Markíza, Joj, RTVS aj Ta3 majú dáta o odloženej sledovanosti od agentúry TNS Slovakia, ktorá realizuje na Slovensku elektronické meranie sledovanosti prostredníctvom peoplemetrov, už dávnejšie, oficiálne ich k údajom o sledovanosti programov komunikovaných smerom k trhu začali používať v tomto mesiaci.

K parametru „live“, teda živému vysielaniu, pribudla v reportoch od TNS časť „Viewing On Same Day As Life“, teda sledovanie programu z archívu v rámci toho istého dňa.

Mierny rast, pri seriáloch najväčší

Pri pohľade na čísla sledovanosti programov vidno, že započítanie archívnych videní pomáha číslam viac-menej iba kozmeticky na úrovni tisícok divákov. Markíza aj Joj s nimi však v tlačových správach už pracujú, líder na to aj priamo upozorňuje.

Mierny rast vylepšuje vo všeobecnosti klesajúce čísla postihnuté odlivom divákov súvisiacim s fragmentáciou staníc a rozšírujúcou sa alternatívnou ponukou najmä v online.

O niečo výraznejší je nárast pri najsledovanejších programoch vysielaných v prime-time, pri ktorých je predpoklad, že si ich diváci, ktorí vysielanie nestihli, pozrú neskôr.

Je to napríklad prípad pôvodných seriálov. Pri pondelkovom Búrlivom víne Markíza informovala o sledovanosti 690-tisíc divákov v cieľovej skupine 12+. Išlo o počet divákov živého vysielania aj tých, ktorí si epizódu pozreli v archíve. Naživo si Búrlivé víno pozrelo v pondelko 678-tisíc divákov, čo predstavuje 12-tisícový rozdiel a vo vyjadrení ratingu dve desatiny percentuálneho bodu (14,7 a 14,5 %).

So sumárnou sledovanosťou pracovala v minulom týždni aj Joj, ktorá pri finále Paneláka informovala o 418-tisíc divákoch. Išlo aj o skupinu ľudí, ktorí si epizódu pozreli mimo živého vysielania. Počas neho bolo pri televízoroch podľa peoplemtrov 405-tisíc divákov starších ako 12 rokov.

Ráta sa sledovanosť z každého archívu - v televízii

„Nevýhodou“ pozerania programu v archívoch z pohľadu vysielateľov je riziko, že si divák pretočí reklamné brejky. Aj v súvislosti s tým televízie vlani rokovali s operátormi o ich spoplatnení. Provideri začali televíziám platiť okrem archívov aj za HD kanály či OTT práva. 

Pokiaľ ide o zber dát, TNS pri odloženej sledovanosti v rámci rovnakého dňa pracuje s divákmi, ktorí si program pozreli neskôr, no výhradne na televíznom prijímači. 

„Ide o sledovanie nahratých programov, teda relácií v archívoch. Či už tých, ktoré poskytujú operátori, alebo zhotovených samotnými divákmi,“ hovorí TAM director TNS Andrej Vallo. Odložená sledovanosť vzniká aj pri takzvanom pozastavení programu, ak to umožňuje zariadenie v domácnosti.

Po technickej stránke „Viewing On Same Day As Life“, teda sledovanie v rovnaký deň ako televízne vysielanie, znamená pre potreby prieskumu zhliadnutie z archívu do 03:00 ráno nasledujúceho dňa.

Po tomto čase začína plynúť ďalšia sedemdňová lehota pre sledovanosť v archívoch, ktorú TNS takisto meria, no televízie ju ešte nezverejňujú.

Sledovanosť cez internet zatiaľ nepribudne

Okrem sledovanosti cez televízory informovala TNS už v roku 2012 o začiatku testovania merania sledovanosti prostredníctvom internetu, k čomu zavádzala takzvané virtuálne peoplemetre.

Tie na základe porvnávania zvukových stôp – audio matchingu – dokážu merať počet divákov sledujúcich program aj cez živé streamy alebo z online archívov. Audio matching sa používa aj pri ostatných digitálnych spôsoboch príjmu TV signálu.

V súčasnosti sú teda k dispozícii aj dáta o online sledovanosti, no reportované verejne zrejme tak skoro nebudú.

„Meranie sledovanosti cez internet je stále v testovacej fáze. Zatiaľ pri ňom nie je časový rámec, kedy by sa mohlo reportovať,“ načrtol A. Vallo.

TNS prevádzkuje elektronické meranie TV sledovanosti od jeho zrodu v roku 2004 a aktuálne platnú zmluvu má do júna 2021. V súčasnosti tvorí panel asi 1 200 domácností s približne 3 300 osobami, každý kvartál rok sa štvrtina panelu obmieňa.