Minulý rok v máji bol krízy plný Rose d'Or. Na najväčšom festivale televíznych entertainment programov sa toto slovo skloňovalo na každom kroku – kríza bola témou diskusií, organizátori ju zmieňovali na ceremoniáloch… A teraz: nič. O kríze nepadlo ani slovo, vôbec nikde.
- Reportáž z minulého ročníka Rose d'Or: Zlatá kríza televíznej zábavy
Ambície: len v STV. Podľa toho, koľko programov poslalo Slovensko na Rose d'Or (na snímke festivalová centrála, hotel Schweizerhof), aby sa nimi uchádzalo o festivalovú cenu Zlatá ruža v niektorej zo súťažných kategórií, sa však zdá, že naša televízna tvorba je v kríze naďalej. Dostala sa do nej po roku 2006, kedy Slovensko naposledy získalo nomináciu s Mojsejovcami v kategórii reality šou. Tohto roku sa nám nielenže žiadna nominácia neušla, ale počet samotných prihlášok do súťaže bol blízky nule. Keby STV neposlala do kategórie Umelecký dokument & Performing Arts titul Canto Hondo, aj by sme sa na nulu dostali. Markíza i Joj tam už sú. Istú nádej na zlepšenie možno predznamenáva fakt, že na rozdiel od predošlého ročníka teraz bolo na Rose d'Or počuť slovenčinu viac. Postarali sa o to delegáti zo slovenskej pobočky Media Pro. Prišli azda nie iba pre to, aby spolu s Janom Maxom obdivovali krásy Švajčiarska, ale aby o rok niečo skutočne kvalitné prihlásili do boja o Zlatú ružu. Žeby Talentmaniu?
Skutočná kvalita od BBC. Rose d'Or ukázal rozdiely medzi verejnoprávnymi, respektíve "public" televíziami. Naša STV v poslednom čase rieši, či je alebo nie je v platobnej neschopnosti, prípadne či zlúčiť alebo nezlúčiť Jednotku a Dvojku. Nehovoriac o tom, že jej webstránka sa roky nemenila a až teraz prechádza na flashové videá. Britský náprotivok BBC má úplne iné problémy: pred časom riešil otázku, či investovať peniaze daňovníkov do počítačovej hry na motívy jej seriálu Doctor Who. Napokon zainvestoval, štyri hry dal zadarmo na web a potešil 1,6 milióna ľudí, ktorí si ich stiahli. Samozrejme BBC sa tým na pozvanie organizátorov pochválila na Rose d'Or.
BBC patrí medzi lídrov nielen pri multiplatformovej propagácii svojich programov, ale aj pri programoch samotných. Na 50. ročníku Rose d'Or získala desať nominácií, z toho jednu v kategórii Reality & Factual Entertainment aj premenila na cenu. Vo film kioskoch, čiže špeciálnych premietacích boxoch určených pre účastníkov festivalu, ukázala až 21 svojich programov.
Víťazi a porazení. Rose d'Or opäť neocenil žiadnu americkú produkciu. Mediálne.sk sa na veľtrhu Discop pýtalo jedného z porotcov, Izraelčana Aviho Armozu zo spoločnosti Armoza Formats, prečo má USA tak málo nominácií. Uviedol dva dôvody: porota neoceňuje vždy na základe výpravnosti a "viditeľnosti" programov a zároveň môže reagovať len na to, čo sa do súťaže prihlási. Americké stanice či distribútori zväčša Rose d'Or ignorujú a prihlasujú násobne menej titulov ako napríklad britské. Darmo bola The Good Wife ocenená Emmy a Zlatým glóbusom – do Rose d'Or ju neposlali a ani nemohla vyhrať. Z dramatických seriálov veľkej americkej TV päťky ABC, CBS, The CW, NBC a Fox sa o cenu uchádzal iba Parenthood televízie NBC, no nomináciu na víťazstvo nepremenil.
Okrem severoamerických spoločností sa Rose d'Or nepozdáva ani ďalším: najväčšia telenovelová spoločnosť Televisa neprihlásila do súťaže ani jeden svoj produkt, rovnako ako najväčší predajca formátov FremantleMedia. Pred dvoma rokmi dokonca Fremantle s formátom The Phone získal cenu. Minulý rok nevyhral, no mal aspoň vo film kioskoch fantazijný seriál Merlin a reality šou True Beauty. Teraz nič. Najväčší rival Endemol ukázal deväť produktov od game-show, cez zoznamku až po seriál pre mladých. Získal aspoň jednu nomináciu v kategórii Multi Platform, a to s koncertom Nokia / Rihanna - Live from Brixton. Ale v kategórii kľúčovej pre Endemol – v game-show – skončil rovnako ako FremantleMedia bez jedinej nominácie. Len s tým rozdielom, že sa aspoň snažil a prihlásil do nej päť relácií: Conveyor Belt of Love, Fear Factor Extreme Turkey, Pointless, The Whole 19 Yards a Wipeout Turkey.
