Na naše otázky tento týždeň odpovedal PhDr. Ľubomír Zeman, výkonný riaditeľ monotematickej káblovej stanice TVA, ktorá sa venuje telenákupu. Ako túto televíznu stanicu vidí jej vedenie, čo podľa nich prináša TVA na slovenský TV trh, prečo sa majitelia rozhodli pre aktuálnu formu vysielania a aké sú hospodárske výsledky televízie, aj na tieto otázky sa dozviete odpovede v rozhovore pre Mediálne.sk.
Mediálne.sk: Prečo nastala zmena na poste riaditeľa TVA? Čo chcete ako riaditeľ tejto televízii priniesť?
PhDr. Ľubomír Zeman: Funkcia výkonného riaditeľa je nová, takže spolumajiteľ TVA Mgr. Pavel Gábor sa stal generálnym riaditeľom celej firmy. Vo funkcii výkonného riaditeľa mám za cieľ zvýšiť sledovanosť TVA, zabezpečiť marketingovú komunikáciu navonok a tým aj docieliť vyššie tržby za prezentáciu tovarov a služieb. Súčasne budujeme organizačnú štruktúru spoločnosti a posilňujeme obchodné oddelenie.
Mediálne.sk: TVA onedlho vstúpi do tretieho roku existencie. Ako by ste charakterizovali súčasnú pozíciu tejto televízie?
PhDr. Ľubomír Zeman: TVA je v európskom geopriestore nový produkt. Televízie tohto typu sú úspešné najmä v Spojených štátoch amerických, Kanade, Austrálii a pod. Pred dvomi rokmi prišla ako veľká neznáma, lebo inteligentný teleshopping nikto dovtedy nevysielal. Za deväť mesiacov existencie sa dostala z červených čísiel a po dvoch rokoch je zisková a sledovaná. Je to doplnková, prepínacia televízia, ktorá reklamu považuje za informáciu a vie ju ponúknuť divákom v mnohých opakovaniach a rôznych časoch. Môžu nakupovať v pohodlí svojho domova. Na špecifické výhody TVA už prichádzajú aj veľké mediálne a reklamné agentúry, často tlačené svojimi klientami, ktorí žiadajú zaradiť TVA do plánovaných výdavkov na reklamu.
Mediálne.sk: Teleshoppingové stanice po celom svete fungujú na báze prezentovania produktov v štúdiu v takpovediac "magazínovom" formáte s moderátormi. Prečo TVA obišla tento model a vysiela skôr mix spotov? Považujete to za efektívnejší spôsob oslovenia zákazníkov alebo ekonomickejší variant?
PhDr. Ľubomír Zeman: TVA nechce preferovať priamočiary teleshopping prezentovaný agresívnou formou rôznymi obchodníkmi, ktorí sa tvária, že sú moderátormi alebo naopak. TVA prináša reklamu v podobe publicistiky, dokumentu, fabulovaných príbehov a rozhovorov. Veľkú úlohu zohrávajú filmy nakrútené v exteriéri a sprievodný komentár odborníkov. Táto schéma je poprekladaná aj tradičnými 30 sekundovými reklamnými spotmi a upútavkami. Trojhodinový blok sa teda skladá z rôzne dlhých segmentov, ktoré sa líšia aj tematicky, takže vysielanie je pestré a pritom prehľadné. Diváci sa v ňom ľahko orientujú a počkajú si na to, čo chcú vidieť. Navyše vedia, že reprízovosť im umožní pozrieť si aj to, čo predtým zmeškali.
Mediálne.sk: Chce televízia naďalej zostať v aktuálnom modeli vysielania, tj. zacyklenom bloku spotov?
PhDr. Ľubomír Zeman: Predbežne neuvažujeme o zmene formátu. Snažíme sa len o zvýšenie minutáže premiérových programov v každom vysielacom týždni.
Mediálne.sk: Má na TVA miesto klasický teleshopping známy z ostatných televízii?
PhDr. Ľubomír Zeman My sa mu nevyhýbame, ale dávame si záležať na spracovaní. Sme Európania s kultúrnymi tradíciami a hľadáme inteligentnejšie riešenia. Aj reklama môže mať svoju kultúru. Rokujeme priamo s výrobcami o našom modeli prezentácie, o odbornom výklade a podrobnom popise produktu, alebo služby. U nás sa netreba ponáhľať a preto nemusíme byť agresívni, šokujúci, ale ani vtieraví. My chceme koncového spotrebiteľa „hladkať“, nie „mlátiť“.
