchyty (12 356 za diel), Farmárska revue. Medzi podporenými projektmi sú - podľa popisu ich obsahu - aj relácie ako Retro novinyNoc v archíve, folklórna hitparáda Kapura či Národnostný magazín, ktoré budú po novom vyrábané už s podporou peňazí od štátu.

Medzi ďalšími reláciami z dodatku sú zaradené aj bohoslužby, vysielanie pre seniorov, sluchovo postihnutých a podobne. Vo väčšine prípadov ide o doterajšiu pôvodnú tvorbu televízie, na ktorú Nižňanský nežiadal príspevok. Machaj na rokovaní rady argumentoval tým, že za súčasnej situácie, v ktorej sa televízia nachádza, by výroba premiér týchto relácií bola ohrozená a opäť by bolo nutné nasadzovať reprízy. "Ide o projekty, ktoré plnia verejnoprávny charakter," povedal Machaj. 

Spomenuté cyklické relácie majú zvyčajne dĺžku 26 minút a cena za diel sa pohybuje zvyčajne v rozmedzí od 4- do 13-tisíc eur. Pri klasických dokumentoch je suma aj vyššia, väčšinou sa pohybuje od 14- do 28-tisíc za jeden.

Novinkou bude viacero nových športových relácií. „Máme priestor pre prírodovedné dokumenty aj športovú publicistiku, ktorá v minulosti absentovala. Je dôležité, aby sme na takúto tvorbu dokázali mladých ľudí aktivizovať,“ povedal Machaj. Do tejto kategórie patrí napríklad 20-dielna séria krátkych 10-minútových dokumentov prinášajúcich portréty mladých talentovaných športovcov – deti aj tínedžérov, ktorí majú slúžiť ako vzory pre svojich rovesníkov (840 eur za diel). Ďalším je športový dokument s profilmi najvýznamnejších slovenských hokejistov, ktorý je súčasťou vysielania k MS v hokeji, ďalej 24-dielny dokumentárny seriál o významných športových udalostiach doma a vo svete, alebo 26-dielny dokument o olympionikoch a paraolympionikoch.

Sumy na projekty sú odhadované, ak sa celá plánovaná suma neminie, peniaze sa vrátia do štátneho rozpočtu, ak sa prekročí, rozdiel doplatí RTVS, povedala na zasadnutí Rady RTVS Miloslava Zemková.

Novinkou v podpísanom dodatku je, že približne 2 milióny eur pôjdu na investičné projekty. Na rozšírenie HD traktu 848-tisíc eur a na rekonštrukciu štúdia MD2 1,22 milióna.