Horkokrvný Brit údajne dostal „posledné varovanie“ vlani v máji, keď v relácii použil rasistický výraz. BBC ho vtedy mala upozorniť, že za akúkoľvek podobnú poznámku ho nabudúce čaká výpoveď.
Čoho sa týkali Clarksonove aktuálne nezhody s producentom, BBC nekomentovala. Dodala však, že J. Clarkson nesmie vysielať „až do vyšetrenia incidentu“, za ktorým mala byť údajne bitka.
V stredu ráno denník Daily Telegraph zverejnil informáciu, že daný problém naozaj spočíval v potýčke s jedným z producentov Oisinom Tymonom, ktorý vraj po skončení filmovania v Newcastli nezabezpečil moderátorom Top Gearu jedlo. J. Clarkson ho mal udrieť. BBC ohlásila, že z programu stiahla tri najbližšie časti.
Už minulý mesiac 54-ročný Brit naznačil na sociálnej sieti Twitter, že spory s producentom by mohli prerásť do výpovede. „Hľadá sa nový moderátor do Top Gear. Kandidát by mal byť starý, zle oblečený a puntičkársky, ale mal by byť schopný dostaviť sa do práce načas,“ napísal.
Wanted: new presenter for Top Gear. Applicant should be old, badly dressed and pedantic but capable of getting to work on time.
— Jeremy Clarkson (@JeremyClarkson) February 25, 2015
Na Twitteri má moderátor asi 4,5 milióna followerov, ktorí si svojho obľúbenca žiadajú naspäť. Na sieti sa už objavila skupina s hashtagom #bringbackClarkson. Len v januári podpísal zmluvu s BBC na 22. sériu.
Náročný rok s tvrdohlavým moderátorom
Chris Goffey, ktorý kedysi Top Gear moderoval, pre stanicu BBC Radio 5 povedal, že diskusie o relácii boli často veľmi vášnivé. „Netuším, čo sa teraz stalo. Ale vo chvíli, keď sa niekto postaví silnej osobnosti, ktorá chce, aby bolo všetko podľa nej, zákonite musí dôjsť k hádkam,“ povedal Ch. Goffey.
Producent Andy Wilman označil minulý rok pre reláciu za obzvlášť náročný. Na jeseň vyhostili televízny štáb argentínske úrady po tom, čo zistili, že jedno z vozidiel, ktoré filmári používali, malo poznávaciu značku H982 FLK pripomínajúca vojnu o Falklandské ostrovy medzi Argentínou a Britániou.
Koľko zarába? Viac ako premiér
J. Clarkson moderuje reláciu od roku 2002 a patrí medzi najlepšie zarábajúcich moderátorov v krajine. Vlani len od BBC dostal 600-tisíc libier, miliónové dividendy mu navyše donedávna plynuli z firmy Bedder 6, ktorú spoluzakladal s producentom Andym Wilmanom a pre BBC reláciu nakrúca (v roku 2007 BBC odkúpila od spoločnosti polovicu akcií, za svojich 30 percent dostal 8,4 milióna libier a ďalších 4,86 milióna libier dostal krátko predtým na dividendách).
Aktuálne pre BBC nakrúca jeho nová firma Newincco 1189, kde sú akcionári jeho moderátorski kolegovia z Top Gearu: James May and Richard Hammond (producent A. Wilman tam už nefiguruje). Na celej šou za 13 rokov mal zarobiť najmenej 30 miliónov libier.
Moderátori Top Gearu: James May, vľavo, Jeremy Clarkson a Richard Hammond Zdroj: SITA/AP
Motoristická relácia Top Gear sa na BBC vysielala už od 70. rokov. Dlho to však bol nudný, spotrebiteľský magazín o autách. Relácia hľadala tvár, formu aj obsah, ale ani jeden z moderátorov z 80. a 90. rokov divákov ničím zvláštnym nezaujal. Až v roku 1988 to bol Jeremy Clarkson, vtedy začínajúci motoristický novinár.
Čo sú faktory úspechu?
V roku 2000 sa tím Top Gear rozpadol a BBC sa rozhodla formát zastaviť a radikálne prerobiť. J. Clarkson sa spojil so svojím kamarátom z detstva, producentom A. Wilmanom, a úspešne odprezentovali televízii nový štýl Top Gearu.
