Televízie nemajú problém so spoplatnením Skylinku

Najväčšie slovenské televízie nemajú problém so servisným poplatkom, ktorý luxemburská spoločnosť M77 Group od septembra zavedie za používanie satelitných platforiem Skylink a CS Link.

Firma si týmto krokom bude pýtať 1,20 eura mesačne od veľkej väčšiny zákazníkov, ktorí využívajú iba základnú neplatenú ponuku programov a nepredplácajú si žiadne doplnkové balíčky.

Doposiaľ mohli klienti Skylinku a CS Linku sledovať vyše 20 slovenských a českých staníc iba za jednorazový poplatok za dekódovaciu kartu a jej aktiváciu.

rtvs_logo_oficialne
rtvs_logo_oficialne

"Je to ich obchodná politika a RTVS s ňou nemá nič spoločné, nemusia ju s nami konzultovať a návrh sme ani nevideli, takýto postup sa však dal očakávať. Ide o zmluvný vzťah medzi prevádzkovateľom satelitného prenosu a príjemcom, nie medzi vysielateľom a príjemcom," uviedol pre Mediálne.sk hovorca Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Richard Šümeghy.

RTVS podľa Šümeghyho poskytuje programy pre všetky druhy technologických platforiem (digitálny terestriál, satelit, retransmisia, internet) a platí za vysielanie. "Nijako však nemôžeme ovplyvniť to, pre aký druh príjmu sa prijímateľ rozhodne, s kým a do akého zmluvného vzťahu vstúpi," dodal.

Hovorca pripomenul, že zo zákona je pre prijímateľa bezodplatný digitálny terestriál (DVB-T) a práve len ten má RTVS v zákone ako povinnosť. "Aktuálne pracujeme na jeho rozšírení - vyššom pokrytí územia. Kto nemôže alebo nechce platiť prevádzkovateľom satelitného prenosu ďalšie platby, môže prejsť na bezodplatný DVB-T," uzavrel.

Televízie nemajú problém so spoplatnením Skylinku

Televízia Markíza podľa stanoviska riaditeľa Centra techniky Andreja Doležala spoplatnenie satelitných služieb Skylink a CS Link rešpektuje. "Tento satelitný operátor ponúkajúci Skylink a CS Link, sa pridal k ostatným operátorom, ktorí poplatky vyberali už dávnejšie. Z nášho pohľadu sme doterajšie obdobie bez poplatkov vnímali skôr ako trhovú anomáliu a marketingovo-obchodný model, ako získať čo najviac zákazníkov," povedal pre Mediálne.sk.

Ako upresnil, licencovaná spoločnosť Markíza-Slovakia si za distribúciu svojich programových služieb Markíza a Doma v platformách Skylink a CS Link neplatí. "Primárnu satelitnú distribúciu (satelitný uplink) riešime prostredníctvom iného zmluvného partnera," vysvetlil.

Televízie nemajú problém so spoplatnením Skylinku

Televízia Joj podľa vyjadrenia vedúceho PR Jozefa Gogolu nechce komentovať obchodnú politiku inej spoločnosti. "Uvedenú záležitosť však analyzujeme," dodal.

V Česku informácia o zavedení poplatku prekvapila verejnoprávnu Českú televíziu, ktorá podľa DigiZone.cz zverejní svoje stanovisko až po tom, čo sa stretne so zástupcami Skylinku a s celou situáciou sa detailne zoznámi. Komerčná Prima Family nechcela rozhodnutie M77 Group komentovať vôbec. "Prevádzkovateľ Skylinku vytvára svoju obchodnú politiku na svoju vlastnú zodpovednosť," povedal pre web Parabola.cz vedúci PR Marek Winkler.

Zavedenie servisného poplatku už na základe sťažností zákazníkov preskúmala Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá však skonštatovala, že konanie M77 Group je plne v súlade s deklarovanými obchodnými podmienkami a nejaví v danom smere známky porušenia platnej legislatívy. Reklamám Skylinku, ktoré sľubovali sledovanie satelitnej televízie bez mesačných poplatkov, sa bude podľa denníka Sme na podnet sťažovateľov venovať aj Rada pre reklamu.

Skylink má v súčasnosti na Slovensku a v Česku celkovo 1,7 milióna a CS Link 700-tisíc aktívnych prístupových kariet. Na koľkých sú aktivované aj niektoré z balíčkov platenej ponuky, nechce M77 Group zverejniť. Pred niekoľkými rokmi využívalo v prípade Skylinku vyše 80 percent zákazníkov iba základný balík bez poplatkov.