Na prvý pohľad sa Tvoja tvár znie povedome neodlišuje od ostatných entertainment šou – na pódiu sú súťažiaci, ktorých hodnotí porota, ako spievajú cudzie piesne. Jednoduchosť však bola vždy devízou globálne úspešných formátov - v tomto prípade v koncepte s ôsmimi vystúpeniami známych osobností a rozhovormi okolo.
Kľúčom k úspechu sú najmä dva hlavné faktory – že na scéne sú celebrity, ktorých v podobnej odviazanej polohe divák nemôže bežne vidieť, a že sa pred jeho očami bláznia: snažia sa spevácky originál čo najvernejšie napodobniť vrátane vzhľadu, kostýmu a interpretácie, na čo si prísne oko publika rado počká a raz-dva zhodnotí, ako sa tá-ktorá imitácia vydarila.
Zábava na prvom mieste
Spievanie pritom nejde do popredia ako v prípade Superstar či Hlasu. Tu má ísť o čistokrvnú zábavu, ktorú podporujú vydarené, ale aj „nedokonalé“, v niektorých prípadoch až parodické vystúpenia celebrít, ktoré porota hodnotí nekriticky, vtipne, humor hľadajúc aj v následných rozhovoroch po číslach. Debaty moderátora, účinkujúceho a porotcov prinášajú samostatný zábavný prvok, nie sú silené ako napríklad v Superstar, kde sa mladým spevákov veľmi nechce rozväzovať jazyk. V tomto prípade si Bičan a spol. nešetria úlety či dvojzmysly bez potreby zachovania vážnosti poroty.
Zdroj: TV Markíza
Dramaturgicky vsádza šou len na známe hity, čo je plus. Popri samotnom vystúpení najviac láka moment prekvapenia – odhalenie práce maskérov, čo dokumentuje aj nasadenie reklamných brejkov takmer výhradne pred odhalením premeny. Na prácu maskérov – pohľad do zákulisia – sa diváci môžu pozrieť v závere každej časti. Nároky divákov na ich prácu sa líšia – kým mnohých podobnosť s originálom nadchýna, iní by podľa príspevkov na sociálnych sieťach čakali využitie modernejších materiálov, upozorňujúcich na kvalitu masiek v zahraničných verziách.
Spievajúci správar aj požičaný zabávač
Vec, ktorá Markíze vyšla, je kasting – možno viac, ako očakávala. Potrebnú spevácku kvalitu dodávajú exsuperstaristi Emma Drobná, Lukáš Adamec, ale aj Barbora Švidraňová, Helena Krajčiová, ktorá je zároveň aj nečakane dobrou zabávačkou. Divákov prekvapil aj spravodajca Viktor Vincze, nestarnúci Štefan Skrúcaný a neriadená strela Andrej Bičan, ktorého si Markíza požičala z RTVS, kde moderuje súťaž 5 proti 5. V prípade Michaely Čobejovej je súťaž zrejme najväčšou výzvou.
Napriek tomu, že prioritou je vizuálny zážitok, v niektorých vystúpeniach v doterajších dieloch bola spevácka zložka zanedbaná až príliš – v Hollaback Girl (M. Čobejová) či Gangsta's Paradise (A. Bičan) chýbali celé úseky z originálu, čo bolo nelogické zjednodušenie a dobrovoľné vzdanie sa čo najvernejšieho napodobenia pôvodného songu.
Zdroj: TV Markíza
Výkon na pódiu súťažiacim sťažuje, že podľa licencie nemôžu spievať na playback. Aj tým tvorcovia môžu vysvetľovať menšie nedostatky pri vystúpení. Program sa však nevysiela naživo – v prípade omylu či nedokonalosti tak existuje priestor na nápravu. Strih zároveň umožňuje tvorcom dodať do šou viac dynamiky.
Náhodná ruleta?
Otázka, ktorá trápi niektorých divákov, je, či ruleta účinkujúcim vyberá spevákov na nasledujúce kolá náhodne. Stopercentnú odpoveď pozná len produkcia – v každom prípade z 56 „krútení“ rulety vzišla zmena pohlavia v 16 prípadoch, v každom diele teda v dvoch alebo troch prípadoch. Ak by mal každý účinkujúci v rulete rovnakých interpretov a ak zohľadníme, že v hre sú štyria muži a štyri ženy (a tak ich priemerná pravdepodobnosť na zmenu pri akomkoľvek pomere mužských a ženských interpretov v rulete je 50 percent), bola by pravdepodobnosť 16 a menej zmien z 56 prípadov na úrovni desatiny jedného percenta. Pri krútení rulety však vidno, že súťažiaci nemajú zrejme v „ponuke“ ten istý zoznam interpretov.
Čo pôsobí mierne smiešne, je len tisícová odmena, ktorú môže v závere víťaz kola venovať na charitu. Samozrejme, menovanie subjektu v sledovanom programe prináša organizácii aj bezplatnú propagáciu, napriek tomu vyjadruje suma dosť značný nepomer, ak vezmeme do úvahy ostatné náklady na šou, honoráre profesionálnych účinkujúcich, ktorí nespievajú zadarmo ako súťažiaci v reality šou, a zároveň zohľadníme päť reklamných prerušení počas skoro trojhodinového programu, ktoré televízii prinášajú desaťtisicové príjmy.
Zdroj: TV Markíza
Program neuspel všade, u nás sa mu darí
Po formálnej stránke je šou zvládnutá dobre. Scéna v Inchebe hýri sýtymi farbami a vhodne pracuje so svetelnými efektmi. Prvok s výťahom, v ktorom sa „menia“ osobnosti, je milý nápad z biblie formátu. Režisérom je Pepe Majeský, časť slovenského tímu sa podieľa aj na českej verzii, ktorú vysiela Nova. Pre Markízu podľa titulkov dodáva program spoločnosť Promea Communication (z nedávnych televíznych projektov pre Joj vyrábala sitcom Kolabs), v ktorej sú spolumajiteľmi filmový producent Milan Stráňava (Láska na vlásku, Miluj ma alebo odíď, Polčas rozpadu...) a producentka Nataša Barošová (Modré z neba, Daj si čas).
Tvoja tvár znie povedome vychádza z formátu Your Face Sounds Familiar, ktorý distribuuje spoločnosť Endemol Shine. Pôvodná verzia programu pochádza zo Španielska, predala sa do zhruba 40 krajín. V Poľsku či Taliansku sa už momentálne vysielajú piate série. Naopak lokálne verzie neboli hitom v Francúzsku či Veľkej Británii, kde videli diváci len jednu edíciu.
Markíze od tretej časti program ratingovo rastie, udomácnil sa v nedeľnom slote, kde mu konkurenciu robia filmové premiéry Joj a donedávna aj druhá séria Kolonády na Jednotke. Šieste vydanie Tvoja tvár znie povedome z 10. apríla má na konte doterajšie maximum formátu: 525-tisíc divákov z obchodne relevantnej cieľovke 12 – 54-ročných, pre ktoré komerčné televízie stavajú programové štruktúry. Markíze zabezpečuje relácia pozíciu lídra trhu, naposledy s vysokom nadpriemerným podielom 44,9 percenta. Televízia už nepochybne premýšľa, ktoré celebrity pozve do druhej série. Tú prvú uzavrie v prvú májovú nedeľu, aby sa vyhla prekryvu s hokejovými MS. Deviate kolo tak pôjde netradične v stredu.