Idete inovovať Televízne noviny. Ak si odmyslíme, že scéna spravodajstva má vyše desať rokov, je zmena potrebná?


Ak by som to posudzoval z pohľadu čísel, nevidím dôvod. Z imidžového pohľadu už bolo na čase. Zdanlivo ide o veľa peňazí za málo muziky, nová scéna však bude mať viacero ekonomických efektov. Ak by sa teraz v piatok stala mimoriadna udalosť a my by sme chceli reagovať diskusiou, museli by sme operatívne stavať napríklad scénu Na telo. To už chce nejaké náklady. Nové štúdio bude k dispozícii kedykoľvek. Ďalej, v minulosti sme neustále stavali nové scény pre voľby, zbytočné milióny. Ani to už nebude treba. Vedľa stojaca scéna Reflexu bude variabilná, ak sa zmení svetelné pozadie a tapeta, v tej chvíli scénu môžem využiť na inú reláciu, napríklad Smotánku.


Budete chcieť v štúdiu ohurovať nejakými technickými zázrakmi?


Nie, nepotrebujeme to. Nemôžeme tým získať nič navyše.


Keď Markíza začínala, prezentovala sa ako jedna z technologicky najvyspelejších televízií. Teraz to už asi nie je ani zďaleka pravda.


Ak by som to posudzoval z pohľadu čísel, nevidím dôvod na zmenu scény. Z imidžového pohľadu už bolo na čase.

Práve naopak, stále je to pravda. Každý rok máte nové technológie, nemôžete ich však stále nakupovať. Pôvodné musia najprv doslúžiť. Naše spravodajstvo je kompletne na digitálnych technológiách už tri roky. Odbavovacie pracovisko je ďalšia vec, to muselo splniť svoju životnosť. Čas sa mu kráti, meniť ho budeme začiatkom budúceho roka. To už ale nie je moja parketa.


Zjednotí sa v jednom štúdiu kompletne spravodajstvo a publicistika Markízy?


Všetky naše relácie budú mať jednotiace vizuálne prvky. S Paľbou alebo Lampárňou ale nevidím dôvod ísť do štúdia. Svoje vlastné nové štúdio bude mať aj Teleráno.


A čo s pôvodnou scénou Telerána?


Pripravili sme kompletne celé zadanie na novú scénu. O tom, ako to bude celé vyzerať, je hovoriť veľmi predčasné. Máme v rukách prvé návrhy a rozhodnutie padne v najbližších dňoch. Výsledok by ste mali vidieť niekedy vo februári.


Na Nove sa s ranným magazínom za tie roky niekam dopracovali, postupne ho vylaďovali, viac sa s ním hrali. Na Markíze sa v Teleráne mnoho vecí od štartu nezmenilo.


Tibor Búza: Diváka nechceme novými správami vydesiť


 

Tibor Búza sa narodil v roku 1968 v Levoči. Vyštudoval odbor slovenská literatúra a dejepis na Filozofickej fakulte Univerzity Pavla Jozefa Šafárika. Kariéru v médiách začal v roku 1995, v košickom rozhlase vtedy prešiel od pozície redaktora cez šéfredaktora až po riaditeľa štúdia. Od roku 1998 šéfoval spravodajstvu v STV, od roku 2000 rozbiehal rádio Expres. Odchádzajúci Václav Mika ho zavolal do tímu manažmentu TV Markíza, kde pôsobí ako riaditeľ Centra spravodajstva a publicistiky.

 

Teleráno je ďalší krok po spravodajstve. Nepôjde len o scénu, budú sa dotýkať aj dramaturgie. Bavíme sa o tom, či posilníme spravodajstvo, či urobíme viac blokov a podobne. Určite rátame aj kompletne novou grafikou.



Televízne noviny majú veľmi charakteristický hudobný motív. Aj tu cítite potrebu meniť?


Nevidím dôvod diváka takto vydesiť. Budeme sa baviť o nových aranžmánoch, bolo by proti zdravému rozumu meniť zvukové logo Televíznych novín. Keď nie ste v obývačke a začujete tú melódiu, viete, že začínajú Televízne noviny. Podobne to bude s grafickým dizajnom. Nechceme robiť revolúciu, ale evolúciu. Nové zvukové logo dostane len Reflex.



