Regionálnu či lokálnu televíziu si môže pri prepínaní televíznymi kanálmi naladiť takmer každý divák. Na Slovensku je takýchto televízií totiž takmer deväťdesiat. Regionálna televízia s najväčším dosahom je TV Z, donedávna známa ako TV Zobor, ktorú môže sledovať viac ako 500-tisíc divákov na západnom Slovensku. Z absolútneho trónu potenciálneho množstva divákov TV Z zosadila len nedávno televízia Patriot v Žiline, ktorá prostredníctvom satelitu ako prvá prekročila hranice územia krajiny.


Vysielacia štruktúra stanice je jednoduchá. „Sme tu pre diváka a preto ho nenútime, aby sa prispôsoboval nám. Podľa prieskumu nám venuje 15 až 20 minút denne a z toho sme pri skladbe programu vychádzali,“ hovorí riaditeľ TV Z Milan Frišo. Základom vysielania je 30-minútový blok, ktorý v prvej polovici pozostáva zo spravodajstva a v druhej z publicistiky alebo tematického magazínu. Denne sa aktualizujú štyri bloky, ktoré sa cyklicky striedajú. Vysielanie preto tvorí dvojhodinová slučka. Rozdielne pristupuje televízia k skladbe blokov počas týždňa a cez víkend, kedy je program odľahčenejší. „ Púšťame napríklad vlastnú sketch-show s hercami nitrianskeho divadla. Relácia je úspešná aj na festivaloch,“ pochvaľuje si riaditeľ.



Televízia so sídlom v Nitre, ktorá ako prvá z regionáliek spustila celodenné obrazové vysielanie, prevádzkuje vlastné spravodajské štáby v Galante, Šali, Topoľčanoch, Zlatých Moravciach, Šuranoch, Vrábloch a Piešťanoch. „Vo väčšine z týchto miest na radniciach pochopili, že nemá význam budovať vlastnú televíziu.“ Aj preto sa TV Z premenovala z TV Zobor na jej súčasný názov. „Keď sme expandovali do ďalších miest, nechceli sme pôsobiť na ľudí cudzo. Zobor je symbol Nitry, nie Galanty.“



Mestské televízie alebo súkromné kanály s dosahom na jedno mesto nemajú podľa riaditeľa TV Z šancu v budúcnosti zdravo prežiť. „Problém je už len s obsahom - keby sme vysielali len v Nitre, máme taktiež hodinu správ za týždeň. Dnes tú hodinu vyrobíme za dva dni,“ hovorí Frišo. Navyše, regionálky musia inzerentov presviedčať dosahom. Populácia malého mesta nie je pre zadávateľov reklamy dostatočná motivácia, aby si v nej zaplatili za reklamu. „Dosah je prvé, na čo sa vás prípadný inzerent spýta pri rozhovore o reklame. Divácka obec s veľkosťou 70- či 80- tisíc ľudí na plnohodnotný život nestačí.“ Budúcnosť má preto podľa Friša obmedzený počet súkromných multiregionálnych televízií, ktoré budú spoločne pokrývať celé Slovensko.

Ročný rozpočet stanice je niečo cez desať miliónov. „Prvý výnos sme mali po pol roku prevádzky, bolo to osem tisíc korún. Odvtedy sa nám darí celkom dobre,“ odpovedá riaditeľ televízie na citlivú otázku peňazí. TV Z nemá problém ani s veľkou fluktuáciou zamestnancov, na ktorú si regionálky často sťažujú. „Myslím, že pre peniaze nemajú dôvod odchádzať. V poslednom období sme v tomto na dobrej úrovni.“ Aj základný vzorec pre politiku investícií regionálnej televízie vie definovať riaditeľ TV Z veľmi rýchlo - sú to ľudia a technika.

Ekonomickým možnostiam sa musí prispôsobiť aj obsah. „Keď sme televíziu spúšťali, redaktorom som povedal, že prvoradý je predaj reklamy. Nikomu sa to nepáčilo. Tak som sa ich spýtal, či chcú robiť zadarmo,“ spomína na začiatky vysielania v roku 2001 riaditeľ TV Z Frišo. Regionálku okrem reklamy financujú radnice, ktoré si kupujú pokrývanie udalostí, ktoré chcú prezentovať obyvateľom miest. Frišo priznáva, že sa to odzrkadľuje na imidži, ktoré regionálne televízie majú u inzerentov: “Televízie pôsobia ako hlásna trúba mesta a málokto im dôveruje.“



TV Z vyrába spravodajské príspevky aj pre celoštátnych partnerov, v minulosti im dodávala aj tri šoty týždenne. Po odchode Petra Celeca do TA3 to však už nie je pravda. “Keď zareagujú na naše námety, je to už neaktuálne,“ sťažuje sa Frišo. Podľa neho pritom práve TA3 je partner, s ktorým by našli spoločnú reč. Ťažké srdce má riaditeľ TV Z na televíziu JOJ, s ktorou televízia kedysi spolupracovala. Televízia mala kúpiť jej spravodajský štáb, do ktorých regionálka investovala čas aj peniaze. Aj preto Frišo dnes hovorí, že TV Z na rozdiel od celoštátnej televízie bulvár nerobí.



