Kompletnú ponuku filmov na sviatky sme vám na Mediálne.sk už predstavili. Ako sa slovenské televízie vysporiadali so sviatkami z hľadiska programovej štruktúry? Na čo sa spoliehajú konkrétne televízie? Ako býva už na Mediálne.sk zvykom, analyzovať budeme 3 televízie, ktoré dominujú na slovenských televíznych obrazovkách.


Jednotka


Nový manažment narába so štruktúrou Jednotky veľmi šikovne a obratne: okruh, ktorý je okrem niekoľkých profilových formátov preplnený 24 hodinovými, resp. týždennými reprízami a lacnejšími seriálmi dosahuje výsledky, ktoré ho pasujú na druhé miesto na slovenskom trhu. Podobne obratne STV narába aj so sviatočnou ponukou – okrem nasadenia niekoľkých blockbusterov je to vlastne klasická ponuka STV zaobalená do vianočného šatu. Určite má ale šancu na úspech.


Začneme štvrtkom. Štedrý deň vyšiel tento rok na piatok a to je obvyklý vysielací čas show Slovensko hľadá SuperStar. Nasadiť licencovaný formát na štedrý večer by bolo pre verejnoprávnu televíziu nanajvýš nevhodné, presunula ju teda na štvrtok. Tým pádom má Jednotka štvrtok, ľudovo povedané, „zahojený“ – výsledky SuperStar sú suverénne najlepšie v rámci STV a formát patrí do TOP3 najsledovanejších slovenských relácií každý týždeň. Piatok presunula STV na štvrtok kompletne: aj so seriálom 24.


Naopak štvrtok býva venovaný filmovým blockbusterom: ten zasa uvidíme v piatok, Disneyho Život chrobáka je naozaj silné želiezko v ohni. Večer dopĺňa ďalším „kinohitom“, Otec rodiny – nemej atraktívne tituly v tom istom čase ponúkajú aj ostatné televízie (Santa Clause na JOJ a Vianočné prázdniny na TV Markíza), v týchto prípadoch býva víťazom Markíza kvôli diváckemu zvyku.


V sobotu zostáva STV taktiež po starom, opäť nepripravila špeciálnu ponuku ale zostala pri dôvere k úspešným titulom, ktoré diváci vidia týždeň čo týždeň, nahľadiac na to, či sú Vianoce alebo nie. Tým je Pošta pre Teba, dokonca ako čiastočne reprízový program: pripravený je špeciálny zostrih najdojímavejších scén. Magnet pre slovenského diváka, ak sa práve tieto citlivé duše nerozhodnú pre Mesto anjelov na TV Markíza, je ale známe, že slovenský divák dáva prednosť pôvodnej tvorbe. TV JOJ pripravila starší americký film, takže môžeme sobotu považovať za druhý deň, kedy má STV zaručení víťazstvo v boji o diaľkové ovládanie.


Ani v nedeľu neuvidíme nič pre sviatočnú nedeľu špecifické, Svadba snov beží celý rok. Otázne je, do akej miery STV stavia na divácky záujem o reláciu, ratingy titulu skôr klesajú ako stúpajú, čo je opak oproti Hodine pravdy ktorá bude práve bežať na TV Markíza. TV JOJ pripravila reprízu trojhodinového titulu Anna a kráľ, v tento deň sa teda TV Markíza nemusí obávať pádu z pozície jednotky na trhu. Nedeľa na Jednotke má ale jednu zaujímavosť: vyslovene rodinný titul, fantasy Grinch je nasadený až na 21:30, čo môže výrazne znížiť jeho potenciál úspechu, filmy tohoto typu si pozrie skôr celá rodina aj s deťmi.


