Na začiatku snáď málokto predpokladal takýto priebeh. V jesennej kampani TV JOJ pod označením Rozpálime Vás! boli diváci možno trochu skeptický a nevedeli presne o čo pôjde. Bolo to určite zrejmé, pretože nič podobné sa na Slovensku ešte nevysielalo. Relácia si postupom času našla svojich priaznivcov. Mnohí diváci si na začiatku mysleli, že to bude nová verzia akejsi MISS. Prvé slová poroty to ale vyvrátili. Hľadala sa akási vyvolená, ktorá s pomocou SMS hlasov divákov získa garantovaný miliónový kontrakt s TV JOJ a možnosť moderovať vlastnú reláciu.
Milan Kňažko týmito slovami stručne definoval celú víziu projektu. "Ide o tzv. kastingovú reality-show. Divák v nej môže sledovať, ako sa z obyčajného dievčaťa stáva mediálne známa osobnosť, a sám má možnosť do tohto procesu aktívne zasahovať. Z víťazky sa nakoniec stane reálna hviezda. Je to formát v zahraničí nie neznámy."
Košice, Banská Bystrica, Žilina a Bratislava. To boli miesta regionálnych kastingov, kde prišlo približne 1500 dievčat. Snažili sa zaujať a presvedčiť porotu o svojich kvalitách. Vďaka profesionálnemu prístupu a prísnemu hodnoteniu poroty sa do ďalšej časti dostali dievčatá, v ktorých sa skrýva niečo výnimočné. Napokon len 25 dievčat mohlo odletieť na sústredenie do afrického Tunisu.
Po zostrihoch z regionálnych kastingov na dievčatá v Tunise čakali ďalšie úlohy. Tím odborníkov hodnotil ich danosti súvisiace s prácou moderátorky. Aj druhá séria reality show bola vysielaná zostrihom najzaujímavejších udalostí v dejisku sústredenia. Ťažký denný režim mohli diváci po prvýkrát zhliadnuť 2. októbra. Postupným sledovaním cez objektív kamery mohol divák sledovať vyrovnanosť dievčat. Začiatky ich prvých úspechov ale aj zárodky emócii, intríg, priateľstiev, žiarlivosti a konfliktov. Porota opäť vyraďovala dievčatá, ktoré nesplnili dané úlohy. V poslednej časti 25. 9. porota vybrala 8 finalistiek. Tie isté dievčatá vybrali dve zo 17 vyradených dievčat, ktoré dostali druhú šancu a spoločne postúpili do ďalšej série súťaže.
S 9,3 % sledovanosťou sa 16.10. začala prvá časť série FINÁLE s desiatimi finalistkami kastingovej reality show Dievča za milión. Relácia bola od tejto chvíle vysielaná naživo a diváci mali po prvý krát možnosť hlasovať prostredníctvom svojich mobilných telefónov. Okolo dievčat sa začal intenzívnejšie točiť celý mediálny svet. Dostali sa na titulné stránky bulvárnych denníkov. Bol na nich vyvíjaný mediálny tlak. Stávali sa z nich mediálne hviezdy. Fanúšikovia nešetrili kritikou. Aj to bola nepriama skúška pre finalistky spojená s prácou moderátorky. Prichádzajú o svoje súkromie a musia zvažovať svoje vystupovanie na verejnosti.
Karin Olasová prvýkrát vyhrala 27. novembra. Získala vtedy 24,2 % diváckych SMS hlasov. Od tejto chvíle neprehrala už ani raz. V záverečnom finále s Michaelou Suríniovou zviedla tesný súboj a nakoniec opäť po štvrtýkrát vyhrala a stala sa tak miliónovou tvárou TV JOJ. Len doplním, že prvé tri súťažné relácie vyhrala Katarína Ivanková. Držiteľkou strieborných náramkov s logom súťaže sa dvakrát stala aj Michaela Suríniová.
Sledovanosť reality show Dievča za milión v sobotnom hlavnom vysielacom čase sa dá považovať pre TV JOJ za veľký úspech. Prvé zostrihy samotný program len profilovali. Diváci boli značne neistí v obsahovej štruktúre tohto fromátu, koniec koncov formát reality show bol v septembri absolútnou novinku. Prvé živé vysielanie zaznamenalo 19 % podiel na trhu. Podiel mal potom neustále stúpajúcu tendenciu, 27. novembra sobotný prenos zaznamenal dvojpercentný zostup oproti predchádzajúcej časti. Posledná finálová časť, čiže záverečný súboj medzi najlepšími dvoma finalistkami utvorila rekord pre TV JOJ v podobe 24,5 % sledovanosti a 49,3 % podielu na trhu. Dievča za milión sa s rekordnou sledovanosťou stala najsledovanejšou reláciou vysielanou na obrazovkách TV JOJ od spustenia peoplemetrov. Dostala sa tak ešte pred hlavnú spravodajskú reláciu Noviny a zabezpečila si tak umiestnenie v rebríčku TOP 15 najsledovanejších programov všetkých televízii.Už v predchádzajúcich článkoch sme upozorňovali aj na zaujímavé výsledky podporného formátu Dievča za milión – píplmeter, vysielaný bol v off-time. Počas vysielania zaznamenal kolísavú sledovanosť. Podiel na trhu bol zhruba rovnaký ako v sobotnej hlavnej relácii Dievča za milión, vysielací čas sa ale vôbec nedal porovnávať, už len z dôvodu kvality ponuky na ostatných televíziách. Najsledovanejšia bola časť zo 17.11., ktorá zaznamenala 5,5 % rating a 32,8 % share.