Výsledky 50. ročníka Rose d'Or
v zátvorke krajina a prihlasujúca spoločnosť
Variety & Live Event Show
víťaz: La Bohème at the Tower Block SF (Švajčiarsko, Schweizer Fernsehen). Tretia opera v prime-time švajčiarskej televízie, natáčaná v obytnom komplexe, pizzerii a nákupnom centre
na shortliste aj: Final of Eurovision Song Contest 2009 in Moscow, Russia (Švajčiarsko, European Broadcasting Union), Sharon Osbourne: A Comedy Roast (Veľká Británia, Monkey Kingdom Limited)
Deti a mládež
víťaz: Krimi.de - Web Attack (Nemecko, Südwestrundfunk). Príbeh študentky Klary Stolz, ktorá sa opila na párty a stratila mobil. Na webe sa potom objavia fotografie, na ktorých je len v spodnej bielizni
na shortliste aj: The Gruffalo (Veľká Británia, Magic Light Pictures), In the Night Garden. Episode: Ninky Nonk or Pinky Ponk (Veľká Británia, Ragdoll Productions Ltd)
Komédia
víťaz: Benidorm Bastards (Belgicko, Shelter). Sedem starcov privádza do šialenstva mládež v guerillovej šou, ktorá je iná ako ostatné programy so skrytou kamerou, čo ste predtým videli
na shortliste aj: The Armstrong and Miller Show (Veľká Británia, Toff Media), Russell Howard's Good News (Veľká Británia, Avalon Television Limited)
Soap & telenovela
víťaz: Ciega a Citas / Date Blind (Argentína, Dori Media Contenidos). Slobodná Lucía sa snaží vyhrať nad rodičmi v stávke, že si nenájde skutočného priateľa pred svadbou jej sestry. Má 258 dní, aby dokázala, že sa mýlia
na shortliste aj: My Too Perfect Sons (Južná Kórea, KBS/Korean Broadcasting System), Trátame bien / Be Kind to Me (Argentína, Artear Argentina S.A.)
Dráma & miniséria
víťaz: Hopeville (JAR, Curious Pictures). Vyliečený alkoholik sa snaží násjť cestu k synovi v meste Hopeville, kde je strach a podozrievanie na dennom poriadku
na shortliste aj: Old Belgium (Belgicko, Eyeworks), The Ten Minute Tales (Veľká Británia, Endor Productions)
Game-show
víťaz: Bingo Banko (Dánsko, Babyfoot). Živá akčná game-show, kde sa bingo hrá netradičným a šialeným spôsobom za pomoci celebrít a obecenstva
na shortliste aj: Cash at Your Door (Izrael, Matar Productions), The Cube (Veľká Británia, Objective Productions)
Sitkom
víťaz: The Inbetweeners (Veľká Británia, Channel 4). Ani "šprti", ani dosť cool, aby boli populárni. Zvláštni študenti, čo chcú stratiť panenstvo a stať sa mužmi
na shortliste aj: Outnumbered Christmas Special (Veľká Británia, Hat Trick Productions Ltd), Psychoville (Veľká Británia, BBC)
Reality & Factual Entertainment
víťaz: Blood, Sweat and Takeaways (Veľká Británia, BBC). Zákulisie šestice potravinárskych produktov, čo Briti konzumujú denne
na shortliste aj: Famous, Rich & Homeless (Veľká Británia, Love Productions), Top Gear (Veľká Británia, BBC)
Umelecký dokument & Performing Arts
víťaz: Naboen / The Neighbour (Nórsko, Nordisk Film og TV AS). Partnerský pár sa háda. Ich sused začne hrať na klavíri a ich to podnieti k tomu, aby sa pokúsili problém vyriešiť
na shortliste aj: Furious Force of Rhymes Francúzsko, Arte France), Ballet Boyz: The Rite of Spring (Veľká Británia, BBC)
Multi Platform
víťaz:Águila Roja / Red Eagle (Španielsko, RTVE). Najúspešnejší seriál v Španielsku využíva aj Facebook a webstránku www.rtve.es/aquilaroja
na shortliste aj: Inside Hana's Suitcase (Kanada, Xenophile Media), Final Punishment (Portugalsko, beActive Entertainment S.A.)