Verdikt: až na Grincha je prime-time postavený na istotách diváckeho záujmu, prečo aj investovať do množstva kinohitov a pôvodnej tvorby? Jednotka postavila sviatočnú ponuku s viditeľnou snahou ušetriť, aj keď to možno už nie je v rovine možnosti, ale nutnosti. V podstate štandardná ponuka (až na to, že vybrané kinohity majú vianočný nádych) je obohatená množstvom viac – menej nevýrazných minisérií, ktoré zapĺňajú celý deň. Na obrazovkách verejnoprávnej televízie uvidíme minimálne množstvo českých a slovenských filmov oproti konkurencii a to z jednoduchého dôvodu: po minulé roky STV „spala“ a všetky najobľúbenejšie tituly má spoľahlivo skúpené konkurencia, predovšetkým TV Markíza. Navyše nemecké romantické minisérie sa „tiahnu“ celou sviatočnou ponukou, nielenže sú lacnejšie a dostupnejšie ako tradičné a obľúbené tituly, ale tým, že majú viac častí, majú potenciál na seba naviazať divákov na viac dní. STV ako po celý rok, tak aj v tomto prípade útočí na časť divákov, ktorí si v programe nevyberajú podľa zvučných mien na pozícii názvu titulu alebo v obsadení, ale podľa obsahu. Divákov s takýmito preferenciami máme dosť.


Možno by sa žiadalo ponuku Jednotky zhrnúť heslom „za málo peňazí veľa muziky“, treba však povedať, že „veľa muziky“ neznamená plnohodnotný program verejnoprávnej televízie ale skôr útočenie na dôverne známu divácku obec osvedčenými „lacnými“ zbraňami.


TV Markíza


Markíza začína upravenou ponukou taktiež vo štvrtok, doobeda filmami pre mládež a večer starším nevýrazným titulom Kým si spal. Za bežných okolností naozaj nevýrazný titul, bol však zvolený za film, na ktorý sa naviaže SMS súťaž takže upútavky naň rotujú už takmer mesiac.


Štedrý deň je na Markíze už po dlhé roky deň plný amerických romantických TV filmov a klasických titulov, inak tomu nebude ani tento rok. Pri výbere hlavného titulu ale výber prekvapivo padol na reprízový film Druhá alebo prvá. Ako jediná televízia tak Markíza tak útočí filmovou romantikou, ostatné dve televízie, pravdepodobne vediac, že vo vianočný večer o programe rozhodujú deti, nasadili kreslené tituly. Môžeme tu teda očakávať skôr druhú ako prvú pozíciu. Po 22:00 sa namiesto titulu Krutá daň Markíza rozhodla neriskovať a znovu zreprízovať komédiu Vianočné prázdniny, pôvodne plánovanú na miesto benefičného koncertu z Tatier.


V sobotu markíza s pôvodným dokumentom o zjavení panny Márie či Mrázikom pôsobí naozaj ako televízia suplujúca „ducha“ verejnoprávnosti. Na večer pripravila už spomínaný blockbuster Mesto anjelov a neskôr drámu s Jediná správna vec, až na Poštu pre Teba je však celý večer takpovediac „nekonfliktný“, každý z televízií pripravila minimálne dva atraktívnejšie filmové tituly.


V nedeľu Markíza cez deň opäť pritiahne divákov: či už to bude titulom Jak dostat tatínka do polepšovne alebo Perinbabou. Hodina pravdy je skutočne silným hráčom a určite jej v konkurencii skôr spomínaných titulov bude patriť prvenstvo. Markíza v nedeľu nie je silná len o 20:00, po 21:00 nasadila české Pelíšky, čo je typ titulu, ktorí si Slováci pozrú radšej ako dlhý americký historický film (Anna a kráľ) alebo americkú rodinnú fantasy (Grinch).


Verdikt: Markíza je naďalej zhmotnením toho, čo chce slovenský televízny divák vidieť na obrazovkách počas Vianoc. Je to predovšetkým preto, že má v príprave vianočnej ponuky a najmä nákupu obľúbených titulov najdlhšiu tradíciu a skúsenosť. TV JOJ má za sebou len dve vianočné ponuky, koncepčne uvažujúca a reálne fungujúca STV však ani jednu – tie minulé mali skôr za úlohu pôsobiť ako obrazový poklad obrovskému odpočítavaniu k „novému začiatku“ ako ponúknuť plnohodnotnú vianočnú ponuku.


