Jozef Pročko má už svoje najlepšie časy za sebou. Kedysi najlepší zabávač, človek, ktorý dokázal vzpružiť masy a pobaviť najširšiu skupinu divákov, napríklad aj na mítingoch Strany občianskeho porozumenia, bol do roku 2000 číslom jeden v anketách a rebríčkoch sledovanosti. Jeho úspešné formáty vyrábané v spoločnosti Monarch ako Slávici na ulici alebo J.P.P. - Jožo Pročko Pokúša, Markíza bez reálnej potreby či zmyslu inovovala či zrušila. Každý ďalší pokus o zábavné formáty vysielané mimo prime-time nevydržal ani sezónu.

Súčasne s týmito pokusmi prišla v roku 2001 relácia Je to možné?!, ktorá dokázala zaujať a naďalej ťažiť z formátu skrytej kamery. V tomto prípade však už nešlo ani tak o osobu Pročka, ale o profesionálnu úroveň programu a dramaturgickú vyspelosť.


Relácia spoločnosti J.A.M. film 1999, do ktorej Pročko po Monarchu presedlal, však bola opäť zrušená. Pred dvoma sezónami moderátor značku Je to možné?! s podtitulom Nikdy nehovor nikdy! oživil vo vlastnej produkčnej spoločnosti. Titul sa už sústredil výlučne na „nachytania“ celebrít, viac sa sústredil na Pročkovu osobu a pri silnom prome sa mesačník opäť zaradil do zlatého fondu zábavy Markízy. Netrvalo totiž dlho a z hľadiska sledovanosti titul dosahoval stabilný výkon. Po konfliktoch v Markíze a silnej ponuke z TV JOJ sa Pročko po takmer desiatich rokoch presunul do druhej najväčšej komerčnej televízie. Opäť vo vlastnej réžii začína produkovať svoju reláciu, pričom sa musí zbaviť značky Je to možné?!, pretože ju vlastní Markíza. Nová relácia, ktorú JOJ s veľkým pátosom spustila na jar 2006, má názov Nikdy nehovor nikdy!, teda bývalý podtitul relácie. Značku vlastní v tomto prípade J.A.M. film 1999 a keďže táto produkčná spoločnosť pre JOJ produkuje aj show Ovládač, dohodnúť sa zrejme nebol problém. Markíza tak obišla nakrátko.


Formát skrytej kamery sa objavil ešte koncom päťdesiatych rokov v Spojených štátoch, štartoval v éteri rozhlasu. Prirodzená cesta vývoja formátu Candid Camera smerovala k televíznym obrazovkám, kde tento typ programu prerástol do zábavy celonárodných rozmerov a dosiahol najväčšiu popularitu. Najznámejšia veta, „Smile, you're on Candid Camera“, znie z televíznych obrazoviek už päťdesiat rokov. U nás dostala priestor prvýkrát v porevolučnej Slovenskej televízii. Program Čo dokáže ulica spoločnosti Tatra ABB patril k najobľúbenejším titulom v ponuke verejnoprávnej televízie. Jeden z “nachytávačov“, ktorý bol v scénkach z programu Čo dokáže ulica schopný urobiť čokoľvek, bol začínajúci Jožo Pročko.


Svoj talent v tejto oblasti potvrdil aj vo svojom návrate k tomuto formátu v úspešnej show Je to možné?!. Nikdy nehovor nikdy! na TV JOJ je relácia dramaturgicky takmer identická s druhou fázou vysielania tohto programu. Keď si Pročko začal reláciu vyrábať sám, prešiel z prostredia nablýskanej show do exteriérov. Niekoľkokrát miesto scény použil prostredia ako televíznu réžiu, čo nevytvára dojem autenticity, ale skôr provizória. To, že sa relácia odohráva v exteriéroch je nielen lacnejšie, ale v istom zmysle aj logické: program je od začiatku do konca nakrúcaný „na ulici“. Na druhej strane, nielen tlieskajúci diváci, ale najmä rozhovory s nachytanými celebritami či divákmi v štúdiu bývajú rovnako zaujímavé ako scénky z ulíc. Cesta, ktorou sa vydala TV JOJ, je legitímna a navyše lacnejšia.