Máte kroky podložené prieskumami?


Focus groupy neopomíname. Robili sme ich aj keď sme spúšťali Reflex. V októbri sme zrealizovali celú sériu prieskumov pre spravodajstvo. Niektoré panely sme vyskladali z ľudí z Markízy, mali sme aj panely externých profesionálov, novinárov a samozrejme divákov. K ďalšej fáze pristúpime, keď budeme mať hotové návrhy nového vizuálu Televíznych novín.


Aj noví moderátori spravodajstva, seriózny šedivý pán a mladá atraktívna žena sú výsledkom prieskumu?


V tomto prípade sme trochu experimentovali a priblížili sa modelu, ktorý funguje vo svete.


S nástupom vizuálu určite meníte aj nasadenie Reflexu a spúšťate hodinové spravodajstvo?



Ak budeme robiť zmeny, je to logické.


Skutočne Markíza mesiac a pol pred zásadnými zmenami nevie, či spúšťa alebo nespúšťa v prime-time nový denný produkt?



Pozor, my sme pripravení na dve alebo tri alternatívy. Nebudeme prezrádzať, k akej verzii sa prikláňame.


Ako chcete naplniť prípadné hodinové spravodajstvo?


Nechceme robiť revolúciu, ale evolúciu.

Všetci hovoria o hodinovom spravodajstve. Nebude hodinové. Bavíme sa o ďalšom spravodajskom formáte. Keď si vezmem ako posledné dva mesiace funguje Reflex, niekedy si hovorím, prečo by sme to mali meniť. Chceme sa viac zamerať na regióny. V poslednom období sme do nich vrazili veľa času, peňazí a energie. Je známe, že v Markíze boli zásadným spôsobom podcenené. Postavili sme kompletne celý projekt a začneme ich pokrývať úplne iným spôsobom.


V novej relácii?


Možno, ale hovorím aj o systéme. Začali sme budovať virtuálnu privátnu sieť, do konca roka budeme mať osem regionálnych bodov v Košiciach, Prešove, Poprade, Banskej Bystrici, Žiline, Nitre a Komárne. Z týchto bodov a z ich okolia budeme môcť ísť kedykoľvek živým vstupom, z týchto bodov máme pokryté všetky relevantné miesta na Slovensku. Ďalšia vec je, že Markíza konečne kúpila satelitný voz a stali sme sa súčasťou výmennej siete Enex. Je to združenie viacerých televízií v Európe, z každej krajiny môže byť len jedna. Môžeme si s nimi vymieňať obrázky a máme rezervovaný satelitný up-link.


Televízne noviny Markízy sa nevyhýbajú bulvárnym témam, prezentujú sa ale cez prvky seriózneho spravodajstva. Budete sa aj formou viac približovať k bulváru?


Súhlasím, je podávané trochu serióznejšie. V tejto chvíli nechcem vravieť, že s tým budeme niečo robiť, my veci meníme postupne. Keď mi niekto povie, že spravodajstvo sa za posledné dva roky vôbec nezmenilo, ja mu poviem, že sa zmenilo zásadne. Je rozdiel robiť revolúciu a evolúciu. Napríklad pomer regionálnych informácií je zásadne vyšší.


Keď nedávno Nova robila veľké zmeny v spravodajstve, skončilo to tak, že moderátor sa na obrazovke stráca na úkor demonštrácie najmodernejších technológií.


Nechcem komentovať, či je to dobré alebo zlé. Takisto budeme využívať plazmovú stenu, ale nechceme ísť touto cestou.


Markíze asi nikto nedovolí investovať do obnovy spravodajstva toľko, koľko dostala Nova.


Nedostali až tak veľa, my nepotrebujeme stavať novú budovu. Boli ste niekedy v pôvodných priestoroch Novy? Pôsobili doslova v bojových podmienkach, tu už by väčšina televízií a novinárov urobila palácový prevrat. Ja im tie nové priestory prajem, je to absolútne zaslúžené.


