Dopyt po reklame v televízii napriek inflácii a zdražovaniu neutícha. Inzerentov tak čakajú v budúcom roku ešte vyššie ceny, komerčné televízie ohlasujú dvojciferný nárast cien za reklamu. Pre firmy a značky je však televízia stále médiom s najväčším zásahom.
Na zvýšení cien sa okrem vypredanosti priestoru na umiestnenie reklamy podieľa aj rast výrobných nákladov v celej branži. Hoci posledné tri roky stúpa cena reklamy každoročne o desiatky percent, televízie stále bojujú s nedostatkom priestoru na pokrytie všetkých požiadaviek svojich klientov.
Nárast cien reklamy
Televízie zverejnili svoju obchodnú politiku na rok 2025 a cenu reklamy zvyšujú o zhruba 16 %. Skupina Markíza zdražie o 16,3 %, skupina JOJ o 15,9 % a STVR o 15,4 %.
Skupina Markíza má v meraní šesť staníc. Okrem hlavnej TV Markíza sú to stanice Doma, Dajto, Krimi, Klasik a Nova International lokalizovaná pre slovenské publikum.
Skupina Joj obchodne zastrešuje TV JOJ, Plus, Wau, JOJ Šport, JOJ 24, JOJ Svet, Jojko, Prima SK a Prima Cool SK. V roku 2025 by do portfólia mala pribudnúť aj ohlásená nová stanica JOJ Šport 2. Trhová dvojka tak svoj celkový trhový podiel mierne zvýši.
Predaj reklamy v STVR realizuje dcérska spoločnosť Media STVR. Reklamu predáva pre Slovenskú televíziu (Jednotka, Dvojka, :24 a Šport) aj Slovenský rozhlas (Rádio Slovensko, Regina, Patria, Devín a Rádio_FM).
Cena za oslovenie divákov
Základnú cenu určuje CPP (Cost per Point – cena za oslovenie 1 % divákov v nákupnej cieľovej skupine, čo je cena za jeden percentuálny bod sledovanosti). V prípade skupiny Markíza je stanovená na 2 950 eur a v prípade JOJ Group na 1 679 eur.
Verejnoprávna STVR má na rok 2025 stanovenú cenu CPP vo výške 1 500 eur. Minimálne ceny za jeden 30 sekundový reklamný spot a dva 10 sekundové sponzorské odkazy sú stanovené takto: Jednotka 4000 eur, Dvojka 1500 eur a :24/Šport 2500 eur.
Tieto ceny klesajú v závislosti od celkového ročného objemu investícií do televíznej skupiny, na druhej strane ich ovplyvňujú prirážky za prémiové pozície v reklamnom brejku alebo produktovú exkluzivitu v bloku. Ceny ovplyvňujú aj prémiové časové pásma či sezónna výkonnosť v jednotlivých mesiacoch.
Zmenou v roku 2025 je zvýšenie disponibilného komerčného priestoru pre STVR. V prípade televízie je jeho navýšenie na reklamu z 0,5 % na 5 % a na telenákup z 2,5 % na 3 %. Pre rozhlas zostávajú doterajšie 3 % z celkového vysielacieho času. Programy ako seriály, filmy či spravodajské relácie bude STVR aj naďalej vysielať bez reklamy.
Komerčné televízie môžu vyčleniť na reklamu 20 % z celkového vysielacieho času.
Rozdelenie divákov v televíziách
Televízne skupiny odzrkadľujú vo svojej obchodnej politike podiel disponibilných GRP (Gross Rating Point – kumulovaná sledovanosť divákov v nákupnej cieľovej skupine) na každej televíznej stanici.
Skupina Markíza má GRP rozdelené takto: 67 % TV Markíza, 11 % Dajto, 9 % Krimi, 8 % Doma & Nova International a 5 % Klasik.
JOJ Group má vyčlenených 60 % pre TV JOJ, 16 % pre Plus, 14 % pre Wau a 10 % pre ostatné stanice, kam patria JOJ Šport, JOJ 24, JOJ Svet, Jojko, Prima SK a Prima Cool SK. Po spustení JOJ Šport 2 do balíka pribudne aj táto stanica.
Zmena obchodnej cieľovej skupiny
Sledovanosť slovenských televízií sa meria v dvoch hlavných cieľových skupinách. Univerzálna cieľová skupina 12+ udáva celkový počet a podiel divákov starších ako 12 rokov pri obrazovkách a je podstatná pre predaj reklamy v STVR. Pre komerčné televízie je dôležitá obchodná cieľová skupina.
Veľkou zmenou v roku 2025 je práve ďalšia zmena obchodnej cieľovej skupiny, ktorá sa prvýkrát menila už v tomto roku. Dlhoročné rozpätie 12-54 (diváci vo veku od 12 do 54 rokov) sa v roku 2024 posunulo na 13-55 (diváci vo veku od 13 do 55 rokov), teda o rok vyššie na spodnej aj hornej hranici.
V roku 2025 sa posunie opäť o rok vyššie na 14-56 (diváci vo veku od 14 do 56 rokov). Postupné zvyšovanie vekového stropu je očakávané aj v nasledujúcich rokoch.
V meraní sledovanosti televízií zostávajú naďalej k live vysielaniu priradení aj hostia a trojdňový time-shift (odložená sledovanosť).