Práve sa končiaca televízna sezóna

priblížila k sebe dvoch hlavných

komerčných konkurentov ako ešte

nikdy. Markíza má za sebou nie

práve šťastný polrok a čoraz častejšie

stráca pozíciu neohroziteľného lídra.

Jojka ide cieľavedome za svojimi „kriminálkovými“

divákmi, ku ktorým sa úspešne

snaží nabaliť aj širšie cieľové skupiny. Vďaka

tomu sa stala, až na pár posledných výnimiek,

celodennou trhovou dvojkou. Chudobná

a prestarnutá verejnoprávna Jednotka

už pre ňu nie je vyrovnaným súperom.

Televízny trh tiež privítal niekoľko nových

prírastkov. A ako to už býva aj v reálnom živote,

niektoré deti svojim rodičom priniesli

viac starostí než radostí. Slovenská televízia

totiž športovú Trojku spustila v čase, keď

má problémy financovať aj svoje dva existujúce

kanály. Zato komerčná retro televízia

Joj Plus má divácky potenciál nad očakávania.

Výmena stráží. Markíza si zvykla, že sa môže z víťaznej tribúny

s nonšalantným úsmevom prizerať

súboju zvádzanému o poschodie nižšie. Nijak

zvlášť sa jej netýkal. To sa zmenilo. Jojka

definitívne zrazila k zemi Jednotku a napriek

o čosi nižšiemu pokrytiu čoraz častejšie

ohrozuje aj pozíciu lídra.

Vďačí za to jasnej a čitateľnej stratégii, na

ktorú nabehla pred dvoma rokmi po nástupe

manažmentu dosadeného po odchode

Grafobalu a príchode J&T Media Enterprises.

Od zmäteného dieťaťa hľadajúceho

vlastnú identitu, cez neúspešnú kópiu Markízy

sa dopracovala k dnešnej podobe –

k úspešnej, mladej a skôr mužskej alternatíve

k rodinne a k ženskejšie zameranej Markíze

a dôchodcovskej Jednotke.

Po rokoch sa jej podarilo vybudovať si

vlastné programové piliere. K Novinám a ku

kriminálkam CSI pribudol minulý rok Panelák,

prvý úspešný pokus o slovenský denný

seriál. Dnes jeho trhové podiely pravidelne

vyskakujú nad hranicu tridsať percent

a v prime time vedie často vyrovnané súboje

s Markízou.

Pomaly, ale isto. Práve boom pôvodnej seriálovej tvorby je

hlavným poznávacím znamením uplynulého

roka. K Paneláku a etablovanému Mafstory

Jojka začiatkom sezóny pridala nové sitcomy

Kutyil s.r.o. a Profesionáli. Ťažila pritom

z toho, čo jej už prinieslo úspech. Susedia

boli na Markíze televízny fenomén, a keďže

Jojka mala v talóne ich kľúčového tvorcu,

Andy Kraus dostal priestor na jeho čiastočné

znovuzrodenie. Mafstory sa časom

stalo rodinným striebrom Jojky, jeho tvorcovia

preto dostali šancu písať Profesionálov.

Vznikol tak najsilnejší pondelok v histórii

stanice. Prispel k nemu aj novinkový formát

Webmaster, ktorý akoby vypadol z príručky

presne zacielených, nie veľmi nákladných

a efektívnych programov.

Ďalším benefitom pôvodných seriálov je aj

rozširovanie cieľovej skupiny. Jojka nimi dokáže

zasiahnuť rozmanitejšie publikum, ako

keď vysielala štyrikrát týždenne v prime time

kriminálky CSI. Šokové terapie na získanie

ženského diváka, akými boli reality

show Vyvolená či nasadenie seriálu Ošklivka

Katka z produkcie českej Primy, sa neosvedčili.

Postupné otváranie nožníc jej zatiaľ

vychádza.

