Každý vie, že Česko Slovenská SuperStar je veľmi úspešná, obrovská a drahá. Že spojenie Slovenska a Česka v jednej šou sa podarilo aj dvadsať rokov po tom, ako to bolo obvyklé. A že aj preto to je (zatiaľ) najvýraznejší projekt sezóny.
Pritom, napríklad z pohľadu Novy, išlo len o drobnosť. Dnes by už asi šéf Novy Petr Dvořák ťažko povedal, že pre českú sestru Markízy je SuperStar "doplnková šou", že sezónu by v Nove "bez problémov udržali aj bez tohto projektu" a že nie SuperStar, ale Dům snů "je od januára plánovaný ako ťahúň sezóny". Jediné, čo z toho zostáva pravdou možno je, že Dům snů Nova plánovala od januára. Markíza síce plánuje (alebo minimálne plánovala) v šoku päť minút po dvanástej, ale v tomto prípade to bolo jasné: SuperStar berie všetko. Najväčšia šou, najlepšie tváre a hlavne najlepšie čísla.
Česko Slovenská SuperStar priniesla aj ďalšie fenomény, ktoré nevidieť na prvý pohľad (okrem toho, že deformuje gramatiku: už žiadne dieťa na dejepise nenapíše Československo, na čas to bude Česko Slovensko). My sme zaznamenali tieto.
4. Markíza za kratší koniec
Markíza tlačí logo Novy všade, je súčasťou všetkých promo-materiálov. Nova sa tvári, že ducha spolupráce až tak nepotrebuje. Logo Markízy by ste v promo-materiáloch Novy hľadali len ťažko. Veľa to hovorí o tom, akú ma Markíza popri Nove pozíciu.
3. SuperStar bulváru
Markíza vyladila do perfektného stavu aj spoluprácu s najčítanejším bulvárom Nový Čas. Ešte Slovenskej televízii môže vďačiť za to, že Nový Čas zistil, že titulky zo SuperStar sa mu predávajú. Pri štvrtom kole už nejde o náhodnú spoluprácu, ale plánované mediálne partnerstvo. SuperStar sa dokonca stala ďalšou samostatnou oblasťou diania. A to nie v rámci šoubiznisu či domácich udalostí, ale popri nich. Navyše, ak sa nič nedeje, vždy je zárukou že s finalistami Superstar sa dá nejaký námet "postrčiť" do podoby titulkovej témy: protagonisti sú mladí ľudia bez skúseností a popálení s bulvárom, ochotní spolupracovať. Byť ústretoví sa im oplatí: môže to pomôcť v snahe získať medializáciou výhodu oproti konkurentom. A takto ľahko dostupní ľudia sú pre Nový Čas v pozícii "áčkových" celebrít, pretože majú na niekoľko mesiacov toľko mediálneho priestoru, ako máloktorý nerozvádzajúci sa "člen" šoubiznisovej komunity. Nevyžiť takého hody je pre bulvár hriech.
Prepojenie televízneho tlačeného média (spolu s ich internetovými) je dokonalé. Tak ako sledovanosť stimuluje výkonnosť Markízy, stimuluje aj predajnosť Nového Času. Obchodnícka duša zajasá.
2. Slovenská kvalita šou-programov na vrchole
To, ako skvele Česko Slovenská SuperStar vyzerá, definitívne završuje akúsi snahu tohto televízneho trhu dávať veľký dôraz na vizuálnu stránku veci. Nech tá šou vyzerá podľa možnosti aspoň tak dobre, ako keď si prepnete na RTL. Výsledok? Už tak vyzerá.
Ale to nie je až také zaujímavé. Zaujímavé je, že to už nikoho neprekvapuje.
Napredovanie každou veľkou šou skončilo tým, že nedávno neuveriteľne výpravná šou sa stala - absolútnym štandardom. A to ešte pred piatimi rokmi bola prvá SuperStar zjavením.
Zdroj: Markíza
A takýto veľký skok prinášajú slovenskí tvorcovia live do Česka, ktorá je pri šou-programoch v exekúcii nižšie. Pre Oreo bolo cieľom vstupu do projektu odprezentovať sa v Česku. Zrejme sa podarilo.
Paradoxne, maximálne drahý ratingový bod veľkej šou strieda absolútny opak: Skeč šou Partička, vysielaná po SuperStar, má zjavne schopnosť udržať divákov pri obrazovkách. A hneď po jej skončení nás vracia do doby, kedy exekúcia televíznych formátov bola o farebnej stene, koberci a logu. Vtedy to bola neschopnosť urobiť niečo iné, dnes je to cnosť: zarobiť pri malých nákladoch.
1. Impulzy pre ťažiskové projekty Markízy
Veľké šou Markízy nie sú výnimočným stavom, ktorý treba prehliadnuť vo výpočte jej fungujúcich programov ako krátkodobý jav. Táto televízia má schopnosť každý polrok vrátiť veľkú krátkodobú šou a udržať porovnateľný úspech. Obmeny formátov sú vlastne inovácia toho istého, zabehaného slotu.
Na druhej strane, Markíza je v pasci tejto reťaze výpravných a nákladných ťažiskových projektov. Ak by s veľkými formátmi prestala, ublížilo by to jej číslam. A navyše, návyk by sa okamžite snažila zhodnotiť Joj, na čo si aj brúsi zuby.
Pasca, v ktorej Markíza je, má dve zložky: množstvo peňazí, ktoré musí každý polrok do takejto šou investovať a obmedzené množstvo formátov, ktoré vedia zaujať polovicu Slovenska. Obe zovretia Česko Slovenská SuperStar uvoľňuje.
Finančné uvoľnenie spočíva v zdieľaní nákladov s ďalšou stanicou, sesterskou Novou. A v presvedčení, že to môže fungovať.
V prípade obmedzeného množstva formátov, Markíza môže mimo SuperStar vyrukovať s Let's Dance, Got Talent alebo so slabším Bailandom. Tie sa nedajú točiť dookola. Po úspechu Česko Slovenskej SuperStar teraz môže Markíza prísť s československou verziou niektorého zo spomenutých formátov a nemusí sa báť vyhorenia: bude to pre formát celkom nový impulz. Let's Dance to nebude, ten patrí v Česku pod značku Českej televízie. Cestou by však mohla byť adaptácia príbuzného formátu. Jedna vec je úplne istá: Už teraz sú dvere otvorené pre spoločný Got Talent. Práve ten mal pôvodne predstaviť "federálnu" spoluprácu. Takže takto o rok?