Reality šou s názvom Zradcovia (v Česku Zrádci), ktorá má pôvod v holandskom formáte De Verraders, si podmanila televízne obrazovky vo viacerých krajinách sveta. Napätie, intrigy a dramatické odhalenia, ktoré sú pre tento formát charakteristické, oslovili divákov vo Veľkej Británii, USA či Nemecku. Teraz sa táto šou snaží uspieť aj na Slovensku a v Česku. Nie je to však jednoduché.
Prima stavila na odvážnu taktiku
Česká televízia Prima uviedla Zradcov s veľkými očakávaniami. Hra, ktorá sa odohráva na malebnom stredovekom hrade Křivoklát, je plná zvratov a strategického premýšľania. Moderátor Vojtěch Kotek, známy herec a hudobník, sa v úlohe sprievodcu ukázal ako ideálna voľba. Jeho prirodzený prejav a schopnosť dramaticky vystupňovať napätie si získali mnohých priaznivcov.
Hoci prvé diely sledovalo viac ako pol milióna divákov, postupne záujem klesal pod 400-tisíc divákov. Formát si však našiel stabilnú základňu medzi mladšími divákmi vo veku 15-54 rokov, kde dosahuje trhový podiel okolo 18 až 20 %. Prima napriek nepresvedčivým výsledkom nezahadzuje flintu do žita a už teraz pripravuje druhú sériu, pričom vyhlásila kasting na nových súťažiacich do druhej série.
Jojka vsadila na opatrnosť
Na Slovensku sa Zradcovia objavili na obrazovke TV Joj, ktorá ich však po úvodnej epizóde umiestnila na svoju menšiu stanicu Plus. Už tento krok signalizoval, že televízia formátu plne nedôveruje. Predpoklady o slabšom záujme slovenského diváka sa napokon potvrdili.
Prvú epizódu si na Jojke pozrelo iba 161-tisíc divákov v univerzálnom publiku 12+, nízku sledovanosť mala aj v komerčnej cieľovej skupine 13-55. Dosiahla rating 3,1 % a trhový podiel 11 %. Zradcov predbehla aj Farma na Markíze. Následné presunutie na Plusku neodvrátilo divácke fiasko. Slovenské publikum tak ukázalo, že si pomalšie zvyká na novinky a dáva prednosť osvedčenej jednoduchšej zábave ako sú Farma či Bez servítky.
Kde sa stala chyba?
Zradcovia sa vymykajú zaužívaným zábavným reláciám a reality šou, ktoré sú na Slovensku úspešné. Formát je náročnejší na pozornosť, ponúka komplexné pravidlá a psychologické hry namiesto jednoduchých konfliktov či povrchných hádok. Navyše, zo Slovenska boli v česko-slovenskej verzii iba dvaja súťažiaci, z ktorých jeden vypadol už na začiatku, ešte pred vstupom do hradu, čo nepridalo na atraktivite pre našich divákov.
Nová reality šou však ukázala, že má potenciál, ak sa dokáže adaptovať na lokálne podmienky. Prima jej dáva druhú šancu a chce ju posilniť výraznejšou propagáciou a kastingom. Naopak, Jojka zatiaľ vo svojich plánoch na rok 2025 Zradcov vôbec nespomína a na otázky ohľadom druhej série nám neodpovedala.

Formát, ktorý vo svete žne úspechy, v našich končinách naráža na konzervatívne divácke preferencie. Kombinácia psychologickej hry, sociálnych stratégií a napätia neudržala divákov pri obrazovkách. Vyznačuje sa pritom kvalitnou produkciou, odohráva sa na vizuálne zaujímavých historických miestach, a jej dramatickosť a tajomnosť podčiarkuje aj celková atmosféra, hudba a v neposlednom rade moderátor.
Otázkou zostáva, či sa tvorcom podarí prelomiť tento trend a etablovať svetový hit, ktorý by v budúcnosti oslovil aj slovenského diváka. Alebo sa zopakuje podobný scenár ako pri speváckej šou Zlatá maska (Masked Singer), ktorú pred pár rokmi chceli Prima s Jojkou spopularizovať na Slovensku.
Prvá séria Zradcov má dvanásť epizód, veľké finále uvedie Pluska v nedeľu 15. decembra o 22:35 hod. Diváci si Zradcov nájdu aj na streamovacej službe JOJ Play.

