Toshiba ukázala 3D televízor fungujúci bez špeciálnych okuliarov. No má svoje

Spoločnosť Toshiba ukázala na veľtrhu Ceatec prvé 3D televízory, ktoré možno sledovať aj bez toho, aby mal divák po celý čas nasadené špeciálne okuliare. V decembri plánuje uviesť dva modely na japonský trh, do zahraničia sa však zatiaľ nedostanú.

Japan CEATEC
Zdroj: Shizuo Kambayashi
Japan CEATEC

"Bezokuliarové" televízory Toshiby podľa BBC pracujú so štandardným dvojdimenzionálnym obrazom a ten v reálnom čase dopĺňajú o 3D efekt – ide o technológiu, pri ktorej televízor vysiela lúče do deviatich rôznych miest pred sebou a mozog človeka ich poskladá do trojdimenzionálneho obrazu. Funguje na rovnakom princípe ako herná konzola Nintendo 3DS. Televízory však majú niekoľko obmedzení: zatiaľ sú k dispozícii iba dva modely s malými uhlopriečkami 12 (30,5 cm) a 20 (50,8 cm) palcov. Divák musí byť v optimálnej pozícii pri maximálnom uhle 40 stupňov, inak neuvidí jasný 3D obraz. Navyše nemôže sedieť v ľubovoľnej vzdialenosti – práve naopak: pri menšej uhlopriečke musí sedieť iba 60 cm od televízora, pri väčšej 90. Podľa BBC sú práve toto hlavné dôvody, prečo konkurenčné spoločnosti ako Sony, Samsung a Panasonic ostávajú pri 3D televízoroch s okuliarmi.

Toshiba sa podľa Financial Times nechala počuť, že svojou novinkou prekonala jednu z najväčších prekážok v rozširovaní 3D televízie do domácností. Aj keď cena modelu s menšou uhlopriečkou bola stanovaná na 120-tisíc yenov (približne 1 044 eur), dúfa, že predávať bude približne tisíc kusov mesačne. Zároveň však priznáva, že technológia je stále nedokonalá a televízory budú pre väčšinu obývačiek primalé. Mimo Japonska zatiaľ ani nepôjde, pretože podľa PC World čaká na väčšie obrazovky. Na Ceatecu ukázala aj televízor s uhlopriečkou 56 palcov (142 cm), no ide len o prototyp.

Podľa Financial Times odvolávajúc sa na prieskum iSupply môže predaj 3D televízorov vzrásť zo 4 miliónov v tomto roku na 78 miliónov v roku 2015. Iný prieskum od ABI Research zasa podľa World Screen uvádza, že v roku 2015 sa predaj priblíži k 50 miliónom. K zrýchleniu rastu tohto segmentu trhu má dôjsť začiatkom roka 2013. Faktorom bude aj cena, a to nielen televízorov, ale i okuliarov, ktorých pár dnes stojí okolo 150 dolárov (108 eur) a rôzne modely od odlišných výrobcov sú nekompatibilné.

Zároveň s rozvojom 3D televíznych prijímačov sa posúva ďalej aj 3D vysielanie. Minulý týždeň spustila britská spoločnosť Sky prvý európsky 3D kanál. Česká Nova a slovenská Markíza budú tiež už čoskoro vysielať aj v 3D. Počas nedeľného priameho prenosu z prvého semifinále spoločného ťažiskového projektu Talentmania to viackrát zopakoval moderátor Leoš Mareš. Informáciu spájal s hlavnou cenou večera pre esemeskujúcich divákov, ktorou bol 3D televízor. Viac informácií o 3D plánoch Markízy a Novy.

Trojdimenzionálna televízia prichádza aj na Slovensko. Údajne plnohodnotný 3D kanál ponúkne od budúceho týždňa najväčší káblový operátor UPC Broadband Slovakia. Pre Mediálne.sk to potvrdil hovorca spoločnosti Jaroslav Kolár. Viac informácií o 3D v UPC.