Markíza ani Joj divácky neúspech neriešili úplným rušením programov, ale ich odsunutím do neskoršieho času. To je okrem spomínaných seriálov aj prípad Show Jana Krausa. Novým reláciám RTVS sa darí vlažne, pri detskom seriáli Superhrdinovia prekvapilo piatkové prime-timeové nasadenie, talkšou Petra Marcina Neskoro večer zas chýba dôležitá esencia – humor.
MARKÍZA
Doktori
Zdroj: TV Markíza
Desaťdielny seriál komerčný líder už po prvej časti posunul z piatka 20:30 až za Farmu, ktorej pôvodne uvoľňoval miesto. Markíza nepočíta s ďalšou sériou novinky, hoci tá je zasadená do atraktívneho medicínskeho prostredia a vsádza na známe herecké mená ako Alexander Bárta či Jan Révai.
Seriálu nemožno uprieť kvalitnú milostnú zápletku a miestami obstojné dialógy, výrazne však pokrivkáva nemocničný dej, ktorý má na míle ďaleko od reality. Vsunuli sa doň navyše aj čudné mysteriózne prvky ako stratený pes, ktorý si nájde majiteľa až na konkrétnom nemocničnom lôžku, či medička, ktorá sa na kardiológii zamestná po tom, čo ju nedopatrením považujú za príbuznú prednostu kliniky. Doktori nenadviazali na úspech Ordinácie v ružovej záhrade, objavili však pre slovenského diváka herečku Judit Bárdos.
Priemerná sledovanosť (šesť častí): 179-tisíc divákov (12 – 54), 343-tisíc divákov (12+)
Priemerný trhový podiel: 21,3 % (12 – 54), 24,9 % (12+)
Chart Show
Zdroj: TV Markíza
Hudobná šou, ktorú mohla mať Markíza už dávno. Napokon ju priniesla spolu s Novou prvý raz v novembri tohto roka, vzorom je pôvodný formát nemeckej RTL. Ľudová zábava v najčistejšej forme priniesla rebríček 30 najväčších hitov a s pokračovaním počítajú televízie na Silvestra. Produkcia pritom stavila na istotu, moderátorkou je Adela Banášová, v kresle komentujúcich hostí sú tváre známe v oboch krajinách – Maroš Kramár, Martin Dejdar či Leoš Mareš.
Nejde tak zároveň ani o najlacnejší program, ak vezmeme do úvahy aj honoráre autorov vybraných evergreenov a eventové stvárnenie vo veľkej sále s vystúpeniami s choreografiami a ďalšími efektmi a početným publikom.
S prvým dielom Chart Show to Markíza skúsila v sobotu večer, kde rovnako ako Joj spravidla vysiela filmy a RTVS Poštu pre teba lákajúcu staršie publikum. S hudobnou šou bola trhovým lídrom, hoci možno čakala ešte lepšie čísla.
Sledovanosť (jedna časť): 330-tisíc divákov (12 – 54), 515-tisíc divákov (12+)
Trhový podiel: 28,8 % (12 – 54), 26,7 % (12+)
Kredenc
Zdroj: TV Markíza
Robiť televíznu zábavu pre univerzálne publikum je výzva. Po viacerých menej úspešných pokusoch (Haló, Kukátko) sa tvorivý tím Dana Dangla pokúsil nadviazať na formu obľúbeného S.O.S. so zameraním na skeče a paródie. Pondelková polhodinovka na Markíze neraz udrie klinec po hlavičke a dá sa pri nej miestami schuti zasmiať, no priestor majú aj hluché miesta. Diváci si však nepochybne zgustnú na parodovaní moderátorov spravodajstva, seriálu Búrlivé víno (Zlomený mušt) či reality šou Farma (Karma), kde sa humoristom podarilo hyperbolami dosiahnuť dobrú komiku.
Menej nadšené boli niektoré moderátorky Markízy, a tak sa napríklad Krepka musela premenovať na Fretku a z reprízy prvej časti dokonca niektoré pasáže vystrihli. Faux pas. Pondelkové nasadenie skeč-šou Markíze vyšlo, v konkurencii filmu na Joj je relácia stabilným lídrom s nadpriemernými trhovými podielmi.
Priemerná sledovanosť (štyri časti): 200-tisíc divákov (12 – 54), 303-tisíc divákov (12+)
Priemerný trhový podiel: 31,7 % (12 – 54), 28,4 % (12+)
Hra o Niké
Zdroj: TV Markíza
Hit 90. rokov sa stávková kancelária Niké rozhodla obnoviť a na prezentovanie si vybrala najsledovanejšiu televíziu. Pre ňu to znamená denný podvečerný telefonický formát s dvojicou súťažiacich, čo prinieslo návrat moderátorky Miriam Šmahel Kalisovej, ako aj víkendovú Veľkú hru vysielanú raz za dva týždne.
