Jednou z regionálnych televízií, ktoré fungujú bez dotácií mesta je aj novovzniknutá TV Zemplín. Pokiaľ by ste si pozreli jej vysielanie, prekvapí vás pravdepodobne kvalita vizuálneho podania a technická vyspelosť. Všetko to má okrem nadšenia tvorcov pre vec na svedomí aj fakt, že televízia pracuje s najnovšou technikou, vysiela totiž len od 30. mája 2005.
„Chceli sme robiť televíziu, ktorá bude pre divákov na Zemplíne zaujímavá tým, že bude zrkadlom života v danom regióne. Nechceli sme zaujať komerčnými programami alebo bulvárom. Myslíme si, že na to sú iné televízie, museli sme prísť s niečím novým,“ hovorí Mgr. Vladimír Bučko, marketing director TV Zemplín. „Je nám jasné, že musíme diváka zaujať, napríklad obyčajný bežný človek z vidieka nemá šancu vidieť sa na televíznej obrazovke. A to mu musíme umožniť práve my. Len v našom programe diváci uvidia ako prebiehali slávnosti ich obce, či futbalový turnaj vo vedľajšej dedine,“ dodáva. Naopak, v čom sa regionálna televízia nemá podľa tvorcov odlišovať od veľkých, je kvalita vizuálu: „Myslím si, že grafika je mnohokrát podceňovaná,“ tvrdí Vladmír Bučko. Tá totiž často kríva a jej nekvalitné alebo rozpačité prevedenie býva veľakrát sprievodným znakom sledovania regionálnej televízie. V TV Zemplín si na grafike dávajú záležať, myslenie manažmentu je v tejto veci dokonca také progresívne, že operujú s pojmami ako napr. korporátny soundtrack: „Grafika po zvukovej i obrazovej stránke bola realizovaná v externom prostredí ľuďmi, ktorí sú vo svojom obore profesionáli a na Zemplíne patria k najväčším odborníkom,“ pochvaľuje si p. Bučko a dodáva, že pri sledovaní regionálnej televízie divák nesmie mať pocit, že sleduje „iba“ regionálnu televíziu.
Televízia momentálne vysiela prostredníctvom MMDS signálu predovšetkým v menších sídlach oblasti, ako napríklad Trebišov či Sobrance, s vyhliadkou na Veľké Kapušany a Michalovce. Okrem terestriálneho šírenia signálu si televíziu, vrátane divákov sledujúcich televíziu cez káblové rozvody, môže naladiť takmer 15 000 domácností na Zemplíne. V Michalovciach, kde televízia sídli, ju však nenaladíte. Miesto pre miestnu televíziu je totiž už obsadené inou spoločnosťou. Pre manažment to však nie je zásadný problém: „Ľudia, ktorí si nemôžu naladiť TV Zemplín doma, si vraj dávajú nahrávať naše vysielanie kolegom z práce, ktorí túto možnosť majú. Potom to sledujú z VHS kaziet doma. Keď nás stretávajú v uliciach Michaloviec, neustále nás bombardujú otázkami, kedy budú môcť konečne TV Zemplín sledovať aj Michalovčania. Už dnes totiž robíme reportáže aj na území Michaloviec, keďže vysielame takmer pre celý michalovský okres. Urobíme všetko pre to, aby nás v krátkej dobe mohli sledovať aj prostredníctvom michalovskej káblovky. Spoločnosť UPC Slovensko nám veľmi vychádza v ústrety.“ Miestny televízny trh tak pravdepodobne dostane väčšie obrátky, koniec koncov na Slovensku to nie je ojedinelá situácia, v Považskej Bystrici vysielajú dve televízie podobne ako napríklad v Prievidzi.
MMDS signál si televízia vybrala kvôli ekonomickej efektívnosti oproti klasickému terestriálnemu vysielaniu. Televíziu tak nie je možné prijímať na klasickú anténu. V oblasti, v ktorej pôsobí TV Zemplín to však nie je život ohrozujúci problém, pôsobí tam totiž káblová televízia TV TV, ktorá šíri balík 17 televíznych staníc vzduchom, prijímateľné sú na špeciánu anténu. Je to výhodné najmä pre divákov na vidieku.
Televízia Zemplín nemá problém s nutnosťou nekonfliktného spravodajstva voči mestu a jeho orgánom, financovaná je totiž zo súkromných zdrojov a za svoje živobytie považuje zemplínsky reklamný trh. Rozpočet 1,5 mil. ročne ju radí do kategórie menej nákladných televízií. Vedenie verí, že televízia dosiahne v treťom roku pôsobenia kladné čísla. Aj pri vstupe do väčších sídel, alebo v súvislosti s mestami v ktorých televízia pôsobí v súčasnosti, televízia vylučuje ambíciu uchádzať sa o dotácie z rozpočtov mesta. Za prvé, vidí zviazané ruky pri príprave spravodajstva a za druhé, situácia na východnom Slovensku to viac-menej nedovoľuje. „Mestá majú dosť veľké problémy samy so sebou, rušia materské školy a centrá voľného času, nemajú peniaze na opravy tečúcich striech, takže sa nám zdá neférové pýtať dotácie na televízne vysielanie,“ myslí si marketingový riaditeľ.
Televízia je zapojená aj v media representative slovenských regionálnych televízií tv.net, v Michalovciach považujú sieť za veľmi dôležitý zdroj príjmu: „Sme už asi 3 týždne v intenzívnom kontakte a od augusta vysielame veľkú kampaň jednej zdravotnej poisťovne, ktorá k nám prišla práve prostredníctvom tv.netu. Je to vlastne prvá kampaň od tv.net. Veríme, že to bude začiatok dobrej spolupráce, a že tv.net nám prinesie to, čo si od spolupráce s media representative agentúrou sľubujeme. My samozrejme budeme robiť maximum pre to, aby sme neustále skvalitňovali naše vysielanie a stávali sa tak konkurencieschopnejšími,“ vysvetľuje Vladmír Bučko.