Tu sú jeho základné črty: Šou sa bude nakrúcať pred publikom v hangári, aby mala atmosféru. Bude obsahovať segment krátkych správ, aby bolo možné rýchlo odbiť „dôležité, ale nudné autá“ a budú ho uvádzať iba muži. Všetko, čo sa týka životného prostredia, si mala BBC dať do správ, a nie do relácie.
Ich spolupráca šla na dračku. Relácia sa stála fenoménom a aktuálne ju vysielajú v sto krajinách sveta, kde si ju pravidelne pozrie 350 miliónov ľudí. Pre BBC ide o zlatý grál a najpopulárnejšiu reláciu v histórii.
Vytvorili model relácie, ktorú sa snažia odkukať všetky televízie, často neúspešne. Jedným z faktorov je práve osobnosť J. Clarksona, ktorému sa podarilo skĺbiť vlastnú charizmu, svojský slovník, názory a politické presvedčenie, ktoré posiela do pekla všetkých zelených mužíkov, bojujúcich za lepšie životné prostredie.
Top Gear ponúka humor, názory a zaručené kino. Kým väčšina jeho kolegov pracuje v strese v budove BBC, on sa pri jednej časti premával po budove vo svojom miniaute Peel P50. Riadil z neho pracovné porady a zviezol sa s ním vo výťahu. Vznikla z toho zábava, ktorú diváci na Top Geare tak vyhľadávajú.
Nerozbytnú Toyotu Hilux nechá rozbiť na šrot, s tankom šiel po irackých uliciach, preteká sa s rýchlovlakom a miluje preteky v akejkoľvek forme.
Aké je najlepšie auto pre bankovú lúpež v Albánsku?
Kto sa prvý prederie centrom Londýna? Vodič mercedesu, cyklista, majiteľ motorového člna alebo cestujúci verejnej dopravy?
O problémy a sťažnosti nie je núdza
Jeho vystupovanie je neohrabané, svojský Brit sa na nič nehrá a servítky pred ústa si nedáva. Výsledkom je pomerne bohatá škála kontroverzných vyjadrení. Na Wikipédii majú hlášky z Top Gearu vlastný článok.
- Cyklisti sú podľa neho „obyčajní nacisti oblečení v elastickom oblečení“.
- Personálu lietadla britských aerolínií vynadal do homosexuálov.
- Vodičov kamiónov označil za zabijakov prostitútok.
- Vo februári 2011 natáčal v Indii. Za nevhodné považovala Indická komisia narážky na to, že každý, kto navštívi Indiu, dostane hnačku. V relácii preto namontovali na Jaguar prenosnú toaletu. V roku 1998 ho napadla automobilka Hyundai, pretože na adresu jej zamestnancov vyslal neznášanlivé urážky a hovoril o nich ako o pojedačoch psov.
- Najväčší spor s výrobcom automobilov sa konal v roku 2005, keď britská automobilka Rover ohlásila svoj zánik a prepustila tisícky zamestnancov. „Chápem obavy všetkých ľudí, ktorí si nedávno kúpili Rover a teraz prišli o záručný servis. Ale to je vaša chyba, keď si kupujete také debilné auto. Len ťažko môžem ľutovať niekoho, kto ignoruje dobre mienené rady expertov a kúpi si Rover len preto, že je britský,“ povedal. Aj na globálne otepľovanie má svojské vyjadrenia. „Čo je na ňom zlé? Možno stratíme Holandsko, ale sú aj iné krajiny, kam sa dá ísť na dovolenku,“ reagoval.
Neposkytuje rozhovory a svoje názory na politiku píše prostredníctvom svojich komentárov pre nedeľník Sunday Times a bulvárny Sun.
Z politického hľadiska je libertarián, ktorý sa naváža do šialenstva ekológov, odporcov fajčenia a ďalších aktivistov.
Nemusí britských labouristov, ktorých bývalého šéfa Gordona Browna označil za „jednookého škótskeho idiota“.
Keď denník Daily Mirror zverejnil fotografie, na ktorých sa objíma so svojou údajnou milenkou, počkal si na odovzdávaní výročných novinárskych cien na vtedajšieho šéfredaktora Piersa Morgana a dobre mierenou ranou mu rozrazil obočie.
P. Morgan mu to v utorok nepriamo opätoval, keď na Twitter napísal, že je na jeho post k dispozícii (jeho konto na Twitteri je posiate odkazmi voči J. Clarksonovi).
I'm available. #TopGear
— Piers Morgan (@piersmorgan) March 10, 2015