Televízia s jednoznačným názvom Poprad definuje svoje poslanie jednoducho, ale zásadne: zrozumiteľne a aktuálne informovať občanov. V jej programe teda dominuje po všetkých stránkach spravodajstvo, ktoré sa vysiela denne. Formát „spravodajskej“ regionálnej televízie sa vedeniu osvedčil, TV Poprad patrí v súčasnosti medzi najsilnejšie regionálne televízie na Slovensku a je ďalším zo zaujímavých regionálnych televízií, ktoré vám postupne na Mediálne.sk predstavujeme.



V roku 1997, kedy televízia začínala, vysielala len 2 krát týždenne prostredníctvom spoločnosti Cabel plus. Dnes vysiela nepretržite a vytvára program s jedným z najväčších rozpočtov regionálnych televízií. V presných číslach je to takmer 5,5 milióna. Dosah televízie je veľmi veľký, naladiť si ju môže približne 100 000 divákov, po spustení vysielača Dubina sa k nim pridalo ďalších 50 000 potenciálnych divákov. Expanzia bude sprevádzaná kampaňou, ktorá bude pripomínať regionálnu televíziu a jej vysielanie sloganom „Stále s vami“.














Nevídane veľký dosah umožňuje televízii 45 % rozpočtu financovať z komerčných aktivít. Ročne to predstavuje takmer tri milióny. V boji o podiel na reklamnom trhu televízia vidí konkurenciu aj v iných médiách: „Konkurenciou sú pre nás napríkad denníky, so spustením vysielania do širšieho okolia ich chceme, takpovediac, zvalcovať,“ hovorí Marek Vnenčák, junior manažér internej a externej komunikácie televízie. V Poprade sa tento rok do éteru prihlásilo aj staronové Rádio Tatry, teda médium, ktoré sa tiež uchádza o časť miestnej inzercie.



Spravodajstvo pod názvom Aktuality regiónu vysiela TV Poprad každé dve hodiny, čiže 12 krát denne. Rarita medzi slovenskými regionálnymi televíziami je schopnosť televízie každé dve hodiny spravodajstvo aj aktualizovať, deje sa tak pri mimoriadnych príležitostiach. Premiérové spravodajstvo sa inak vysiela denne o 18:00, pričom redakcia denne vyprodukuje minimálne 6 nových príspevkov. Zvykom je v prípade menej rušného dňa zaradiť aj príspevky z predchádzajúceho dňa. Zámerom televízie je ale pripravovať denne kompletne aktualizovaný servis.



Ráno v televízii je na nerozoznanie od rána v redakcii spravodajstva veľkej televízie, redaktori sa zídu na porade a rozdelia si témy, následne vyrážajú do terénu. „U nás to funguje tak, že máme svojich vlastných vedúcich vydaní. Máme totiž silné spravodajstvo v porovnaní s inými regionálnymi televíziami. Sme silní v správach práve preto, že ich robíme tak, ako ich robíme,“ upresňuje Marek Vnenčák a dodáva, že spôsob práce im umožňuje pružne, každé dve hodiny, reagovať na aktuálne dianie. Redakcia v počte až 21 zamestnancov (11 interných) taktiež radí televíziu Poprad medzi prvé priečky rebríčku regionálnych vysielateľov. Keďže TV Poprad vnútorne funguje na báze deľby práce veľkej televízie, nezaobíde sa bez funkcií ako produkčný, vedúci vydania alebo grafik. Priebežne aktualizovaný je aj videotext a internetová stránka televízie, na ktorej si diváci môžu prehrať odvysielané reportáže.



Televízia je aj techicky vyspelá, na kamerách napríklad používa tzv. harddiskový, bezpáskový systém. „Samotné vysielanie je plne automatizované a redaktori majú k dispozícií na strihanie materiálov 4 digitálne strižne, televízii to umožňuje vysielať skutočne dynamické spravodajstvo, v ktorom dĺžka príspevku len výnimočne presiahne 90 sekúnd...,“ dodáva Vnenčák. O kvalite spracovania spravodajských príspevkov svedčí aj nadštandardná spolupráca s TV Markíza, ktorú odštartoval príspevok „Horčicové strechy“. „Markíza si postupne uvedomila, že aj keď v Tatrách nemajú vlastný štáb, sme tu my a vieme im dodať reportáž v nimi požadovanej kvalite. Bola už dokonca zriadená trasa, cez ktorú naše príspevky vzduchom odchádzajú do Bratislavy,“ upresňuje Vnenčák. Markíza nie je len vysielateľom niektorých príspevkov, jej logo a stopy po jej designe kvôli synchronizácii nájdeme aj na mikforónoch v reportážach TV Poprad, prípadne v infografike spravodajstva. Plány televízie sú optimistické a expanzívne, pričom však nie odtrhnuté od reality: manažment chce napríklad v okrajových častiach regiónu sprevádzkovať externé oblastné štáby.



Opäť sa natíska otázka nezávislosti spravodajstva, keďže nadpolovičnú väčšinu kasy drží v TV Poprad mesto: „Snažíme sa dať slovo obidvom stranám. Divák by hneď zistil, že sme tendenční a už by sa na nás neobrátil...,“ mieni Vnenčák a dodáva, že od mesta má televízia voľnosť aj pri spracúvaní tém. O profesionálnych kvalitách svedčí aj množstvo ocenení, ktoré nedostala televízia len na domácej pôde. V redakcii TV Poprad nájdete napríklad ocenenie Kafka 2003 z Českej repubiky, alebo niekoľko ocenení z Workshopu regionálnych a lokálnych televízií pod hlavičkou združenia Lotos. Televízia má jednoduchý recept na úspech: „Snažíme sa robiť správy jednoducho tak, ako ich robí najsledovanejšia televízia s najsledovanejším programom. To je pre nás plusom, lebo vieme, že to zaberie.“ Z televízie Poprad prichádza napríklad aj redaktor Ján Tribula.