Social Award
víťaz: Desert Tears (Nemecko, SevenOne International). Rituál zohavenia genitálií sa na mladých ženách vo svete vykoná každých jedenásť sekúnd. Skupina aktivistov sa snaží tento 5-tisíc rokov starý zvyk zastaviť
na shortliste aj: Nashwa (Spojené Arabské Emiráty, Pyramedia), Blood, Sweat and Takeaways (Veľká Británia, BBC)
Golden Jubilee Award: Coronation Street
Golden Jury Award: Simon Cowell
Best of 2010: Benidorm Bastards (Belgicko, Shelter)
Problémy zažehnané. Rose d'Or sa chcel s 50. ročníkom dostať viac medzi ľudí. Promoval sa preto aj na lucernskej železničnej stanici, kde sa mohli okoloidúci odfotiť so symbolom festivalu, zlatou ružou v nadživotnej veľkosti a ich fotky následne putovali na Facebook. Za odmenu dostali živú zlatú ružu (na snímke) od sponzora, ktorý ich vyšľachtil špeciálne pre účely festivalu a daroval 25-tisíc kusov. Hneď vedľa na stanici organizátori vytvorili minikino a "cestujúcim" púšťali výber z toho najlepšieho, čo minulé roky vyhralo. Samozrejme nechýbal Mr. Bean, držiteľ Zlater ruže a ďalších dvoch ocenení za rok 1990. O obe sprievodné akcie bol záujem.
V tieni osláv 50. ročníka však ostal fakt, že festival sa tohto roku skoro vôbec neuskutočnil. Od predošlého uplynulo 16 mesiacov, keďže po jeho skončení sa rokovalo, kto by mohol nákladné podujatie s rozpočtom dva milióny švajčiarskych frankov (1,3 mil. eur) prevziať. "Najväčší svetový festival entertainment programov" napokon prešiel pod vydavateľský dom Ringier, ktorý kúpil ochannú známku a produkoval ho. Cieľ: podľa šéfa švajčiarskej a nemeckej pobočky Marca Waldera posilniť stratégiu diverzifikácie spoločnosti. "Rose d'Or je perla dôležitej a rastúcej oblasti biznisu Ringieru – Ringier Entertainment," uvádza v oficiálnej festivalovej brožúre. Táto divízia vznikla v júli minulého roka a švajčiarsky Ringier pod ňu začlenil všetky svoje televízne, rozhlasové, koncertné a eventové aktivity.
Na Rose d'Or sa po príchode Ringieru veľa nezmenilo – prišiel síce nový prezident, šéf Ringier Entertainment Marco Castellaneta (na snímke), ale staré jadro tímu ostalo. Nemenila sa ani štruktúra festivalu založená na odborných fórach, i keď záujem o ne bol opäť nízky. Naštastie nie tak nízky ako pred rokom, kedy bol občas počet divákov v obecenstve nížší ako diskutujúcich na pódiu. Viac ľudí opäť dávalo prednosť zábavným eventom: počas live verzie Milionára pripravenej špeciálne pre účastníkov Rose d'Or bola sála plná. Takisto sa naplnila loď, čo zobrala delegátov na výlet k starému horskému lucernskému hotelu. Registrovaní návštevníci festivalu a novinári dobre zareagovali i na film kiosky – premietacie boxy, kde mohli pozerať všetky nominované i nenominované programy. O tom, že Rose d'Or si udržal svoje renomé a postoj USA, Fremantlu alebo Televisy je výnimka, svedčí aj počet prihlášok do súťaže – prišlo rekordných 515 programov, čo je o vyše pätinu viac než pred rokom. Len škoda, že slovenských bolo 0,19 % – čiže jeden jediný.
Slováci na Rose d'Or
• tento rok: žiadna nominácia
• dve posledné slovenské nominácie:
2006 Mojsejovci
2005 Vilomeniny: Mojsejovci proti bezdomovcom
(ani jeden nezískal cenu)
• výhry Československa:
1993 Bronze Rose, Humour: Respectful Greetings, Mr. Kohn! On the Road to the Synagogue (ČSTA-ČT)
1991 Silver Rose: Original Prague, Syncopated Orchestra (ČST)
1989 Bronze Rose: Gagman (ČST)
1979 Bronze Rose: Stand in (ČST)
1970 Golden Rose: Les six évadés/Šest uprchlíků (ČST)
1970 Special Prize City of Montreux: Les six évadés/Šest uprchlíků (ČST)
1970 Press Prize: Les six évadés/Šest uprchlíků (ČST)
1965 Special Prize City of Montreux: Sandy (ČST)
1963 Silver Rose: Silence, Silence, Silence… (ČST)
1962 Silver Rose: La Revue perdue (ČST)
1961 Bronze Rose: Mille Vues derrière les coulisses (ČST)