Spoločnosť Toshiba ukázala na veľtrhu Ceatec prvé 3D televízory, ktoré možno sledovať aj bez toho, aby mal divák po celý čas nasadené špeciálne okuliare. V decembri plánuje uviesť dva modely na japonský trh, do zahraničia sa však zatiaľ nedostanú.
"Bezokuliarové" televízory Toshiby podľa BBC pracujú so štandardným dvojdimenzionálnym obrazom a ten v reálnom čase dopĺňajú o 3D efekt – ide o technológiu, pri ktorej televízor vysiela lúče do deviatich rôznych miest pred sebou a mozog človeka ich poskladá do trojdimenzionálneho obrazu. Funguje na rovnakom princípe ako herná konzola Nintendo 3DS. Televízory však majú niekoľko obmedzení: zatiaľ sú k dispozícii iba dva modely s malými uhlopriečkami 12 (30,5 cm) a 20 (50,8 cm) palcov. Divák musí byť v optimálnej pozícii pri maximálnom uhle 40 stupňov, inak neuvidí jasný 3D obraz. Navyše nemôže sedieť v ľubovoľnej vzdialenosti – práve naopak: pri menšej uhlopriečke musí sedieť iba 60 cm od televízora, pri väčšej 90. Podľa BBC sú práve toto hlavné dôvody, prečo konkurenčné spoločnosti ako Sony, Samsung a Panasonic ostávajú pri 3D televízoroch s okuliarmi.
Toshiba sa podľa Financial Times nechala počuť, že svojou novinkou prekonala jednu z najväčších prekážok v rozširovaní 3D televízie do domácností. Aj keď cena modelu s menšou uhlopriečkou bola stanovaná na 120-tisíc yenov (približne 1 044 eur), dúfa, že predávať bude približne tisíc kusov mesačne. Zároveň však priznáva, že technológia je stále nedokonalá a televízory budú pre väčšinu obývačiek primalé. Mimo Japonska zatiaľ ani nepôjde, pretože podľa PC World čaká na väčšie obrazovky. Na Ceatecu ukázala aj televízor s uhlopriečkou 56 palcov (142 cm), no ide len o prototyp.
Podľa Financial Times odvolávajúc sa na prieskum iSupply môže predaj 3D televízorov vzrásť zo 4 miliónov v tomto roku na 78 miliónov v roku 2015. Iný prieskum od ABI Research zasa podľa World Screen uvádza, že v roku 2015 sa predaj priblíži k 50 miliónom. K zrýchleniu rastu tohto segmentu trhu má dôjsť začiatkom roka 2013. Faktorom bude aj cena, a to nielen televízorov, ale i okuliarov, ktorých pár dnes stojí okolo 150 dolárov (108 eur) a rôzne modely od odlišných výrobcov sú nekompatibilné.
Zároveň s rozvojom 3D televíznych prijímačov sa posúva ďalej aj 3D vysielanie. Minulý týždeň spustila britská spoločnosť Sky prvý európsky 3D kanál. Česká Nova a slovenská Markíza budú tiež už čoskoro vysielať aj v 3D. Počas nedeľného priameho prenosu z prvého semifinále spoločného ťažiskového projektu Talentmania to viackrát zopakoval moderátor Leoš Mareš. Informáciu spájal s hlavnou cenou večera pre esemeskujúcich divákov, ktorou bol 3D televízor. Viac informácií o 3D plánoch Markízy a Novy.
Trojdimenzionálna televízia prichádza aj na Slovensko. Údajne plnohodnotný 3D kanál ponúkne od budúceho týždňa najväčší káblový operátor UPC Broadband Slovakia. Pre Mediálne.sk to potvrdil hovorca spoločnosti Jaroslav Kolár. Viac informácií o 3D v UPC.