Keď sa práve nevysiela spravodajstvo, na TV Poprad nájdete klasiku v podobe videotextu, ktorý je podfarbený inštrumentálnou hudbou. V nedeľu, pondelok a štvrtok vysielanie dopĺňa relácia so staré časy pripomínajúcim názvom Televíznym objektívom. V rámci toto formátu televízia vysiela napríklad magazín Prešovského samosprávneho kraja alebo akvizície z iných regionálnych televízií. Skladba programu odzrkadľuje cielenie televízie na spravodajstvo, videotext ale obmedziť neplánuje. Ten je v TV Poprad taktiež výrazným zdrojom príjmov, vedenie hovorí dokonca až na 40 % podieli na balíku komerčných výnosov. Priniesť na obrazovky plne obrazové vysielanie teda zatiaľ nie je cieľom. Okrem televízie Markíza spolupracuje popradská televízia s STV na Detských správach alebo s chikagskou televíziou pre Slovákov.



Špička slovenského regionálneho spravodajstva pozoruje zvyšovanie kvality spravodajstive slovenských regionálnych televízií, pripisuje to aj príchodu kvalitnejších a dostupnejších technológií. „Napriek tomu, len zopár televízií sa snaží priniesť atraktívne témy, ktoré spracúvajú s dynamikou a emóciami...,“ hovorí Marek Vnenčák. Potvrdzuje, že vysielateľom často stačí samotná existencia a nehýbu sa profesne a tým pádom ani finančne. „Televízie často zabúdajú na image, webstránku, prezentáciu navonok či mediálnu podporu podujatí, je to na škodu veci. Pre nás je spätná väzba dôležitá, máme svoj vlastný PR servis, ktorý riadi nie len prezentáciu televízie smerom vonku, ale má na starosti aj divácku poštu a webovú stránku,“ vysvetľuje marketingový manažér.



Popradská televízia má kuriózny problém: prebytok reklamy. „Od začiatku roka žiadnych inzerentov nevyhľadávame. Reklamy je u nás teraz toľko, že sme na hrane zákona, ktorý definuje percentuálny podiel reklamy vo vysielaní,“ tvrdí manažment televízie. Situácii by mala pomôcť realizácia zámeru vysielania life-stylových magazínov, ktorých výrobu však chce televízia rozumne zveriť externej spoločnosti.



Grafika televízie by sa asi nedostala na celoplošnú televíziu, patrí však určite medzi lepší priemer na trhu slovenských regionálnych televízií. Už teraz sa však pracuje na koncepte novej grafiky. O konečné prezliekanie do nových farieb by sa mala postarať taktiež externá spoločnosť: „Našim zámerom je osloviť prestížne spoločnosti ako Apollon studio či Oreo, uvdomujeme si totiž význam televíznej grafiky aj vy vysielaní prevažne spravodajskej televízie...“



Digitalizáciu v televízii Poprad vítajú, dúfajú však, že sa podarí jej princípy úspešne implementovať aj na tento ekonomicky slabší región. V súvislosti s vysokým rozpočtom televízie Vnenčák súhlasí s konštatovaním, že je šťastím, ak je televízia z väčšieho mesta, no kvalita tým podľa neho nie je zaručená: „Samozrejme, že je to šťastím, no väčšie mesto znamená aj viac udalostí, viac práce. Ak však máte dobrý program tak spätná väzba sa dostaví, aj podnikateľ si povie že sa mu reklama oplatí. Aj menšie televízie môžu na sebe popracovať. Nie vždy je to o špičkovej technike, televízie musia prísť na to, ako zaujať televízneho diváka.“



Názov: TV Poprad

Rok začatia vysielania: 1997

Spôsob šírenia: káblovo (UPC), terestriálne 52. kanál, web stránka

Náklady: 5 480 000 sk ročne

Počet zamestnancov: 11 interných / 10 externých

Členstvo: Lotos, TV Net

Vysielané tituly a programová štruktúra: Aktuality regiónu, Televíznym objektívom

Model vysielania: videotext, spravodajstvo 12x12 minút denne každú párnu hodinu. Aktualizácia každý deň. Relácie v nedeľu (17.00 h), pondelok (9.00 h) a vo štvrtok (20.30 h ).

Teletext: nie

Model financovania: 55% mesto, 45 % komerčné aktivity

Web: www.tvpoprad.sk

Kontakt: TV Poprad, spol. s r.o., Podtatranská 1, 058 01 Poprad, tel.: 052/772 33 36, 772 42 36, e-mail: [email protected]




TV Poprad

Spravodajstvo TV Poprad


PREHLIADANIE VIDEA: Ukážky z vysielania sú vo formáte Windows Media Video (WMV) a na ich prehliadanie je nutné mať v počítači nainštalovaný program Windows Media Player. V prípade, že sa Vám tieto videá po stiahnutí nedajú spustiť, potrebujete si program Windows Media Player stiahnuť z tejto webstránky spoločnosti Microsoft.