 

Televízny trón sa trasie

 

Mimo svojho hlavného záberu Jojka mierila

aj oživením markizáckej talkshow Sedem

s.r.o., ktorej sa po úvodných ťažkostiach

začína v utorok dariť. Čísla má menšie

ako na Markíze, no na pomery TV Joj sú

uspokojivé. Úspešne sa rozbehol aj piaty

pôvodný seriál Ako som prežil, ktorý však

v nedeľu nezvládol konkurenciu Let's Dance

a presťahoval sa na stredu.

Prvýkrát v histórii sa Jojke podarilo stabilizovať

aj svoj denný off time. Po sérii pokusov

s kvízmi, filmami či s reprízami vlastných

seriálov a spravodajstva zafungovalo

takmer celodenné pásmo kriminálnych

seriálov, na ktoré sú jej diváci zvyknutí. Po

17.00 hodine nasadila proti Televíznym novinám

a bulvárnemu magazínu Reflex na

Markíze vlastné zbrane podobného kalibru

– Prvé Noviny a Promi Noviny. Podiely majú

zvyčajne okolo dvadsiatky. Denná Súdna

sieň dokáže v poslednom čase po osemnástej

pravidelne porážať niekoľkonásobne

reprízovaného Komisára Rexa. Jej víkendová

sestra, Dr. Hermanová však neuspela.

Krívajúci líder. Markíza vstupovala v septembri 2008 do sezóny

po nie práve optimálnej jari. Vlastný ťažiskový

projekt Elán je Elán vtedy nevyšiel

podľa jej predstáv a rýchlokvasené komediálne

polhodinky rozmetal Panelák. Jedinými

opornými bodmi po dvadsiatej tak ostali Ordinácia

v ružovej záhrade a Aj múdry schybí.

S novinkami sa však opäť príliš nedarilo.

Na piatok nasadená súťaž Heslo za milión

sa striedala s nesmrteľným Aj múdry schybí.

Dve odlišné cieľové skupiny sa nepodarilo

skĺbiť do akceptovateľného výsledku.

Pondelkový pokus s reláciou Aha! – Dvaja

v tom by možno zabodoval v noci na Jojke.

Typický divák Markízy sa z eskapád dvojice

homosexuálov zrejme spamätáva dodnes.

Víkendový Skvelý deň výkonmi taktiež neoslňuje

a sitcomu Priateľky nepomohla ani

generálna oprava, roku 2009 sa nedožil.

Jediným zásahom do čierneho sa ukázalo

stredajšie, ženské emócie žmýkajúce Modré

z neba. Spoločne s jesenným ťažiskovým

projektom Slovensko má talent generovalo

dostatočne vysoké čísla, aby sa týždenné

podiely Markízy udržali na hodnotách

okolo 35 percent.

Pokazené Rádio. Po jari neplatí už ani to, Markíza však opäť

do nej vstupovala ambiciózne. Nový seriál

Rádio mal byť po Ordinácii ďalším oporným

bodom v prime time. Markíza mu verila, riaditeľ

Václav Mika tvrdil, že „nemôže byť neúspešný,

na to bol príliš drahý“. Napriek približne

ročnému vývoju, diváckym testom

a masívnej marketingovej podpore však

Rádio prepadlo. Do histórie sa zapíše ako

jeden z najväčších neúspechov Markízy po

reality šou Big Brother z roku 2005.

Televízny trón sa trasie

 

Stalo sa tak v období, keď celotýždenné

podiely Markízy klesali k 30 percentám

a Jojka prekračovala dvadsiatku. Po neúspechu

Rádia odišla – „po dohode s vedením“

– z pozície šéfproducentky Judita

Gembická. Do ďalšieho septembra majú

seriál vzkriesiť kľúčoví tvorcovia Ordinácie,

ktorí k nemu boli prevelení.

