Po svetovej finančnej kríze nezačne rásť slovenský reklamný trh ani tento rok. "V roku 2009 sme zaznamenali na Slovensku približne 20-percentný pokles trhu a v tomto roku očakávame pokles o ďalších desať percent. Aj napriek tomu si myslím, že trh je funkčný a stále bude fungovať," predpokladá generálny riaditeľ spravodajskej televízie Ta3 Matej Ribanský, ktorý bol včera hosťom v relácii Firmy.
Ribanský neočakáva príchod ďalšej televízie na slovenský trh – nielen spravodajskej, ale ani žiadnej, čo by postavila program na vlastnej produkcii a nie akvizíciách. "Momentálne ekonomická situácia tomu nie je priaznivo naklonená. Ale uvidíme, čo prinesú nasledujúce roky," povedal v relácii. Stav sa podľa neho môže zmeniť až po pominutí krízy; budúcnosť môže priniesť nové potreby reklamných klientov alebo zmenu diváckych návykov. "Televízia sa nachádza v štádiu príprav na stav, keď sa trh naštartuje. V čase krízy je dôležité nezastať, ale práve naopak pripravovať projekty. Keď trh bude rásť, budeme pripravení a omnoho silnejší," hovorí o vyhliadkach Ta3.
- Ta3 nezmení obraz na 16:9, považuje to za predčasné
- Slovenský televízny trh prechádza na 12-54. Okrem STV a Ta3
Matej Ribanský sa vyjadril aj k digitálnemu terestriálu: prechodný multiplex odštartoval koncom minulého roka bez Ta3 a Markízy a nedávno bol spustený tiež druhý multiplex. Spravodajskú televíziu považuje za aktívnu súčasť procesu digitalizácie, ale DVB-T v nej prehodnocujú. "Momentálne zvažujeme a kalkulujeme náklady spojené so zaradením do multiplexu. Ukazuje sa, že digitálna terestriálna distribúcia je z nášho pohľadu momentálnej najnákladnejší spôsob distribúcie televízneho signálu." Podľa neho Ta3 hľadá spôsoby šírenia cez digitálny terestriál, ale iba za podmienky, že to bude efektívne – čiže aby náklady na rast pokrytia sprevádzalo aj zvýšenie príjmov.
Oficiálne vykazovanú sledovanosť si Ta3 neplánuje zvyšovať iba cez rozširovanie svojho signálu na nové platformy. Ribanský si myslí, že televízia je už teraz silná, ale na miestach, ktoré momentálne peoplemetrový výskum nepokrýva. Preto chce spustiť meranie sledovanosti out-of-home, čiže mimo domácností; ako príklady uviedol štátnu správu, verejné priestranstvá alebo firmy. "Tam, pokiaľ sú naše informácie správne – a čo si myslím, že sú – je Ta3 najsledovanejšou stanicou. Pripravujeme do budúcna špecifický projekt, ktorý by sa mal práve out-of-home sledovanosťou zaoberať." Výsledkom má byť poskytnutie ďalších dát pre zadávateľov reklamy. Prieskum by sa však nerealizoval v rámci súčasného peoplemetrového merania PMT, kam patrí aj Ta3. Ribanský tvrdí, že takéto dáta môžu generovať už len z ďalšieho, doplnkového prieskumu.
Priemerný trhový podiel Ta3 sa túto sezónu pohybuje na úrovni 1,6 % v skupine 12+ a približne kopíruje predošlú sezónu. Sezónne maximum dosiahla práve minulý týždeň, kedy pre mimoriadne udalosti spojené s haváriou lietadla s poľským prezidentom mala 2,3 %.