Tvorcovia relácie si v prípade Nikdy nehovor nikdy! stanovili dokonca aj pravidelnú a viac-menej pevnú štruktúru. Prvou a nosnou časťou sú výpravne pripravované pasce na ľudí založené na diváckych tipoch, v ďalšej časti si Pročko vystrelí telefonicky zo známej osobnosti. Druhú polovicu titulu otvára bežná scéna v známom štýle skrytej kamery. Takmer 40-minútovú reláciu uzatvára druhý príbeh, v ktorom je zväčša účastná aj známa osobnosť.


V programe Nikdy nehovor nikdy! je naopak neštandardným a tvorcami nepochopeným prvkom umelý, „plechový“ smiech divákov, ako aj zvuky údivu či prekvapenia. V relácii s prvkami reality show nemá čo obdobný prvok robiť. Ak sa však režisér preň rozhodne, nemalo by ísť o umelé databankové zvuky, ale napríklad o reálne vyznievajúci, skutočne namixovaný smiech. Rôzne zvuky charakteristické pre animované rozprávky sa však pri reláciách s Jožom Pročkom neobjavili prvýkrát, prešpikovaná nimi bola jeho relácia Level majstrov v zaniknutej VTV.


Grafická výbava relácie je na pomery TV JOJ štandardným výkonom, nápad s moderátorom naháňajúcim nezbedné písmená v teplých farbách síce nie je nový, ale zvučka je zvládnutá profesionálne a svoj účel plní. Štýl udaný zvučkou si relácia udržiava až dokonca. Zámerne volené žoviálne výrazy v infografike, ako napríklad „Na dráte je...“ sú v tejto relácii pochopiteľné, ale slovenský divák sa môže zbytočne pýtať, prečo je takýto výraz použitý. Tento moment je zbytočný a v prípade používania korektných formulácií by nenastal. Nedostatkom je aj absencia prvku „nabudúce uvidíte“, najmä pri týždennej periodicite.


Krátky čas prípravy sa prejavil aj na scénkach sprisahaní a podvodov, ktoré už nie sú také výpravné ako v minulosti. Sama skrytá kamera je však nevyčerpateľná studnica. JOJ nemá dôvod podceňovať tento aspekt, pretože scénky a ich atraktívnosť sú ťažiskom relácie. Pokiaľ JOJ námety necháva na Pročka, nemala by riskovať jeho burn-out.


Novinka na TV JOJ je jeden z viacerých titulov, ktorý má posilniť pozíciu JOJ prostredníctvom jednotlivých značiek a zbaviť ju imidžu televízie jednej relácie. Prvé ratingy a podiely boli pre televíziu dobrým štartom. Sedemnásť percent je číslo, na ktorom sa dá stavať. Sobota s konkurenciou Hurikánu a Pošty pre teba je však jedna z najsilnejších vôbec, pretože obe relácie sú schopné pohltiť aj 70 % trhu. V súčasnosti je opäť ťažké zhodnotiť pozíciu relácie, pretože hokej na Dvojke čísla robí neporovnateľnými – posledné dve vydania zaujali asi 13 % z prítomných divákov. Ozajstnú pozíciu relácie u diváka však televízia zistí až po skončení hokejových majstrovstiev.


Ak televízia nepodcení prípravu a výpravu sprisahaní v scénkach, môže sa to vypomstiť celému formátu. Len samotný Pročko už dnes nie je značka, ktorá by bola silnejšia ako Andy Kraus a Peter Marcin, ktorí vysielajú svoj program v rovnaký čas. Nikdy nehovor nikdy! môže ťažiť aj z príbehu, ktorý má Pošta pre teba a aj zo zábavy, ktorú má Hurikán. Aj v skrytej kamere sa dá skĺznuť do rutiny a to si táto relácia nemôže dovoliť. Potrebuje dramatické a emotívne scénky, na ktorých musí stavať aj intenzívne promo. Tak môže jednoduchý humor Joža Pročka prežiť na obrazovkách aj ďalšie roky.