Ešte na záver tejto časti doplním aj priemernú sledovanosť všetkých priamych prenosov. Čo sa týka sledovanosti je to 16,69 % a z pohľadu podielu na trhu je to 32,57 %.
Celkovú sledovanosť reality show Dievča za milión si môžete pozrieť aj v nasledujúcej tabuľke. Údaje sú zoradené chronologicky od prvého priameho prenosu (označené zelenou farbou) 16.10. až po posledné vydanie relácie Píplmeter (označené modrou farbou) 18.10.
Dievča za milión / píplmeter | ||||
| rating | share | ||
16.10./20.10. | 09,3 | 03,6 | 19,0 | 29,2 |
23.10./27.10. | 12,8▲ | 04,8▲ | 26,6▲ | 25,8▼ |
30.10./03.11. | 13,6▲ | 04,6▼ | 29,1▲ | 27,7▲ |
06.11./10.11. | 14,0▲ | 05,1▲ | 28,3▼ | 36,3▲ |
13.11./17.11. | 16,8▲ | 05,5▲ | 32,3▲ | 32,8▼ |
20.11./24.11. | 18,1▲ | 04,0▼ | 34,8▲ | 30,4▼ |
27.11./01.12 | 16,4▼ | 03,6▼ | 31,7▼ | 30,9▲ |
04.12./08.12. | 17,9▲ | 05,4▲ | 33,5▲ | 30,1▼ |
11.12./15.12. | 21,5▲ | 06,0▲ | 41,1▲ | 35,3▲ |
18.12./22.12. | 24,5▲ | - | 49,3▲ | - |
údaje sú uvedené v % | zdroj: TNS/PMT |
Okrem sobotňajších prenosov a stredajšej relácie formát tiež podporovala denná reportáž z diania okolo finalistiek pod názvom Od nedele do soboty. Zaujímavé na projekte je, že ho televízia JOJ pripravila bez výrazne vysokých nákladov a vo výbornej kvalite v domácom zázemí, v kruhoch blízkych TV JOJ sa hovorí o sume tesne presahujúcu hodnotu 10 miliónov. Dôslednosť v každom detaile, výborný výkon moderátora Michala Hudáka, dynamika modernej súťaže a v neposlednom rade príprava disciplín. To všetko na profesionálnej úrovni a neskôr, po vzbudení nepriehľadnuteľného mediálneho záujmu so zárukou nezanedbateľnej sledovanosti. Táto kastingová súťaž sa s noblesou stala spoločenskou udalosťou divákov TV JOJ a postupne na svoju stranu pritiahla aj divákov ostatných televízií. „Táto reality šou je dôkazom, že úspešné môžu byť aj programy s domácim zázemím. Divácky úspech sme totiž dosiahli s čisto slovenským tímom scenáristov, dramaturgov, produkčných a ďalších televíznych profesionálov.“ - dodáva Milan Kňažko.
Dievčatá získali širokú škálu skúseností, urobili veľké pokroky a priniesli do sféry "nový vietor". Od začiatku sa pod rukami profesionálov neustále zlepšovali a pristupovali k svojej práci zodpovedne. Stali sa z nich "mediálne hviezdy" presne v takom význame, v akom tento pojem na Slovensku dôverne poznáme. Aj keď víťazkou mohla byť len jedna, všetky dievčatá majú šancu sa uplatniť - získali nezaplatiteľnú prezentáciu v najsledovanejšom čase. Čim dlhšie pôsobili v súťaži, tým viac bola ich kariéra reálnejšia, stupňovali sa aj útoky bulvárnych médií, v Slovenskom mediálnom prostredí stelesnených v "bulvárnom denníku". TV JOJ napokon našla nielen jednu tvár obrazovky. Dôkazom je aj ponuka práce na televíznych upútavkách pre Barboru Chlebcovú, uplatnenie sa Mirky Ábelovej, ponuky pre Michaelu Suríniovú či Zuzanu Panczovú, rovnako aj účinkovanie Lucii Uličnej vo videoklipe. Vzhľadom na povahu vzniku "hviezd" takéhoto druhu majú dievčatá veľmi málo času na to, aby svoju medializáciu premenili na úspech - "sláva", ktorá pochádza z formátu reality show sa totiž zvykne rátať na týždne.
Dievča za milión sa teda úspešne skončila.
Na záverečné, stručné zhodnotenie sme sa opýtali riaditeľa TV JOJ, Milana Kňažka otázku ako splnila prvá slovenská reality show očakávania vedenia televízie. „Dievča za milión je z nášho pohľadu zatiaľ najúspešnejším projektom televízie JOJ. Súperenie dievčat o miliónový honorár dlhé mesiace pútalo pozornosť našich divákov i slovenských médií.“ - povedal pre Mediálne.sk.
Na záver už niet čo dodať. Spoločne so mnou môžete čakať na prvú reláciu novej moderátorky TV JOJ Kariny Olasovej, TV JOJ má formát reality show navyše už úspešne odskúšaný a určite nebude trvať dlho, kým tento kredit využije. Konkurencia totiž nespí.