Pezinok nepatrí medzi najväčšie mestá Slovenska. Jeho televízia je však v kruhoch regionálnych vysielateľov známejšia ako televízie niektorých veľkých miest. TV Pezinok, na čele ktorej stojí Peter Bittner, dokáže získať podobný rozpočet ako televízie v takmer stotisícových mestách, produkuje vlastné dokumenty, množstvo relácií a predovšetkým, v jej zornom poli sú najmä ľudia. V TV Pezinok sa nepristupuje k tvorbe mechanicky kvôli nutnosti, ale s dávkou kreativity a profesionality.
„Napriek tomu, že televíziu vlastní 100 % mesto, čo môže prinášať rôzne asociácie, snažíme sa ju robiť tak, aby bola pozerateľná. Snažíme sa ukázať ľudí, ktorí sú reálne zaujímaví. Funguje to,“ hovorí riaditeľ televízie a konateľ spoločnosti Peter Bittner. Televízia sama prišla na to, že jej devízou je možnosť ukazovať ľuďom blízke príbehy. „V spravodajskom magazíne máme špeciálnu rubriku, v ktorej predstavujeme zaujímavých ľudí v meste, od zametača, ktorého tu všetci poznajú až po umelcov a športovcov. Momentálne predtáčame profily na jeseň,“ dodáva.
Televízia napríklad pripravuje nový seriál s názvom Po starých uliciach, v ktorom plánuje postupne predstaviť všetky ulice mesta: k uliciam sa viaže množstvo príbehov a ľudských osudov. Úspešný bol aj seriál Okénko pezinčiny, ktorý vysielajú viaceré regionálne televízie po Slovensku. Televízia vydáva tituly aj na DVD nosičoch. V štádiu príprav je aj dokument o bigbíte Koncerty mladosti 76, 77, na ktorý sa televízii podarilo získať materiály z rôznych súkromných archívov - aj z Českej televízie. „Radi by sme si s inými televíziami vymieňali programy. Nie vždy a všetko odvysielame, pretože máme istú predstavu o úrovni programu. Veľmi dobre sa nám spolupracuje s TV Handlová, TV Žilina alebo TV Nové mesto Bratislava, tieto televízie ponúkajú štandardnú úroveň kvality,“ mieni riaditeľ. V septembri sa vo vysielaní objaví dokonca aj austrálsky dokumentárny seriál.
„Keď sa pred tromi rokmi po mojom príchode robil relaunch televízie, bolo nás 12, teraz je nás tu 7 zamestnancov na plný a jeden na polovičný úväzok,“ informuje riaditeľ. Televízia tak zamestnáva stále viac ľudí, ako napríklad trnavská televízia. Je to kvôli skutočnosti, že nevyužíva do takej miery externých pracovníkov. „V iných televíziách externistov využívajú často, najmä na postoch moderátorov. Nám sa to neosvedčilo, tí ľudia nemajú takú zodpovednosť,“ mieni.
Napriek tomu sa TV Pezinok snaží spolupracovať aj so študentami z blízkych mediálnych škôl v Trnave alebo Bratislave: „Najdôležitejším kritériom však pre nás nie je škola, ale vôľa pracovať. Je to celé o ľuďoch,“ tvrdí Peter Bittner a dodáva, že dôležité je, aby redaktor dôverne poznal pezinské prostredie, ľudí a reálie: „Pre charakter našich správ je dôležité, aby redaktor žil mestom.“.
Riaditeľ vyzdvihuje tímovú prácu. Niektorí zamestnanci totiž pracujú v televízii od jej začiatku: "Keď sa rozdeľuje práca, vieme, čo môžeme od seba navzájom čakať, vieme presne aké sú možnosti." Absolútne bez externých pracovníkov sa však televízia nezaobíde, ide napríklad o moderátorov diskusií: „Je to približne 5-6 osvedčených externistov,“ dodáva.
Rozpočet televízie je približne 3,5 milióna ročne, pričom mesto si objednáva služby v sume 2,4 milióna. Riaditeľ televízie tvrdí, že pre televíziu s dosahom približne 35 000 ľudí nie je problém získať 1 milión z komerčných aktivít: "Samozrejme, nie je to ľahké, ale vďaka kvalitnému programu a záujmu divákov o naše vysielanie sa to dá. Darilo sa nám to aj vtedy, keď sme vysielali len prostredníctvom káblových rozvodov pre približne 4000 domácností." Dodáva, že marketing v televízií takéhoto typu znamenal v začiatkoch obehať si celé mesto a zodrať niekoľko párov topánok: "Nechceme, aby nám hneď dali veľké tisíce. Nájdeme vhodné produkty, riešenia a podnikatelia neskôr zistia, že sa im to oplatí. Takisto, ťažko hľadať externých obchodných zástupcov. U nás spôsobili viac škody ako úžitku."
V TV Pezinok tvrdia, že spravodajstvo na objednávku mesta nie je prekážkou pri objektívnom informovaní: "Rámcové požiadavky mesta sú definované zmluvou. Snažíme sa na problémy a konfliktné témy pozerať objektívne. Hlavnou zásadou je serióznosť a samozrejme možnosť vyjadrenia sa všetkých zainteresovaných strán." Televízia napríklad cca raz mesačne vysiela nezostrihaný prenos zo zasadnutia mestského zastupiteľstva: "Diváci to berú ako veľmi zaujímavý program, myslím si, že to má veľký význam pri kontrole práce poslancov. Domnievam sa, že keď poslanci vedia, že sú na očiach, chovajú sa korektnejšie. Do zasadnutí kamery teda vniesli aj vyššiu kultúru," tvrdí Peter Bittner. Raz mesačne je komunálna politika aj témou diskusií v štúdiu TV Pezinok, hosťami sú zástupcovia jednotlivých poslaneckých komisií. Účastníci diskusie vždy žrebujú kolegov do nasledujúcej relácie .
