Reklamný trh v roku 2007 prevalcovala Markíza. Najsledovanejšia slovenská stanica zarobila na reklame podľa vlastných údajov takmer 2,9 miliardy korún, čo bolo o vyše polmiliardy viac ako rok predtým.


Zakonzervovaný trh. Televízny líder profitoval jednak z nestabilnej situácie v Slovenskej televízii, ktorá trpela odchodom starých a príchodom niektorých nových ľudí do manažmentu. Verejnoprávna televízia napriek celkovému rastu reklamných výdavkov prišla medziročne o 56 miliónov.


Markízu vlani výrazne neohrozila ani konkurenčná Joj, ktorá po vstupe nového majiteľa J&T Media Enterprises zostrila konkurenčný boj. Oproti rapídnemu rastu v roku 2006 si Joj vlani pripísala na konto „len“ o tri desiatky miliónov korún viac. Z tohto aspektu bola výkonnejšia, podľa vlastných údajov o inzertných príjmoch, ešte aj televízia TA3.


Výdavky na reklamné spoty rastú, pričom objem reklamného času zostáva ten istý – reklama v televízii je stále rovnako limitovaná zákonom a nové televízie na obzore nie sú. Tak skoro, s výnimkou športovej Trojky STV, ani nepribudnú, keďže komerční vysielatelia presadili, aby sa terestriálny priestor otvoril pre nových hráčov čo najneskôr.


Televízne publikum bude pritom čoraz menšie – trh sa možno už čoskoro dohodne, že predaj reklamného času sa bude orientovať na mladšie, ekonomicky aktívne publikum, to znamená bez dôchodcov. Je tiež pravdepodobné, že rozmachom digitálnej satelitnej televízie dôjde k určitému odlevu publika slovenských televízií, pretože prechodom z antény na satelit sa výber programov razom zdesaťnásobí. Pre pretrvávajúci dopyt po masovom zásahu prostredníctvom televízií sa však vytvára priestor na ďalší rast cien za TV reklamu.


Podpora z webu. Ostatné médiá môžu dúfať, že vysoké sumy za spoty prinútia inzerentov využívať zvyšné komunikačné kanály v silnejšej miere. Vydavateľom celoštátnej tlače celkové tržby z inzercie vlani rástli, tempo však bolo menej výrazné ako v roku 2006. Najväčší prírastok zaznamenal vydavateľ Nového Času Ringier, a to aj napriek prvému celoročnému pôsobeniu konkurencie Plus jeden deň. Koľko zarobil jeho vydavateľ, Spoločnosť 7 Plus, je záhada, keďže slovenský mediálny dom údaje o hospodárení nezverejňuje.


Vyššie tržby mal aj Petit Press, na druhej strane, jeho hlavnému titulu denníku Sme inzertné príjmy spolu s predajnosťou aj minulý rok opäť klesli. Negatívny vývoj reklamných tržieb mal tiež denník Pravda, rok predtým príjmy ešte stúpali smerom nahor.


Stratu príjmov z printovej inzercie čiastočne vykompenzovali aj tržby z online reklamy, ktoré sa v prípade viacerých médií medziročne takmer zdvojnásobili. Pravda, s budovaním prezencie na webe boli spojené aj značné investície a internet preto zatiaľ neprináša všetkým stránkam aj reálne zisky.


Pri zisťovaní objemu online reklamy sa dá pre neexistujúci monitoring výdavkov vychádzať len z vyjadrení Asociácie internetových médií, ktorá združuje najväčšie portály a servery slovenského webu. Tie mali vlani zarobiť spolu takmer pol miliardy korún a asociácia verí, že tento rok sa online médiá dostanú až nad 700-miliónové tržby.


Tým by mohli predbehnúť aj inzertné príjmy rádií. Reálny obraz o vývoji rozhlasového trhu sa vytvoriť nedá – s výnimkou Expresu a Slovenského rozhlasu neposkytlo údaje o tržbách žiadne ďalšie médium, v prípade viacerých sa údaje o hospodárení márne hľadajú aj vo verejnej zbierke listín.

 

 

 

Televízni závisláci