Mediálne.sk: Čím televízia dosahuje "niekoľkonásobne nižšie náklady oproti štandardnému reklamnému spotu v bežnej televízii"? Odrážajú sa podľa Vás nižšie náklady aj na kvalite produktu - reklame?
PhDr. Ľubomír Zeman: TVA bola technologicky i programovo veľmi efektívne vybudovaná. Priniesla niekoľko patentov a inovácií. V programovej štruktúre dostane klient za svoje peniaze takú veľkú vysielaciu plochu, ktorú mu žiadna iná televízia nemôže poskytnúť. Reklamu - resp. inteligentnú prezentáciu vieme vyrobiť na profesionálnej úrovni za nepomerne nižšie náklady, lebo spájame produkciu s vysielaním ako viazaný obchod. Navyše každý klient ju dostane na DVD nosiči ako bonus. Vieme poradiť s kreativitou, tvorbou scenárov i mediaplánmi. Je to full service, ktorý má za cieľ spokojnosť klientov.
Mediálne.sk: TVA často venuje svoj vysielací čas reportážam z kultúrnych akcií. Je to pre vás spôsob akým vyplniť čas ktorý nevyužili inzerenti alebo zámer kultúrne rozvíjať a informovať diváka?
PhDr. Ľubomír Zeman: Kultúru sme na obrazovku priniesli úmyselne, lebo jej chceme pomôcť aj komerčným spôsobom. Časť je platená a časť je vysielaná v podobe mediálnej podpory. Za pozornosť stojí napr. tematická relácia TVART, ktorá je vlastne aukčnou sieňou - návštevou v ateliéri umelcov, ktorí predstavujú svoje diela a majú možnosť následne ich predať prostredníctvom televíznej obrazovky. Pomáhame aj hudobným vydavateľstvám predávať zvukové nosiče a nezabúdame ani na film a divadlo. Všetko sa dá predať, len treba vedieť ako.
Mediálne.sk: Grafická podoba televízie je prinajmenšom netrendová, približne na úrovni štandardnej lokálnej televízie. Plánujete na televízia na sebe zapracovať aj z tejto stránky?
PhDr. Ľubomír Zeman: V TVA je prioritou kvalitný obsah prezentácie. Sústreďujeme sa na to, aby bol u nás dominantný prezentovaný výrobok a služba. Niektoré televízie majú špičkovú grafiku, no úroveň obsahu klesajúcu. My dávame priestor hlavne potrebám a požiadavkám klientov. Grafika v TVA má podpornú funkciu, je účelová a informatívna. Koncom mája sa diváci TVA zoznámia s inováciou našej obrazovej grafiky. Televízia začne pracovať s novými farbami, ktoré už našli svoje uplatnenie aj v informačných a propagačných materiáloch a v printovej reklame.
Mediálne.sk: V zozname inzerentov TVA sa často nachádzajú spoločnosti vlastnícky prepojené s majiteľmi televízie. Má televízia v súčasnosti dostatok klientov na to, aby mohla byť s týmto stavom spokojná?
PhDr. Ľubomír Zeman: Vlastnícky prepojená je len jedna spoločnosť, ale za prezentáciu si riadne platí. Spoločnosti blízke majiteľom TVA dostávajú priestor na obrazovke tiež za štandardných podmienok. Väčšina objednávok je však mimo týchto vzťahov.
Mediálne.sk: Ako získava TVA údaje o sledovanosti? Máte záujem aj o výsledky z peoplemetrového merania?
PhDr. Ľubomír Zeman: Ako malá a iná televízia nemáme záujem o peoplemetre, pretože je to pre nás finančne nevýhodné a rozmiestnenie peoplemetrov nám negarantuje zhodu s naším pokrytím v 14 mestách Slovenska v káblových rozvodoch UPC a Satro. Objednali sme nezávislý výskum od agentúry MVK a jeho výsledky boli pre nás povzbudivé. TVA týždenne sleduje 400.000 divákov.