Nezanedbateľný zdroj príjmu je pre veľa televízií podobného typu videotext, na ktorý sa dá naviazať množstvo komerčných aktivít. V televízii Zemplín ho skôr opomínajú: „Sme jedna z mála regionálnych televízii na Slovensku, ktorá vysiela 24 hodín denne programy, a nie videotext. Ten je u nás skutočne iba doplnkovým vysielaním,“ upresňuje p. Bučko. Podľa vedenia TV Zemplín je televízia o obraze a zvuku a chcú využívať všetky výhody tohto média. Preto aj klientov presviedčajú, aby sa rozhodli práve pre hranú reklamu. „Ak chce niekto statický oznam vo videotexte, tak mu rovno odporučíme niektoré regionálne noviny,“ tvrdí.
Televízia používa od svojho spustenia model zacykleného hodinového bloku vysielania, na ktorý prechádza v poslednom období množstvo televízií. Blok otvára upútavka na spravodajstvo, ktoré má priemiéru dvakrát do týždňa (Zemplínske noviny, pondelok, štvrtok 40 minút po celej hodine), neskôr šport. Ďalší titulom je Na pretrase, ktorý sa venuje komunálnym problémom. Otvára druhú štvrťhodinu bloku. Vo štvrtok ho nahrádza náboženská publicistika Lumen Zemplína. Ďalším titulom je magazín regionálnych zaujímavostí Spektrum vo štvrtok, od pondelka ho alternuje Dokument týždňa. Skladbu dotvára športová publicistika Šport plus, prípadný zostatkový čas vypĺňa videotext. Sledovanosť chce televízia zistiť v prieskume po dobudovaní plánovanej siete pokrytia.
Čo sa týka programových akvizícií, situácia je presne taká istá ako v iných mestách: spomína sa predovšetkým LOToS, výmeny konkrétnych titulov sú však zatiaľ len plánované. „Nerád by som v súčasnosti hodnotil úroveň produkcie ostatných televízií, zatiaľ sme na trhu veľmi krátko,“ odpovedá marketingový riaditeľ na otázku o kritériách na výber titulov od iných televízií. Úroveň kvality býva totiž často priepastná. „Musím ale povedať, že v agentúre tv.net nás po zhliadnutí vysielania zaradili medzi prvú päťku regionálnych televízií na Slovensku.“ Televízia spolupracuje, podobne ako niektorí ďalší významnejší regionálni vysielatelia, so Slovenskou televíziou a TV JOJ.
Na tvorbe tohto programu sa podieľa 8 ľudí, v televízií pracujú na základe žinostenského oprávnenia. „Vo väčšine sú to ľudia, ktorí už v médiách pracovali. Dávame však šancu aj takým, ktorí si k tejto práci ešte nepričuchli, no sú plní elánu a chceli by sa presadiť,“ podotýka marketingový riaditeľ.
Aká je budúcnosť tejto televízie? Marketingový riaditeľ hovorí o zvýšení počtu premiér, spružnení vysielania, interaktívnosti či snahe zaujať mladšie vekové kategórie. „Na budúci rok možno prídeme s novým vlastným originálnym projektom, v ktorom nevylučujeme aj prvky reality show. V prvom rade ale pôjde o formát blízky zemplínskemu naturelu, ktorý by mal naplno vystihnúť klady ale aj zápory mentality našich divákov...“ Televízia však detaily zatiaľ nechce upresňovať.
TV Zemplín v digitálnej televízii, narozdiel od niektorých iných vysielateľov, nevidí problém. „Ak sa naplní plán Ministerstva kultúry SR, tak by to mohla byť pre regionálne televízie veľká príležitosť,“ myslí si TV Zemplín a dodáva, že Ministerstvo kultúry preferuje model pokrývania Slovenska pomocou regionálnych multiplxov, ktoré sú najlepšou platformou pre vstup regionálnych vysielateľov. Vladimír Bučko si myslí, že s prechodom na digitálne vysielanie ešte len príde čas regionálnych televízií: „Vzhľadom na to, že kvalita regionálnych televízií sa v poslednom období výrazne pohla dopredu si myslím, že diváci začnú objavovať regionálne televízie a ich sledovanosť, a tým pádom aj význam porastie,“ ukončil.
Názov: TV Zemplín
Rok začatia vysielania: 2005 (30. máj 2005)
Spôsob šírenia: MMDS, KDS
Náklady: 1 500 000
Počet zamestnancov: 0 / 8 pracovníkov na základe živnostenského oprávnenia
Členstvo: LOToS, tv.net
Vysielané tituly a programová štruktúra: Zemplínske noviny, Šport, Šport plus,
Na pretrase , Lumen Zemplína, Dokument týždňa, Spektrum.
Model vysielania: zacyklený hodinový blok obrazového vysielania
Teletext: nie
Model financovania: reklama
Web: od septembra 2005
Kontakt: TV ZEMPLÍN, P.O. BOX 119, 071 01 Michalovce,
[email protected], mobil: 0915 840 192
PREHLIADANIE VIDEA: Ukážky z vysielania sú vo formáte Windows Media Video (WMV) a na ich prehliadanie je nutné mať v počítači nainštalovaný program Windows Media Player. V prípade, že sa Vám tieto videá po stiahnutí nedajú spustiť, potrebujete si program Windows Media Player stiahnuť z tejto webstránky spoločnosti Microsoft.