Držiteľom licencie na vysielanie regionálnej televízie je známy káblový operátor Satro, pre ktorého spoločnosť TV Z Milana Friša prevádzkuje rovnomennú stanicu. Firma TVZ okrem technického zázemia vysielania a vedenia skupiny zabezpečuje aj výrobu spravodajstva a publicistiky.

 

Reklamu pre televíziu predáva spoločnosť 2M Media. „S týmto modelom existujeme už od spustenia vysielania a osvedčilo sa nám to. My sa venujeme spravodajstvu a obchodníci obchodu,“ vysvetľuje Frišo. 2M Media má v malom televíznom impériu špecifickú pozíciu – nezaoberá sa len reklamou, ale aj programom. Firma na základe prieskumu trhu vystavala profily ôsmich magazínových relácií, ktoré dokáže komerčne využiť a atraktívne doplniť vysielanie televízie. Spoločnosť relácie vo vlastnom technickom zázemí aj sama vyrába.


 

Ak sa spýtate riaditeľa TV Z na číslo domu sídla televízie, odpovie vám jednoducho. „Nemáme.“ Televízia sídli na rohu sídliskovej ulice v priestoroch s veľkosťou asi štvorizbového panelákového bytu v budove bez akéhokoľvek označenia. „Kto má vedieť, kde sídlime, ten to vie. Opatrní sme aj kvôli technike.“ V suteréne má televízia umiestnené vysielacie pracovisko, časť archívu a strižní či štúdio na nahrávanie komentárov. V nadzemnom podlaží je štúdio, strižne a malá redakcia. Interných zamestnancov má televízia dvadsaťpäť. „V Nitre nám spravodajstvo robia štyria ľudia, často si svoje príspevky aj sami strihajú. Máme okrem toho ľudí špeciálne na kultúru, samosprávu alebo šport,“ dodáva.


Riaditeľ TV Z netvrdí, že vystavať úspešnú regionálnu televíziu je jednoduché, vie však, ako má k tvorbe programového produktu pristupovať. „V prvom rade je dôležité ponúknuť ľuďom alternatívu. Béčkové filmy dnes už dokáže nakúpiť každý. To však nie je to, čím sa môže regionálka odlíšiť. Ľudia majú desiatky kanálov a moment, kedy prebehnú aj cez regionálnu televíziu, musí zaujať.“ V TV Z preto platí názor, že alfa a omega mnohých regionálnych televízií - videotext - je v regionálke len príťažou. „Všade sa ho boja zbaviť, lebo tvrdia, že zarába. Hovorím im - teraz zarobíte 40-tisíc, po prechode na obraz budete zarábať o sto tisíc viac.“



Názov: TV Z

Rok začatia vysielania: 2001 (TV Zobor), rebranding 2006

Spôsob šírenia: MMDS signál a digitálny signál z vysielača Nitra – Zobor, vysielač Javorina a Bratislava - Kamzík. Signál distribuovaný do káblových rozvodov štátnych, družstevných bytov a rodinných domov. Vysielanie TV Z pokrýva väčšiu časť západného Slovenska.

Rozpočet: cez 10 000 000 Sk ročne

Počet zamestnancov: 25 interných

Členstvo: Lotos, TV Net

Teletext: áno

Model financovania: 100 % komerčné aktivity

Web: www.tvz.sk (v príprave) www.tvzobor.sk

Adresa: TV Z, Ďurčanského, 949 01 Nitra, 037/65 37 100

 


 

Relácie TV Z: Svet rýchlych kolies, Záhradkárske okienko, Reality, Style, Dom, byt, záhrada, Tipy na víkend, Kuchári bez Talentu, Od Modrej, Jedenástka, Revýzor, Babylon


Mestá, v ktorých je rôznymi spôsobmi dostupná TV Z: Nitra, Bratislava, Topoľčany, Trnava, Trenčín, Piešťany, Pezinok, Dunajská Streda, Zlaté Moravce, Hlohovec, Vráble, Nové Zámky, Šaľa, Galanta, Sereď, Levice, Myjava, Stará Turá, Nové mesto nad Váhom, Považská Bystrica a okolité obce.


Foto: Lukáš Kočišek