Svoje spravodajstvo televízia Markíza po prvýkrát uviedla 1. septembra 1996 o 19:00, čiže hneď v druhý deň svojho vysielania. Moderovali vtedy ešte "bucľatá" Aneta Parišková, ktorá sa ako jediná v spravodajstve objavuje na poste moderátorky doteraz, spolu s Petrom Suskom, ktorý naopak vydržal na poste moderátora najkratšie. Markíze padlo veľmi vhod, že názov "Televízne noviny" na ktoré boli diváci zvyknutí po desaťročia, práve neužívala žiadna televízia. Tento, u nás zľadovený názov dáva, minimálne z tohoto hľadiska spravodajstvu Markízy status akejsi základnej spravodajskej relácie.


Takou sa pre mnohých aj naozaj stala: prvou "ozajstnou" komerčnou televíziou sa nechali niektorí diváci nadchnúť kompletne, aj so spravodajstvom. Už onedlho sa tak Televízne noviny dostali z hľadiska sledovanosti do čela spravodajských relácií, čím prvý krát v histórii prekonali sledovanosť spravodajstva verejnoprávnej televízie, v tom čase vysielaného pod názvom "Dnes".


Otázne je, či to mali vôbec ťažké: spravodajstvo STV nemalo naozaj čo posúvať dopredu, vážna konkurencia neexistovala. Diváci boli jednoducho o 19:30 zvyknutí sadnúť si k "správam", na ktorých sa od formálneho vzniku samostatnej STV v roku 1993 veľa neinovovalo. Denné správy v tom čase vyrábala aj VTV. Aj keď bol Denník VTV niekedy považovaný za jediné nestranné spravodajstvo, pravdou je, že ich sledovanosť ich dostávala do pozície, kedy by boli akékoľvek pokusy o ovplyvňovanie verejnej mienky zbytočné. Získať dynamickým, vizuálne a obsahovo atraktívnym spravodajstvom pozíciu lídra tak nebolo pre Televízne noviny až také ťažké, v podstate tak, ako to bolo s celou televíziou.


Ani nie dva roky po spustení, v súvislosti so známou kauzou Gamatex v roku 1998 sa spravodajstvo Markízy dostalo do pozície, kedy chránilo objektivitu a neskreslené informácie na obrazovkách. Chránilo samozrejme len v úvodzovkách, tak ako bola STV v tom čase "mečiarovská", Markíza bola "dzurindovská", Televízne noviny sa tak veľmi skoro stali reláciou, ktorá si mohla dovoliť viac menej účinne manipulovať s verejnou mienkou, čo v budúcnosti veľa krát využila.


Už v začiatkoch boli Televízne noviny profilované ako "seriózne" len s miernym nádychom bulváru, čo tvorcom v podstate dovoľovala situácia na trhu. TV Nova, ktorá štartovala o dva roky skôr, prišla so svojim spravodajstvom konkurovať už od začiatku: nasadila ho o 19:30. Keďže z hľadiska kvality sa nedala Česká televize s Udalosťami príliš prekonávať a obe spravodajstvá mali rovnaké časové okno, musela TV Nova prísť s odlišným typom správ: Televizní noviny začala postupom času profilovať do sféry bulvárnych informácií. Železný sa aj týmto trafil do vkusu českých divákov a tak sa nielen názvom, ale aj vysielacím časom dostali Televizní noviny do pozície hlavných večerných správ pre množstvo českých domácností, Česká televize musela dokonca "vypratať" priestor pre Novu a odsunúť svoje správy po dlhých rokoch na 19:15.


Markíza však išla do boja nekonfliktne: spravodajstvo nasadením na 19:00, kde sa drží dodnes, televízia pridala Televíznym novinám veľké plus na ceste k divákovi, ten slovenský si totiž spravodajstvo pozrie veľmi rád, aj v jednom kuse od 19:00 do 20:00. Časovým nasadením najsledovanejších správ cítiť, že Slovensko je "televízny" národ presne tak, ako to hovoria štatistiky. Hlavným spravodajstvom totiž väčšina divákov začína svoje posedenie pri obrazovke, čím skôr sa začína, tým viac času večer strávi pri obrazovke. Podobne je to aj napríklad v Maďarsku, ktoré sa tiež radí na popredné priečky v rebríčku národov televíznych maniakov. Najsledovanejšie spravodajstvo bertelsmannovej stanice RTL Klub sa začína už o 18:30 a divákom to evidentne vyhovuje.