Spravodajstvo o 17:00 mala rumunská Pro TV, spustila ho Nova, následne ste ho spúšťali vy. Postupne teda všetky stanice po vedením Adriana Sarbu. Druhé správy ste spúšťali na príkaz alebo odporúčanie CME?


Všetci hovoria o hodinovom spravodajstve. Nebude hodinové. Bavíme sa o ďalšom spravodajskom formáte.

V žiadnom prípade. Do tohto slotu sme chceli niečo namiesto telenoviel. Mohli sme pracovať so skúsenosťou Novy, ktorá popoludňajšie správy spustila tri mesiace pred nami. Je to to isté ako my a Reflex. Nikto v skupine podobný program nemá a pokiaľ bude mať záujem, u nás je k dispozícii know-how. Lokálne manažmenty majú vymedzený manévrovací priestor v dostatočnej miere. Medzi jednotlivými stanicami diskutujeme, oponujeme si navzájom. Nikdy sa však otrocky nepreklápa. Keď niekde niečo funguje, nemusí to zákonite fungovať aj u nás.


Budete chcieť ísť so spravodajstvom aj do iných časov ako o 19. a 17. hodine?


Táto debata je v televízii stále. Túto možnosť vyhodnotíme najmä z ekonomického hľadiska.


Keď sa prejde na užšiu cieľovú skupinu 12-54, ovplyvní to nejak zásadne výkony Televíznych novín a Reflexu?


Nie. Reflex je tam ešte lepší, pričom Noviny Joj to príliš neovplyvní. Ak majú Televízne noviny priemerný týždenný podiel okolo 76 percent, pri prepočte na 12-54 majú podiel od 65 do 70 %. Popoludňajšie Televízne noviny ešte narastú, starých divákov berie telenovela na Jednotke. Takže bez najmenších problémov. Jediný problém má Paľba, tá trocha klesne.


Budete to riešiť?


Ale áno, v tejto chvíli ale nepoviem ako.



Na Slovensku sa málo využíva potenciál informácií o počasí. Rátate s tým aj v novom formáte?


Netvrdím že práve v novom formáte, ale máme takúto ambíciu. Istá je v Počasí nová vizuálna podoba.


Nebudete sa pokúšať viac využiť potenciál športového spravodajstva? Presunom za Reflex dosť stratilo.


Stále máme najsledovanejší šport. Dedenie po Televíznych novinách, ktoré majú 70 alebo 75 - percentný share je iné ako po Reflexe s priemerom 38 %. My sme odsunom Športových novín za Reflex o nič neprišli, namiesto dobre sledovanej päťminútovky máme dobre sledovanú dvadsaťminútovku.


Krivka sledovanosti Reflexu v rámci jedného vydania je vždy klesajúca, ľudia odchádzajú ku konkurenčným spravodajstvám.


Krivka sa čím ďalej, tým viac vyrovnáva. Jasné, naša prvá päťminútovka naberie a JOJ-ka získava na konci, keď Reflex skončí skôr. Obaja si tak zlepšíme výsledný priemer relácie. V čase priamej konkurencie Novín a Reflexu je to už podstatne vyrovnanejšie. Toto chcelo len čas, potreboval sa zohrať tím. To, čo si vybudovala Markíza v čase medzi 19:00 a 19:20 je problém ohroziť, naopak pre nás nie je také jednoduché ohroziť JOJ-ku a STV-čku po 19:30. Je tam silný návyk, divák chce porovnávať spravodajstvo.



Reflex má byť o ľuďoch a emóciách. Napriek tomu je jeho vizuál postavený na chladnej modrej a spravodajskej hudbe. Posuniete sa v tomto?


Súčasná scéna bola robená veľmi narýchlo. Chceme Reflex odviesť od tohto spravodajského rozmeru. Farebnosť sa bude posúvať smerom k teplým tónom a farbám. Reflex je niečo, čo na tunajšom trhu neexistovalo, spočiatku sme mali veľký problém s kvalitou. Veľa sme investovali do konzultantov, ktorí s redaktormi pracovali. Takýto tím sa tvorí rok, rok a pol. Bol som presvedčený, že rast kvality i stabilizácia sledovanosti je otázka času.