Po minulé roky sa stávalo, že niektorý z obľúbených titulov (Perinbaba, Tři oříšky pro Popelku, S tebou mě baví svět atď.) zakúpené Markíza nemala a jednoducho ich počas Vianoc neodvysielala. Toto je už minulosťou, Markíza vie, že práve tento balík titulov je zárukou jej úspechu a len tak ľahko sa ich nevzdá. Navyše za osem rokov programovania dokázala nájsť pomer medzi agresívnou komerčnosťou a reálnymi hodnotami vo vysielaní tak, ako to vyhovuje divákom.


TV JOJ


TV JOJ tento rok pripravila svoje najlepšie Vianoce – je to pochopiteľné, po prvý krát ide na „plný“ výkon. Ponuku tvoria predovšetkým všetky viac či menej obľúbené české tituly, na ktoré nemá práva TV Markíza, zhruba tak, ako tomu bolo po minulé roky. Tento rok však útočí na diváka premyslenejšie a s väčším množstvom „kinohitov“.


Vo štvrtok na rozdiel od iných televízií plne (až na podvečernú vlastnú tvorbu) prispôsobila dennú štruktúru sviatkom, v ponuke dominujú americké dobrodružné filmy. Večerná štruktúra zostala nedotknutá.


Štedrý deň je na nerozoznanie od vianočných ponúk televízie Markíza z minulých rokov, v ponuke je navyše veľká časť titulov, ktoré už mali v podobný čas premiéru na TV Markíza v minulých rokoch (Vianočné črievičky, Vráť sa mi, Santa Clause). TV JOJ útočí v prime - time (už od 19:00) podobne ako Jednotka kresleným titulom, dokonca s biblickou tematikou: Princ egyptský a neskôr so spomínaným vianočným trhákom TV Markíza spred niekoľkých rokov, komédiou Santa Clause.


Sobota je plná amerických komédií a ako to už býva na TV JOJ zvykom, pri dopyte po seriáloch sa obracia aj na socializmus – tentoraz to budú Návštevníci. Od 20:00 TV JOJ nasadzuje trio amerických filmov z 90. rokov, čím určite nechce donútiť nikoho prepnúť z Pošty pre Teba, časť divákov ale určite zaujme.


Mix amerických a českých filmov je pripravený aj na nedeľu, po spomínanom, silno promovanom titule Anna a kráľ a vianočnej „VIPke“ nasadzuje ďalšiu reprízu s celkom dobrým potenciálom: oscarový Dobrý Will Hunting.


Verdikt: najmladšia televízia sa nachádza niekde medzi za každú cenu nablýskanou a výbušnou verejnoprávnou Jednotkou a pokojnou a príjemnou Markízou. Jej ponuka je popretkávaná obľúbenými českými titulmi, príliš však neútočí blockbustermi, skôr vybrala tituly, ktoré pri premiére dosiahli lepšie výsledky. Vianoce si TV JOJ evidentne nevybrala ako čas na silný útok na konkurenciu, nevyužíva ani svoje najväčšie zbrane (Dievča za milión a v istej miere Inkognito), naopak ale až do extrému túto metódu dovedie v posledný deň roku. Jej ponuka cez deň nie je o nič menejcenná ako nemecké minisérie na STV, či podobné romantické a dobrodružné „nič nehovoriace“ zahraničné tituly ktoré vysiela cez deň TV Markíza. Jediným nepriateľom TV JOJ môže byť zase divácky zvyk prepnúť si na inú televíziu: objektívne ale môžeme povedať, že veľmi podobnou skladbou programu sa na vrchol šplhala, resp, na vrchole udržiavala v minulých rokoch počas sviatkov TV Markíza.