Súťažné šou divákov bavia, v tomto prípade by sa žiadal možno trochu pútavejší obsah samotnej hry. Desiati súťažiaci sa vyraďujú navzájom napríklad obyčajným tipovaním, či skryté číslo je párne alebo nepárne. Interaktívny prvok z pôvodného formátu je zachovaný – s vyžrebovaným divákom sa moderátor spája telefonicky a hráč v štúdiu zaňho krúti kolesom, na ktorom možno vytočiť miliónovú výhru.
Sledovanosť (jedna časť): 191-tisíc divákov (12 – 54), 300-tisíc divákov (12+)
Trhový podiel: 21,4 % (12 – 54), 19,2 % (12+)
JOJ
V siedmom nebi
Zdroj: TV Joj
Šou Vila Rozborila sa rozbiehala prekvapujúco vlažne, keď prvý diel nestačil u mladšieho publika do 54 rokov na film Markízy. Potom však relácia o snívaní preukázala svoj potenciál a ovládla nedeľný prime-time. Joj z formátu ťaží prakticky maximum, meniť pritom nemusela oproti predchodcovi Modré z neba vlastne nič.
V siedmom nebi prinieslo Joj ratingové rekordy, v 12+ prekonal formát už šesťkrát 700-tisícovú hranicu. Ide o najúspešnejšiu novinku jesene. Televízia počíta s pokračovaním nadpriemerne fungujúceho formátu aj v budúcom roku.
Priemerná sledovanosť (12 častí): 362-tisíc divákov (12 – 54), 699-tisíc divákov (12+)
Priemerný trhový podiel: 28,4 % (12 – 54), 32,6 % (12+)
Show Jana Krausa
Zdroj: facebook.com
Reprízy českej talkšou začala Joj nasadzovať ešte pred letnými prázdninami, aby od konca augusta prišla spolu s Primou s novými časťami. V nich Jan Kraus víta viac slovenských hostí vrátane v súčasnosti populárnych tvárí ako komička Evelyn či tenistka Dominika Cibulková, no formátu sa u väčšinového publika podobne ako pri pokusoch v minulosti skrátka nedarí. A to je škoda, keďže ide o ojedinelého zástupcu inteligentného humoru v televíznom vysielaní. Joj po prvých častiach odsunula talkšou až do nočného slotu za Farmu Markízy a futbalovú Ligu majstrov.
Priemerná sledovanosť (13 častí): 83-tisíc divákov (12 – 54), 129-tisíc divákov (12+)
Priemerný trhový podiel: 12,5 % (12 – 54), 11,1 % (12+)
Dr. Ema
Zdroj: TV Joj
Aj Joj si na svojom novom seriáli o vzťahoch a osobnom živote psychologičky Emy dala záležať, no na nasýtenom trhu s Búrlivým vínom a Panelákom sa ani táto novinka nepresadila. Počet divákov klesal, a tak Dr. Emu takisto postihol odsun do neskoršieho času a napokon „dovysielanie“ v dvoch častiach za sebou.
Seriál bol až príliš šablónovitý, riešil modelové vzťahové problémy, ktoré každý dobre pozná z časopisov či iných filmových produkcií. Málo prekvapení a chýbajúce napätie divákov neupútalo. Zaujímavá rola mamy psychologičky Emy sa ušla Zuzane Kronerovej, ktorá si s ňou aj dobre poradila, no do deja bola vsúvaná tak trochu umelo. Seriál mal až v šiestich z desiatich častí len jednociferný share v komerčnej cieľovke.
Priemerná sledovanosť (10 častí): 58-tisíc divákov (12 – 54), 94-tisíc divákov (12+)
Priemerný trhový podiel: 8,8 % (12 – 54), 8,4 % (12+)
Spoveď
Zdroj: SITA
V spleti noviniek to Joj skúsila aj s publicistickým formátom Spoveď, ktorý prináša klasické profily osobností rozprávajúcich o svojom živote. Televízia sa inšpirovala 13. komnatou vysielanou na ČT, ktorá u jednotlivých ľudí odkrýva aj citlivejšie momenty z minulosti. Rovnakou cestou sa vydala aj Joj, ktorá v prvých troch častiach vyspovedala Dušana Cinkotu, ktorého navštívili tvorcovia priamo vo väzení, Andyho Hryca a Štefana Skrúcaného. Spoveď vyrábajú Peter Bebjak a Rasťo Šesták z D.N.A., ktorá má na konte viacero seriálov. Remeselne aj obsahovo sa formátu dá ťažko niečo vyčítať, napriek tomu vo štvrtkovom nasadení po Paneláku diváci uprednostnili Farmu.
