Televízia JOJ začala vysielať pred dvoma rokmi 2. marca 2002. Mediálny rozruch bol nasledovaný spustením televízie ktorá reprízovala zábavné programy z českej Novy a Primy, vysielala z veľkej časti reprízové seriály a dokonca „doťahovala“ seriály a reprízy filmov zo svojho predchodcu TV Global. Po boku dlhoročného market leadra, v podobe TV Markíza, sa však táto relatívne mladá televízia v porovnaní s predchodcami drží zatiaľ najúspešnejšie.
3 fázy podmienené peoplemetrami
Podľa pôvodného projektu mala TV JOJ už v septembri 2002 spustiť „druhú“ fázu cesty ku konkurencieschopnosti televízii Markíza, tretia končená fáza projektu mala nastať približne rok po spustení JOJky. Na tú pomyslenú tretiu fázu ale diváci televízie stále čakajú. Dosť nepríjemne pôsobí aj vyjadrenie Vladimíra Železného ešte vyslovené ešte v relácii Volejte řediteli 17. marca 2003:
Slovenská televize Joj rok po zahájení vysílání dosud nesplnila očekávání svých majitelů a přežívá jenom díky spolupráci s televizí Nova.
Peoplemetre JOJke skomplikovali život, a to tým, že doteraz ich na Slovensku nemáme. Svitá však na lepšie časy – prvé výsledky, ktoré budú k dispozícii v októbri, navždy zmenia pojem „sledovanosť“ a prinesú jednotnú televíznu menu. Podľa jeho pôvodného plánu by už táto televízia mala vážne ohrozovať pozíciu Markízy - práve neskoré zavedenie peoplemetrov uvádza vedenie TV JOJ ako dôvod tohto stavu. Skutočnosť je však taká, že podiel TV JOJ dokonca klesá – posledné čísla Odboru denného kontinuálneho výskumu STV ukazujú, že podiel TV JOJ medzi slovenskými televíziami je na 10 mesačnom minime – údaj za apríl 2004 udáva 16,96 % (oproti novembru 2003 je to pokles o viac než tri percentá). Zdá sa, že špirála, ktorú TV v septembri vo veľkom štýle roztáčala, sa pomaly ale isto dotáča. Roztočí to JOJka znovu v septembri?
Mimoriadne horúca jeseň
Televízna sezóna 2004 bude na Slovensku naozaj zaujímavá, televízie už teraz usilovne pracujú na jesenných zmenách. Pravdepodobne najväčšie zmeny nás čakajú na televízii Markízy – tá nemieni čakať na september ale pozíciu si začína upevňovať už teraz. Začína sa to prechodom na novú grafiku, ktorú spustí už v najbližších piatich dňoch. Markíza pripravuje od septembra zásadné úpravy programovej štruktúry, PR manažérka a samotný generálny riaditeľ sa dokonca zmienili aj o pôvodnej dramatickej tvorbe. STV už v marci naznačila že v septembri čaká STV ďalší súbor zmien a s novými titulmi neostane len pri Slovensko hľadá SuperStar. A televízia JOJ?
JOJka sa už od začiatku javí ako najväčší zástanca peoplemetrov, spočiatku chcela dokonca spustiť vlastný projekt. Čas, ktorý televízia JOJ už od začiatku vysielania popisovala ako čas kedy sa prejaví a naplno ukáže svoju konkurencieschopnosť sa blíži – zatiaľ sa však nedostali na verejnosť informácie o pripravovaných projektoch. Zatiaľ vieme len že sa s najväčšou pravdepodobnosťou objaví druhý diel súťaže Test národa – Tento krát Test pamäti národa. V pôvodnom projekte sľubovala aj pôvodnú dramatickú tvorbu – na takúto náročnú investíciu si asi ešte počkáme, možno sa ale objavia nové seriály TV Nova – Redakce a Pojišťovna štěstí.
Spolupráca s TV Nova – naozaj lukratívna záležitosť?
„Už teraz počítame s výrobou programov so slovenskými umelcami, ktoré budú vysielať aj TV JOJ aj NOVA...“ – vyjadril sa vtedajší riaditeľ TV JOJ Richard Rybníček v marci 2002 pri spustení vysielania. Prípravy, nech boli už akékoľvek však neboli dotiahnuté dokonca. Nie pozivítne pre TV JOJ však vyznieva napríklad fakt, že scéna ktorú JOJka používa v relácii Riskuj bola používaná v TV Nova, dokiaľ sa ju na Barrandove nerozhodli nahradiť novou. Taktiež grafická výbava spravodajských relácií TV JOJ sú prežitok, ktorý bol prebratý z Novy ako súčasť know – how. Tieto zvučky boli aj v krajine vzniku priamo vedením Novy označené ako „narýchlo robené“ a samotná Nova prešla na relaunchingom a v súčasnosti používa celkom novú open air grafiku spolu s vynoveným logom. Jojka však ostáva pri prvkoch, ktoré sú už pre Novu minulosťou.
Určitý posun však vidno od momentu, kedy Grafobal získal 50% podiel v MAC TV. Formáty, ktoré priniesla TV JOJ od vstupu tohto slovenského investora nemajú nič spoločné s know – how Novy a zaznamenávajú úspech – napríklad Inkognito. Naopak napríklad titul Kurníkšopaholubník, ktorý bol istým spôsobom ekvivalentom k Nováckemu titulu Rady ptáka Loskutáka bola nútená JOJka stiahnuť z vysielania. Posledné tri tituly ktoré TV JOJ priniesla za minulý štvrťrok boli všetky samostatnou produkciou slovenskej sestry Novy – Varí vám to, V.I.P. A ŠportMotor.
Vývoj situácie naznačuje, že slovenský divák skôr privíta maximálne lokalizovanú verziu relácií ako preberanie kompletného českého titulu spôsobom podobným ako nákup licencovaných formátov.
Aj keď podiel na trhu mierne klesá, divácky záujem si buduje na konkrétnych tituloch – úspešné je napríklad Inkognito alebo nedeľné blockbustre. Najbližšie mesiace ukážu, či je slovenský trh schopný uživiť dve (tri?) komerčné televízie – mnohí predpokladajú že práve JOJ bude tým tretím, ktorý sa bude prizerať súboju - Markízy a čoraz silnejšej Slovenskej televízii – práve tá jej spôsobila značný úbytok divákov od začiatku roka. JOJka však určite nepovedala posledné slovo, celkom bez obáv by sme mohli súčasný stav nazvať ako „ticho pred búrkou“.