"Nehráme sa na veľkú televíziu, vysielanie regionálnych televízií by sa malo od veľkých staníc líšiť," podotýka riaditeľ k téme programová ponuka. Televízia vysiela v pracovných dňoch o 9:00 a 10:00, neskôr od 16:00 do 1:00 každú hodinu obrazový titul, ostatný čas vypĺňa videotext. Tento model od uvedenia na TV Pezinok prebrali mnohé iné televízie. Nemáme dôvod ďalej obmedzovať videotext alebo sa pokúšať nonstop prinášať obrazové spravodajstvo. Videotext nám prináša vo veľkej miere aj financie, tvrdí riaditeľ a dodáva, že podľa neho je pre lokálnu televíziu nevhodným riešením aj teletext, pokiaľ obe platformy poskytujú rovnaký typ informácií, videotext stráca opodstatnenie. "Práve to nechceme, na videotext vieme predať okrem inzercie aj 12 krát denne vysielanú reklamu," tvrdí riaditeľ. Videotext nie je klasickým zlepencom neatraktívne a neprofesionálne graficky spracovaných obrazov, televízia zamestnáva na polovičný úväzok profesionálneho grafika.
Hlavnou spravodajskou reláciou je Týždeň, ktorý obsahuje pravidelné rubriky, kultúru a šport či rubriku Bez komentára. Scéna spravodajstva s dvoma monitormi a čiernym pozadím pôsobí provizórne, podľa riaditeľa však išlo o rýchle nahradenie predchádzajúceho modelu, kedy sa moderátorské vstupy nakrúcali v rôznych exteriéroch. Mínusy scény vyvažuje grafické stvárnenie: "...lokálne televízie išli v posledných 3-4 rokoch dopredu míľovými krokmi. Približne v tomto období sa uvoľnila technika, ktorá za prijateľných cenových podmienok dokázala generovať profesionalitu spracovania," dodáva Peter Bittner.
Okrem dennej hitparády Kvinta, sa TV PEZINOK pustila aj do ďalšiho hudobného formátu Musicmania, do ktorej nasadzuje in house produkované videoklipy miestnych kapiel: "Je to tak trošku alternatíva, ale máme na to dobrý ohlas. Vysiela sa denne o 16:00. Televízie produkuje aj life-stylový magazín Radi poradíme, ktorý priebežne skladá z viacerých tematických okruhov, napríklad náučné témy, motorizmus, alternatívna medicína či varenie. Ani Televízia Pezinok neobchádza štandard a produkuje diskusnú reláciu na týždennej báze bez tematického obmedzenia.
Televízia je jedným z iniciátorom vzniku agentúry, ktorá globálne predáva reklamný čas pre slovenské regionálne televízie, TV Net. Zástupca TV Pezinok je aj členok rady spolku lokálnych televízií LOToS. TV Pezinok spolupracuje aj s „veľkými“ televíziami – výroba príspevkov pre STV – Detské správy, spravodajstvo pre TA3, spolupráca s TV JOJ.
S podporou európskych grantov prevádzkuje server www.PKnet.sk, ktorý informuje o dianí v meste a využíva aj obrazové spravodajstvo televízie. Tak ako na stránku, aj do ranného vysielania televízie pribudne na jeseň live webkamera z cesty z Pezinka do Bratislavy. V súvislosti s projektom PKnet sa televízia podieľala na organizovaní počítačových kurzov. V najbližších dňoch chce televízia spustiť pod doménou Pezinok.sk spustiť novú internetovú prezentáciu, ktorá bude mať rozšírenejší a častejšie aktualizovaný archív relácií. Sme menšie mesto, ale vždy je o čom, keď sa to dobre naplánuje a vymyslí, uzatvára Peter Bittner.
Aká je budúcnosť regionálnych a lokálnych vysielateľov? Peter Bittner považuje digitalizáciu za nie najšťastnejší krok: "Podľa mňa by bola škoda naskočiť na globalizačné snahy aj v tejto oblasti. Mohlo by to viesť k zániku menších televízií, čo by nebolo úplne ideálne..."
Názov: TV PEZINOK
Rok začatia vysielania: 1998
Spôsob šírenia: káblovo (UPC), terestricky: 55. kanál)
Náklady: 3 500 000 korún ročne
Počet zamestnancov: 7,5
Členstvo: Lotos, TV Net
Vysielané tituly: Týždeň, Kvinta, Radi poradíme, Téma, Musicmania, mimoriadne vysielania
Model vysielania: videotext, spravodajstvo premiéra raz týždenne (pondelok), 9:00, 10:00, neskôr od 16:00 do 1:00 každú celú hodinu obrazové vysielanie, do konca hodiny videotext.
Teletext: nie
Model financovania: 2/3 mesto, 1/3 komerčné aktivity
Web: www.pezinok.sk/tvpezinok, www.pknet.sk
Kontakt: TV PEZINOK, s.r.o, Holubyho 42, 902 01 Pezinok, Tel./fax: 033/641 29 50, e-mail: [email protected]