Na večierku v piatok 9. októbra operátor pozýval účastníkov, aby sa odfotili vo štvorici na posteli. Hostesky dali ľuďom do rúk slogany 4ky a operátor následne zavesil fotky aj so softvérovo dorobeným logom na Facebook.
Na obrázkoch boli aj viacerí redaktori verejnoprávneho rozhlasu a televízie. RTVS to považuje za problém. „RTVS prijala opatrenia na základe Štatútu programových pracovníkov a spolupracovníkov tak, aby nedošlo k podozreniu z konfliktu záujmov,“ povedala pre Mediálne.sk hovorkyňa Dominika Šulková.
RTVS nechcela spresniť, ako a ktorých redaktorov postihla. „Konkrétne interné opatrenia nebudeme zverejňovať,“ dodala hovorkyňa.
Podľa informácií Mediálne.sk zakročila RTVS voči redaktorom prísne. Niektorým novinárom siahli na odmeny, redaktor Pavol Kalinský, ktorý bol jedným z tých, čo sa objavili na fotografiách s logom 4ky, sa v budúcnosti už nesmie venovať témam z trhu o mobilných operátoroch.
RTVS informáciu nekomentovala, okrem PR oddelenia sa k interným postupom nechcel vyjadriť ani šéf spravodajstva Lukáš Diko. Komentovať sankcie odmietol aj P. Kalinský.
Na párty v rámci udeľovania cien Hovorca roka sa okrem ľudí z verejnoprávneho média zúčastnili novinári z takmer všetkých väčších redakcií (vrátane Trendu a Mediálne.sk), viacerí z nich sa objavili aj na spomínaných fotografiách.
Akcia operátora vzbudila v mediálnych kruhoch debatu o etike, pretože novinári by sa v rámci obmedzenia konfliktu záujmov a možného ovplyvňovania mali strániť prijímania darov či akýchkoľvek komerčných spoluprác. Na strane druhej sa v tomto konkrétnom prípade niektorí redaktori na sociálnych sieťach obhajovali, že na mieste nebolo jasné, na aký účel boli fotografie vytvorené a kde budú použité.
V rámci fotoakcie si účastníci večierka mohli ľahnúť na posteľ, pričom hostesky im dali do rúk tabule s nápismi ako „Poď do štvorky“, „Spočítaj si dva a dva“ či „Byť štvorkárom sa oplatí“.
Oficiálne logo „4ka“ bolo dorobené digitálne až následne na malých náhľadoch, kde bolo mimo fotografií. V záberoch, ktoré firma zverejnila na Facebooku, sa logo objavilo priamo vo fotkách. Tieto mohli novinári vidieť aj na mieste na počítači. Či už s logom, alebo bez – z miesta fotenia bolo zrejmé, že ide o komerčnú aktivitu. Fotky boli aj súčasťou súťaže o mobil – vyhrať mohla fotka s najväčším počtom „lajkov“.
„Staff upozorňoval hostí, že ide o promo operátora, rovnako ako moderátor akcie,“ povedala pre blog Omédiách.com organizátorka akcie Zuzana Tichá.
Mnohí novinári naopak po akcii na sociálnych sieťach tvrdili, že informáciu o promo kampani nemali. Hostesky údajne nepovedali informácie o podrobnostiach súťaže každému. Výslovný súhlas s podmienkami súťaže, ako to býva štandard pri podobných promoakciách komerčných subjektov, si organizátori nepýtali od nikoho.
Po rozprúdení debaty celý album s fotografiami z profilu Hovorcu roka zmizol, už počas dňa sa fotky prerieďovali, pravdepodobne na základe žiadosti samotných novinárov a hovorcov, ktorí sa na nich našli.