Na obrazovky Markízy sa v piatej repríze

vrátili Susedia, symbol jej bezproblémových

čias. Cez víkend o 19.30, pod tlakom Novín

Jojky, sa skončili bulvárne formáty Smotánka

a Prominenti, Markíza ich vymenila

za spravodajskú reláciu Dnes, ktorá dobre

funguje cez týždeň, a podporila ju tvárou

moderátorky Zlatice Puškárovej. Smotánku

presunula a Prominentov zrušila. Markíze

nevyšlo ani niekoľko synergických pokusov

o šetrenie preberaním programov od sesterskej

Novy. Diváci odmietli české seriály

Ulice, Soukromé pasti a Comeback i reláciu

Výměna manželek. Svetlou vyhliadkou

na jeseň je tak zatiaľ iba spoločný ťažiskový

projekt Česko Slovenská SuperStar.

Trojka. Verejnoprávna televízia dokázala v uplynulej

sezóne vyprodukovať až dve trojky.

Okrem skutočnej, nového športového kanála,

aj jednu trhovú. Stala sa ňou Jednotka.

Pod vedením konkurentky Štefana Nižňanského

z voľby šéfa STV a následne jeho

programovej riaditeľky Petry Kolevskej rozbehla

balíček „verejnoprávnych“ formátov,

ako dennú poradňu Fokus či dokumentárne

Lekárske omyly a víťazstvá, vrátila do

vysielania hitparády a najmä odštartovala

denný seriál Obchod so šťastím.

Zlé nasadenie a nezvládnutý marketing sa

podpísali pod jeho stiahnutie už po prvom

týždni. Nevydaril sa ani následný reštart

o 21.30 hod. a napokon bol hybernovaný

na neurčito. Rozbitá programová štruktúra

generovala týždenné podiely na úrovni 15

percent, čo sa už nepáčilo ani takému odporcovi

peoplemetrov, akým je riaditeľ Štefan

Nižňanský, a Kolevskú odstavil. Nahradil

ju Roman Lipták, ktorý rovnakú funkciu

vykonával aj pod Radimom Hrehom.

Jednotka má dnes – za cenu vizuálne lepších

čísel – v cieľovke 12+ ideálnu štruktúru

pre seniorov. Prime time okupujú romantické

filmy a seriály, ľudová zábava Drišľakoviny

a Senzus, dožívajúca retro talkshow Takí

sme boli či jeden z posledných stabilných

pilierov – Pošta pre teba. Niekoľkotýždňové

výstrelky typu Eurosong nie sú dlhodobým

riešením. Bezzubé hlavné spravodajstvo je

na dne sledovanosti, nevydarila sa ani jeho

popoludňajšia verzia nasadená na 16.00 h.

Okrem programovej krízy sa STV zmieta aj

vo finančných problémoch, štátna dotácia

neprichádza a od augusta 2008 má navyše

na krku aj športovú Trojku. Tá zatiaľ viac

úžitku než slovenskému športu priniesla

externým spoločnostiam, ktoré jej dodávali

predražené magazíny. Tie už z televízie

zmizli, spoločne s výrobným riaditeľom Jurajom

Dobišom. Celotýždňové podiely Trojky

sú zväčša pod úrovňou jedného percenta.

Plus pre Joj. Okrem Trojky štartovala na jeseň aj Jojka

pre starších s prívlastkom Plus. So starými

československými i zahraničnými filmami

a seriálmi predviedla raketový vzostup

a jej aktuálny sezónny priemer už prevyšuje

dve percentá. S najúspešnejším programom,

telenovelou Esmeralda prekračovala

hranicu desaťpercentného podielu a atakovala

telenovelu Jednotky Sila lásky. S podobným

divákom, ale s takmer dvojnásobne

vyšším pokrytím. Predbehla už Trojku

i spravodajskú Ta3 a začína útočiť na Dvojku.

Markíza sa má so svojím prvým prírastkom,

ženskou TV Doma, pridať v auguste.