Medzinárodný úspech Zradcov
Reality šou The Traitors (Zradcovia) vznikla v Holandsku pod názvom De Verraders a okamžite sa stala celosvetovým fenoménom. Princíp hry je jednoduchý. Skupina 24 súťažiacich plní každý deň nejakú misiu a snaží sa nahrať čo najviac zlata. Súťažiaci sú hneď v úvodnej časti rozdelení na Verných a Zradcov. O tom, kto je kto, vie len moderátor. A Zradcovia. Každú noc sa totiž potajomky stretnú a jedného z účastníkov „zavraždia“ (vylúčia z hry). Zostávajúci súťažiaci majú možnosť hlasovaním pri okrúhlom stole zradcu odhaliť a poslať ho do „vyhnanstva“ (vylúčiť z hry). Diváci po celý čas sledujú obľúbenú zápletku: Kto vyhrá? Dobro alebo zlo? Verní alebo Zradcovia?
Zradcovia si od svojej premiéry v roku 2021 získali popularitu v rôznych krajinách, pričom v mnohých z nich patria k najsledovanejším novým formátom.
Veľká Británia: Britská verzia, vysielaná na BBC, dosiahla obrovský úspech a stala sa jedným z najsledovanejších programov sezóny. Šou si získala masívnu fanúšikovskú základňu, ktorá ocenila napätie, intrigy a výnimočné obsadenie. V roku 2023 dokonca získala prestížne ocenenie BAFTA v kategórii najlepšia reality šou.
USA: Americká adaptácia vysielaná na stanici Peacock tiež zožala úspech. Moderátor Alan Cumming, známy svojím charizmatickým prejavom, pridal šou unikátny rozmer. Napriek tomu, že streamovacie platformy zvyčajne čelia väčšej konkurencii, The Traitors si našli stabilné publikum a boli nominovaní na niekoľko ocenení.
Francúzsko a Nemecko: Obe krajiny adaptovali šou s dôrazom na miestne špecifiká a obe zaznamenali nadpriemernú sledovanosť. Francúzska verzia, vysielaná na TF1, bola obzvlášť obľúbená pre dramatické zvraty a strategické rozhodnutia hráčov.
Škandinávia: The Traitors si našli publikum aj v severských krajinách, kde sa často kladie dôraz na kvalitu televíznej produkcie. Dánska a švédska verzia boli veľmi dobre prijaté, pričom sa zaradili medzi najúspešnejšie šou vo svojich krajinách.
Austrália a Kanada: Adaptácie v týchto krajinách pokračovali v globálnom trende úspechu. Austrálska verzia, vysielaná na Channel 10, zaujala dramatickou produkciou a lokálnymi celebritami ako súťažiacimi.
Napriek globálnemu úspechu má The Traitors na niektorých trhoch problém zaujať. Dôvodom môžu byť kultúrne rozdiely, rozdielne preferencie divákov alebo menšie zameranie na strategické reality šou. Slovenský a český trh, zvyknutý na jednoduchšie formáty, môže byť jedným z takýchto príkladov. Reality šou však dokazuje, že ak sa správne adaptuje a podporí silnou propagáciou, dokáže si vybudovať pevné miesto aj na nových trhoch.

Hoci STVR stiahla Pečie celé Slovensko, o jojkársky seriál aj tak Slováci neprejavili záujem

Slovenský kinohit má premiéru na Jojke: Prinesie úplne nové scény, ktoré ste vo filme nevideli

Obrovská dráma a vypäté emócie zabrali: Markíza hlási svoj najväčší jesenný triumf

Jojka definitívne kapitulovala: Predčasne vykopne ďalší prémiový seriál z programu

Armagedon v Českej televízii: Riaditeľ hrozí zrušením troch staníc, v stávke sú aj veľké šou

Jojka s masívnym prekvapením: Divákov čaká niečo, po čom prahli veľmi dlho

Markíze sa podaril husársky kúsok. Mama na prenájom poráža hlavnú reláciu Jojky