Priemerná sledovanosť (dve časti): 123-tisíc divákov (12 – 54), 193-tisíc divákov (12+)
Priemerný trhový podiel: 11,9 % (12 – 54), 10,7 % (12+)
Stratené hviezdy
Zdroj: joj.sk
Ďalší štvrtkový formát, ktorá sa mal striedať so Spoveďou, no po prvej časti sa diváci zatiaľ ďalšej nedočkali. A to Joj avizovala aj návrat Martinky z Turca. V premiére formátu sa zamerala na víťaza Česko Slovensko má talent Mira Sýkoru, pripomenula aj ďalšie vystúpenia účastníkov talentovej šou v zostrihu. V prípade víťaza nadviazala v relácii zábermi z jeho stretnutia so známym porotcom a producentom Simonom Cowellom. Na Farmu to však opäť nestačilo.
Sledovanosť (jedna časť): 113-tisíc divákov (12 – 54), 164-tisíc divákov (12+)
Trhový podiel: 11,7 % (12 – 54), 9,6 % (12+)
Bučkovci
Zdroj: TV Joj
Kontroverzná rodina sa vrátila na Joj v novej sérii v predchádzajúcom týždni práve vo štvrtkovom slote o 21:40 a relácii sa v ňom zo všetkých pokusov darilo najlepšie... Vkus väčšinového diváka je tak, zdá sa, stále inde, než by čakali možno aj samotné televízie. Aj Bučkovci sú vlastne stratenými hviezdami, no formát si zachoval pôvodný názov z predchádzajúcej reality šou. Joj s ním počíta podľa aktuálnych programových plánov aj v najbližších týždňoch.
Sledovanosť (jedna časť): 169-tisíc divákov (12 – 54), 232-tisíc divákov (12+)
Trhový podiel: 18,0 % (12 – 54), 14,2 % (12+)
15 minút. kuchár
Zdroj: TV Joj
Svieža relácia o varení, aká v našich televíziách chýbala. Akurát tvorcovia mohli o čosi úprimnejšie priznať, že ide o priamu lokalizáciu britského formátu s kuchárom Jamiem Oliverom. Slovenským Jamiem je Gabo Kocák, ktorý síce pred kamerou má rešpekt, no postupne sa dokázal oťukať a jeho televízne varenie má hlavu aj pätu. V Česku relácie o varení fungujú dlhodobo, zdá sa, že chýbajú aj slovenským divákov, lebo nedeľná relácia Joj si drží priemerný share nad 17 percentami. A to zrejme aj pre kvalitné, vizuálne príťažlivé spracovanie s originálnymi receptami.
Priemerná sledovanosť (sedem častí): 152-tisíc divákov (12 – 54), 235-tisíc divákov (12+)
Priemerný trhový podiel: 17,2 % (12 – 54), 15,2 % (12+)
TV Šanca
Zdroj: RTVS
Súťažná šou od Tiposu je sklamaním, ktoré nemôže zachrániť ani osvedčený kvízmajster Martin Nikodým. Hráči sa do hry môžu dostať registráciou bločkov v Národnej bločkovej lotérii. Samotná súťaž ale prináša len nudné hádanie písmen v tajničkách na princíp Obesenca či Kolese šťastia. Hráči tipujú písmená, dokým nepovedia nesprávne, súper ich môže zaskočiť, len ak sa rozhodne hádať celú tajničku. Hra beží do konca bez obmeny, z dvoch dvojíc vzíde finálový pár, ktorý si to rozdá v poslednom kole.
TV Šanca je vďačný priestor pre product placement, po každom kole si víťaz vyberá z piatich cien, ktoré sa zobrazujú na obrázku aj s pomenovaním výrobcu od moderátora. Stabilný trhový podiel formátu sa pohybuje v komerčnej cieľovke okolo 10 percent.
Priemerná sledovanosť (36 častí): 39-tisíc divákov (12 – 54), 89-tisíc divákov (12+)
Priemerný trhový podiel: 10,6 % (12 – 54), 13,4 % (12+)
RTVS
Neskoro večer
Zdroj: RTVS
Talkšou s Petrom Marcinom si verejnoprávna televízia vybrala z registra námetov a novinku zaradila do sobotnej štruktúry. Herec Peter Marcin už hostí spovedal aj vo formáte Chodili sme spolu, takže skúseností má dostatok, napriek tomu nie je táto poloha preňho ideálna. Vzhľadom na vysielací čas by to chcelo viac dynamiky aj zábavy, nie však vsúvaním prvoplánových prvkov ako inscenované Gáboríkové pytačky či rozhovor Mečiara s Klausom v podaní imitátorov Rasťa Piška a Petra Jablonského. Obsadzovanie hostí má koncepciu, no vyťažiť sa z nich dá asi viac.
