Ta3 svoje narodeniny oslavuje inzerciou v médiách, ale aj self-promo videami, v ktorých sa pochválila dôveryhodnosťou a sledovanosťou svojho spravodajstva.

Kampaň štartovala 1. septembra. V spotoch spravodajská stanica tvrdila, že ju sleduje 44 percent „divákov“ a jej spravodajstvu dôveruje 42,1 percenta „divákov“.

Tento pojem by si v reklame vyžadoval dovysvetlenie, keďže nejde ani o peoplemetre a dokonca ani o všeobecnú populáciu. V inzerátoch sa však definícia vzorky vypátrať nedá.

Otázna cieľovka, otázne otázky

Ta3 dovysvetlila údaje až vo vlastnom vysielaní v propagačnom príspevku k výročiu. Údaje podľa Ta3 pochádzajú z prieskumu agentúry AKO, ktorá ho pre televíziu robila v období od 19. do 26. augusta telefonickou metódou CATI na 750 respondentoch. Agentúra sa pýtala len obyvateľov Bratislavy a Košíc vo veku nad 18 rokov.

Nešlo teda o reprezentatívnu vzorku celého obyvateľstva, ale len divákov v dvoch mestách.

Ta3 oponuje a hovorí o tom, že výsledky sa dajú uplatniť všeobecne. „Skúmaná vzorka je reprezentatívna, voči dospelým obyvateľom v kategóriách vek, pohlavie, vzdelanie, čím je možné zovšeobecniť výsledky na celú dospelú populáciu v zmysle tohto výskumu,“ povedala PR manažérka Martina Mečiarová.

Z inzercie sa nedajú vyčítať ani položené otázky. V skutočnosti sa agentúra ľudí nepýtala, spravodajstvo ktorej televízie pravidelne sledujú alebo ktorej dôverujú. Otázky boli formulované konkrétnejšie a dali by sa považovať za sugestívne, pretože boli zamerané len na jednu časť spravodajstva – politiku.

Otázky zneli „Ktorú televíziu sledujete, aby ste sa dozvedeli, čo sa deje v politike?“ (Ta3 má reláciu V politike) a „Ktorá TV poskytuje najobjektívnejšie informácie o politickej scéne?“. V rámci odpovede mohli uviesť respondenti aj viac televízií.

Na prvú otázku podľa prieskumu odpovedalo 44 percent ľudí Ta3, 34,5 percenta Markíza, 33,5 percenta RTVS, 28,1 percenta Joj a 8,6 percenta nevedelo.

V prípade druhej otázky získala Ta3 42,1 percenta, RTVS 37,5, Markíza 13,6, neviem uviedlo 9,6 percenta opýtaných, až potom nasledovala Joj s 9,3 percenta a napokon žiadna z televízií s 8,3 percenta.

Ta3 z uvedených záverov sformulovala všeobecné tvrdenie, že jej správam verí 42,1 percenta divákov a že ich sleduje 44 percent populácie.

Aké boli čísla z peoplemetrov a iného prieskumu

Televízny trh už vyše desať rokov pracuje pri meraní sledovanosti s peoplemetrami od agentúry TNS, do merania je zapojená aj Ta3.

Spravodajská televízia ich v rámci propagácie nerada používa, pretože v nich dosahuje veľmi nízke čísla. Peoplemetrovými dátami sa zvykne pochváliť iba v mimoriadnych prípadoch.

Ta3 tak v rámci marketingových výstupov radšej pracuje s peoplemetrovými údajmi, kde jej vyjdú vyššie ako jednociferné hodnoty - ako napríklad kumulatívna denná sledovanosť divákov, ktorí jej vysielanie sledovali nejaký časový úsek, čím sa dostáva k stotisícovým či miliónovom hodnotám.

S bežným obchodným modelom plnoformátových televízií, ktoré obchodujú s presne nameranou sledovanosťou reklamných blokov, tieto čísla, samozrejme, nemajú nič spoločné. 

Sledovanosť Ta3 podľa peoplemetrov má dlhodobo viac-menej stabilné čísla, stanica bola v prvom septembrovom aj poslednom augustovom týždni na priemernom trhovom podiele 1,1 percenta v komerčnej cieľovke 12 - 54. Totožný priemerný podiel mala aj v dlhšom období od septembra 2014 do mája 2015.

V prime-time medzi 19. a 22. hodinou to v uvedenej dlhšej perióde bolo iba 0,6 percenta. Spravodajská stanica bola v rebríčku trhových podielov v uplynulej televíznej sezóne deviatou najsledovanejšou domácou stanicou – za Markízou, Joj, Jednotkou, Plus, Doma, Dajto, Dvojkou a Wau.

V univerzálnej cieľovke 12+ bola priemerná výkonnosť o čosi vyššia – share v danom období dosahoval 1,8 percenta. V prime-time bol v 12+ priemerný share televízie 0,9 percenta.

Čo sa týka dôveryhodnosti spravodajstva televízií, vo svojom prieskumu ju skúma aj agentúra Median SK. Respondenti (14 – 79-roční) v jej prieskumu odpovedajú na otázku „Ktorá televízia má podľa vás najobjektívnejšie spravodajstvo?“. Uviesť môžu len jednu stanicu.

Na čele poradia skončila v januári tohto roka Markíza s 26,7 percenta odpoveďami, nasledoval RTVS (25,1 percenta). Ta3 bola s 15,7 percenta na štvrtom mieste za Joj (16,4 %). Inú televíziu uviedlo 4,5 percenta respondentov, 11,6 percenta opýtaných sa nevedelo vyjadriť. Výsledky boli teda iné, k akým prišla pri skúmaní dôveryhodnosti Ta3. Ani jeden z prieskumov sa však nedá brať úplne smerodajne, v otázkach o dôveryhodnosti spravodajstva môžu byť výsledky ovplyvnené aj sledovanosťou a celkovým imidžom stanice.