To, že Markíza sa vo svojich začiatkoch nevydala cestou konkurencie STV a bulváru, ale vytvorila si vlastný priestor o 19:00, jej možno krátkodobo pomohlo. Tak mohla bez problémov nastúpiť TV JOJ s Novinami, ktoré známy "infotainment" skutočne priniesli: bulvár, nehody, škandály a celebrity jednoducho pri akomkoľvek moralizovaní zaujímajú veľké, ak nie dokonca väčšie množstvo divákov, ako informácie z parlamentných lavíc a ministerstiev.


Našťastie je tu ale nekonfliktné načasovanie Novín JOJ a Televíznych novín a tak je ohrozená skôr STV, ktorá spravodajstvo vysiela, tak ako TV JOJ, tiež o 19:30. Má ale verejnoprávna televízia reagovať na infotainment TV JOJ tiež infotainmentom, alebo jeho náznakom? Vedenie STV si už na otázku odpovedalo, aj keď jednoduchšie by možno bolo odsunúť sa na 19:15 a zachovať si česť. Markíza sa cíti ohrozená, ukazuje sa, že výstupy z peoplemetrov budú ťažkým prebúdzaním zo sna: aj keď im podľa neoficiálnych informácií zostáva stále pozícia lídra, ratingy sú nižšie takmer o 20% a na krk Televíznym novinám dýchajú skôr Noviny JOJ ako Správy STV. Peoplemetrová jednotná mena neumožňuje porovnávať výstupy elektronického merania s výstupmi z anketových prieskumov a tak ťažko zistiť, ktorému spravodajstvu podľa peoplemetrovej skutočnosti sledovanosť dlhodobo klesá a ktorému stúpa, východiskom musí byť teda súčasnosť.


Na mieste nestojí ani Markíza a snaží si divákov udržať: o tom svedčia početnejšie reportáže zasahujúce do sféry bulváru alebo inovácie vo forme informačného predelu o nasledujúcich reportážach v strede relácie. Televízne noviny Markízy však zostávajú aj napriek prílišnej lojalite k svojmu "otcovi", ktorý sa uchýlil do politiky, naďalej vizuálne (pokiaľ berieme do úvahy skôr technickú kvalitu) a profesionálne najlepšie zvládnutým spravodajstvom.


Zvučka Televíznych novín sa zmenila od začiatku televízie Markíza pred ôsmymi rokmi len raz. A ako to teda bude s vizuálnou podobou spravodajstva Markízy, pokiaľ myslíme zvučky a štúdio?

"Na televíznu obrazovku uvedie Markíza nové imidžové staničné spoty a kolekciu reklamných jinglov a promo jinglov tak, že všetky vizuálne a komunikačné prvky budú vytvárať jednotný komplexný vizuál stanice." - uvádza sa v tlačovej správe k novej grafike ktorú uvedie Markíza v októbri. Zmeny sa však, podľa jej PR oddelenia, nedotknú spravodajstva a tak práve ono bude narúšať vizuálny koncept televízie. Zvučky totiž pochádzajú zo staršej grafickej výbavy, ktorú Markíza až nahradila a nepoužíva väčšinu jej prvkov. Štúdio Televíznych novín je najstarším televíznym štúdiom na Slovensku, staré je už ako Markíza sama. Fingovaný newsroom s niekoľkými podsvietenými plagátmi namiesto ozajstných televízorov, ktorý svojho času "zhodil" vo svojej relácii ešte Vladimír Železný sa používa dodnes, avšak vec, ktorá sa používa denne 8 rokov už musí byť značne opotrebovaná: Markíza už určite prekonala s dĺžkou využívania tohoto štúdia mnohé rekordy. Uvidíme, dokedy ho budeme vídať na obrazovke a odkedy v múzeu.