Priemerná sledovanosť (deväť častí): 73-tisíc divákov (12 – 54), 208-tisíc divákov (12+)
Priemerný trhový podiel: 6,8 % (12 – 54), 11,9 % (12+)
Superhrdinovia
Zdroj: RTVS
Seriál s deťmi v hlavných úlohách predstavoval RTVS ako svoju hlavnú novinku jesene. Dvanásť príbehov prinieslo poučné rozuzlenia, známych hercov v netradičných úlohách a objavilo niekoľko mladých talentov, no nasadenie do piatkového prime-timeu zostáva doteraz záhadou. Rodinný seriál odsunul v slote zábavnú šou Milujem Slovensko s nadpriemerný výkonmi, sám a však pohyboval okolo 150-tisícovej hranice v univerzálnej cieľovke. Jednotka už uviedla všetkých 12 dielov, Milujem Slovensko sa posúva späť na 20:20.
Priemerná sledovanosť (12 častí): 76-tisíc divákov (12 – 54), 152-tisíc divákov (12+)
Priemerný trhový podiel: 6,9 % (12 – 54), 7,6 % (12+)
Krotitelia dlhov
Zdroj: facebook.com
Riešenie finančných problémov rodín nie je v televízii nič nové, formát RTVS pripravuje produkčná spoločnosť Noemo Dana Dangla. Spracovanie je verejnoprávne s mnohými radami finančných odborníkov viažucimi sa ku konkrétnym prípadom, a teda s edukačným rozmerom. Divákom orientáciu uľahčuje sprievodný komentár aj grafika, ktorá približuje dlhy domácností.
V každej časti sa finančnú situáciu rodiny snaží vylepšiť tím troch odborníkov, pri ktorých televízia v titulku prezentuje aj ich zamestnávateľa, teda niektorú z finančných inštitúcií. Garantom programu je Asociácia finančných sprostredkovateľov a poradcov. Relácia má miesto v štruktúre v sobotu podvečer, možno by jej viac svedčalo miesto v hlavnom vysielacom čase cez týždeň.
Priemerná sledovanosť (osem častí): 43-tisíc divákov (12 – 54), 117-tisíc divákov (12+)
Priemerný trhový podiel: 6,3 % (12 – 54), 9,5 % (12+)
Nebojme sa slovenčiny
Zdroj: rtvs.sk
Piatkový podvečerný formát o jazykovede na Dvojke, ktorý má priniesť pohľad na históriu a súčasnosť slovenčiny. Krátka relácia ničím neprekvapuje, dáva priestor viacerým respondentom a ich názoru na jednotlivé témy o používaní jazyka. Vyjadrujú sa jazykovedci, ale napríklad aj herci. V jednej časti sa napríklad hľadala odpoveď na otázku, či je budúcnosť slovenčiny ohrozená vplyvom cudzích jazykov, najmä angličtiny. Výpovede respondentov rámcuje dvojica moderátorov v štylizovaných scénkach. Tie však podľa peoplemetrov doteraz videlo vo vysielaní len pár tisíc divákov.
Priemerná sledovanosť (11 častí): 9-tisíc divákov (12 – 54), 16-tisíc divákov (12+)
Priemerný trhový podiel: 1,2 % (12 – 54), 1,1 % (12+)
Andrea za hranicou
Zdroj: RTVS
Cestopisný seriál priniesol nielen RTVS, ale úryvky aj web Sme.sk. Dvadsiatku polhodinových filmov nakrútil režisér Miro Drobný s herečkou Andreou Kerestešovou, ktorá precestovala časť Ázie a Latinskej Ameriky. Dvanásť častí vzniklo v Číne. Andrea pôsobí ako nekonfliktná, prirodzená sprievodkyňa po cestách. Pre divákov môže ísť o príjemný náhľad do odľahlých častí sveta a iných kultúr.
Priemerná sledovanosť (deväť častí): 22-tisíc divákov (12 – 54), 43-tisíc divákov (12+)
Priemerný trhový podiel: 1,9 % (12 – 54), 2,1 % (12+)
Údaje o sledovanosti formátov sú zbierané do pondelka 24. novembra