Veľmi tichou, ale dôležitou vodou v rámci slovenských médií sú médiá regionálne. Okrem periodickej a neperiodickej tlače, či úspešných lokálnych rádií svoje cenné miesto zaberajú aj lokálne televízie. Mediálne.sk sa chce venovať aj regionálnym televíziám, ktorým budeme venovať priestor najmä toto leto. Mesto Spišská Nová Ves má svoju TV Reduta, ktorá začala vysielať 16. októbra 1994. Mediálne.sk navštívilo sídlo televízie, na naše otázky odpovedal vedúci Marcel Blahut.


Názov televízie súvisí s priestormi z ktorých vysiela od roku 1994, je to historická budova Reduty v centre mesta, kde sídli aj Spišské divadlo. Tento fakt najviac zavážil i keď sa spočiatku uvažovalo aj o názve „Spišská televízia“. Dizajn a logo si televízia vytvorila sama, jeho posledná zmena bola pred 3 rokmi.


Vysielatelia podobného charakteru sú často citliví na pojmy regionálna a lokálna televízia, ako sa k problematike stavia TV Reduta? „Považujeme sa za mestskú televíziu, ale s regionálnym dosahom“. Televíziu môže prijímať približne 55 000 obyvateľov a od 9. júla 2003 začala terestriálne vysielať z vlastného vysielača o výkone 23,98 dBW aj do okolitých obcí.


Blahut vidí postavenie televízie optimisticky: „Patríme k väčším televíziám, sme jedna z najstarších televízií na Slovensku. Fungujeme už 11-ty rok, a zaraďujeme sa medzi takých 3 až 5 televízií, ktoré môžeme nazvať, že sú dominantné na lokálnom mediálnom trhu“.


Hlavný programový typ, spravodajstvo, sa na TV Reduta vysiela pod názvom Mestský magazín aktualít. Premiérovo sa vysiela o 18:00 každý pondelok, stredu a piatok, pričom každé vydanie sa 3 krát reprízuje. Televízia pri schedulingu pracuje logicky: „Vysielací čas na 18:00 bol stanovený preto, lebo my ako regionálna televízia máme byť doplnkovou televíziou na mediálnom trhu a nemáme konkurovať televíziám, ktoré majú svoje hlavné správy o 19:00 alebo 19:30. Nie je našou ambíciou im konkurovať“. Najväčší priestor zaberá vysielanie videotextu, ktorý je dominantným javom takmer na celom trhu regionálnych televízií. TV Reduta je jeden z mála subjektov, ktorý prevádzkuje aj svoj teletext. Ten slúži ako doplnok vysielania, diváci v ňom nájdu obdobné informácie ako vo videotexte.


TV Reduta: regionálne televízie úž nie sú vecou nadšenia


TV Reduta je z tej kategórie televízií, ktorej vysielanie dotuje mesto. V tomto prípade ide o obchodnú spoločnosť, ktorej je 100 % vlastníkom. Väčšiu časť zdrojov krytia tvorí nákup vysielacieho času mestom (65 %) a zvyšok sú komerčné aktivity (35 %), hlavne predaj reklamného času. Pri podobnom modeli financovania sa automaticky vynára otázka o slobodnej práci redaktorov: „Mesto je objednávateľ spravodajstva s mestskou pôsobnosťou, čiže ono si vyberá témy, ktoré naši redaktori slobodne a nezávisle spracujú. O tom, že je to tak, sa mohli naši diváci presvedčiť z našich príspevkov, ktoré boli často ponímané kriticky“, ohrádza sa Blahut.


Spravidla po každej schôdzi mestského zastupiteľstva nahrádza spravodajstvo debata za okrúhlym stolom, kde majú mestskí poslanci priestor na diskusiu. Okruh tém vyberá mestským zastupiteľstvom vytvorená Rada TV Reduta, ktorá sa skladá z troch mestských poslancov a vedúcich pracovníkov televízie. Kontrolu vyváženosti príspevkov a názorov má právo kontrolovať tak ako pri celoplošných televíziách, samozrejme, Rada pre vysielanie a retransmisiu.


TV Reduta spolupracuje aj s celoplošnými TV, pravidelne dodáva príspevky do Detských správ STV, v minulosti dodávala príspevky aj do TV JOJ. Najnovšia spolupráca sa rozvinula s redakciou duchovného vysielania STV.


TV Reduta je členom združenia TV NET, ktoré predáva reklamný čas regionálnych vysielateľov v balíkoch pre väčších inzerentov. Agentúra okrem iného zabezpečuje aj prieskumy sledovanosti lokálnych televízií, na základe ktorých je vypracovaná bonita reklamného času. Sledovanosť TV Reduta podľa týždenného monitorovania dosahuje hodnoty medzi 15 až 19 %.


Televízia mala záujem aj na rozšírení informačnej pôsobnosti. Zvolila cestu návrhu spolupráce starostom menších obcí, do ktorých je signál televízie distribuovaný. „Chceli sme, aby sa zapojili, za nejaký samozrejme úplne paušálny poplatok, do informačnej kampane pre svojich obyvateľov. Aj po niekoľkých apeloch to skončilo bez odozvy. Aj keď si obce nekupujú od nás informačno-spravodajské bloky, v záujme čo najpestrejšej ponuky pre našich spišskonovoveských divákov to niekedy robíme vo vlastnej réžii“, tvrdí vedúci televízie.


Špecifikom tejto televízie je podľa jej vedúceho vlastný silvestrovský program, donedávna mala dokonca vlastné rosničky v predpovedi počasia. Prečo sú minulosťou? „Jednak s tým boli výrobné problémy, mysleli sme si, že to bude atraktívnejšie pre sponzorov v regióne. Na Slovensku neplatí, že počasie je najzaujímavejším a najsponzorovanejším programom. Prešli sme k počasiu bez hlásateľky a osvedčilo sa to, časom to možno dokážeme postupne presunúť ešte na inú formu“, ukončil.


Migrácia pracovníkov, typická pre regionálne TV, sa prejavuje aj v TV Reduta. Podľa slov vedúceho ale základný kolektív, ktorý televíziu budoval pred 10 rokmi, ostal v tíme dodnes. Prečo vedúci, a nie riaditeľ? Podľa jeho vlastných slov sa manažér v pozícii vedúci zodpovedá riaditeľke - konateľke spoločnosti a valnému zhromaždeniu a podľa výsledkov práce je posudzovaný vo svojej funkcii.


TV Reduta je podľa vedenia životaschopná lokálna televízia, ktorá pripravuje na jeseň 2005 zmeny vo vysielaní, ktoré by mali viac zatraktívniť hlavne vysielanie aktualít na spôsob nabaľovaného spravodajstva.


Sú podľa Marcela Blahuta lokálne alebo regionálne televízie skôr vecou nadšenia ako profesionality? „S týmto nesúhlasím, mohli sme to hovoriť v rokoch 1994 – 96. Dnes už nadšenie nestačí, ide o vysokú profesionalitu, lebo divák aj v regióne je zvyknutý na istý profesionálny štandard. Má totiž možnosť nás porovnávať s rôznymi televíziami, sme konfrontovaní aj v tomto prostredí, čiže musí tu byť dodržiavaná vysoká profesionalita od obsahovej po technickú,“ uzavrel vedúci.


Web televízie Reduta.