Jeden z najodvážnejších počinov tejto televíznej sezóny je rozhodne príprava, výroba a nasadenie show Nevesta pre milionára. Špecifická odnož reality show, do ktorej sa pôvodný reality formát vyvinul, patrí z hľadiska produkcie medzi náročnejšie tituly. Formát The Bachelor je cynickou ukážkou toho, ako účinne môže televízna mašinéria na diváka fungovať.


Nevesta pre milionára má však všetko, čo si môže komerčná televízia želať. Formát poskytuje obrovský priestor na vytváranie divácky príťažlivej fikcie a je živnou pôdou pre medializovateľné kauzy a situácie. Čo už je silnejšou emóciou ako závisť a rivalita medzi dievčatami, ktoré bojujú o boháča. Všetko, čo sa v show ocitne ako dejový prvok, môže sama televízia modelovať podľa potrieb. Sama ovplyvní výber súťažiacich bez toho, aby to musela pred kamerami dokazovať divákovi, vie od epizódy k epizóde premyslene postupovať podľa odozvy a medializácie, sama vie vytvárať líniu príbehu milionára a háremu záujemkýň o jeho priazeň.


To všetko samozrejme dokáže aj obyčajná a u nás už takmer jednu celú sezónu prítomná denná show - VyVolení. Týždenná relácia však umožní všetky tieto prvky dokonale dotiahnuť. Reality show s dennou periodicitou sú medializované priebežne, káuz je mnoho, priebežne vznikajú a zanikajú, vzniká v nich istý neprehľaď a divák ich musí sledovať denne, aby nevypadol z deja. Týždenná periodicita takéhoto typu seriálu má aj ďalší pozitívny efekt, v médiách sa vytvorí „hype“ okolo nových udalostí, ktoré sa postupne rozoberajú v nových súvislostiach s očakávaniami na vývoj príbehu. Diváci dostávajú priamo alebo nepriamo správu o tom, že všetko sa rozhodne, prípadne ďalej posunie v jeden konkrétny čas a deň v týždni. Keďže pozornosť, ktorú musia programu diváci venovať pre udržanie sa v deji, je pri týždennej show menšia ako pri dennej show, existuje reálna šanca, že sa pre sledovanie príbehu rozhodne viac ľudí.


Markíza pri výbere tvorcov show vyberala overených ľudí, jej tradičný režisér Peter Ňuňéz sa vrátil po tom, ako jeho meno stúplo na cene po odskočení si ku konkurencii či réžii reklamných spotov. Dramaturgička relácie Gabriela Drobová má skúsenosti s programom fungujúcim na obdobnom princípe - Zámenou manželiek. Zaujímavým ťahom je obsadenie bývalého moderátora SuperStar Martina Rauscha na pozíciu hudobného dramaturga. Jeho práca síce z relácie robí prehliadku alternatívnej hudby, ale po hitovej hudobnej dramaturgii vo všetkých reality show TV JOJ je jeho výber príjemným osviežením. Voľba osvedčeného a profesionálneho Vila Rozborila nemôže byť nevhodná.


Už od prvej epizódy dej naznačoval, že sa program bude často pýtať na názory účastníkov na dianie a na konanie ostatných pred kamerou v krátkych monológoch. Už v prvom vydaní sme videli zaostrujúcu kameru na dievča, ktoré sa po citovom výleve rozplakalo. Jednoduchý, až rozprávkový príbeh tak dostáva v zahraničí dávno overený a osvedčený postup. Diváka zaujíma, čo si postava v príbehu myslí a aký má postoj ku konaniu ostatných postáv, tu sa to dozvie. Bežne túto šancu nemá. Tieto monológy do kamery dodávajú príbehu ďalší rozmer, pomáhajú upevniť mikropríbehy jednotlivých dievčat, pretože nie každá má šancu v hodinovom zostrihu vyniknúť činmi. Názory, ktoré súťažiaca vysloví, sú živnou pôdou pre vznik nových konfliktných situácii v príbehu, keďže nevesty rady ohovárajú a hodnotia druhé. A dramaturgovia im v tom určite nebránia. Preto je otázkou, prečo tomuto prvku dramaturgia nevenuje v jednom vydaní viac času. Legitímna odpoveď ale môže hovoriť o hodinovej dĺžke epizódy, ktorá nepojme všetko.


Milionár prítomný v prvej sérii show Nevesta pre milionára je pre účely tejto show taký dokonalý, až to vzbudzuje podozrenie. Jan Novotný je fotogenický, jeho príbeh je zaujímavý, jeho vystupovanie je snom každej ženy. Keďže podstatná časť záujmu divákov v prvej sérii závisí od toho, aký milionár sa objaví v centre príbehu, jeho výber možno pochváliť.


Show výborne využíva možnosti práce s televíznou fikciou, ako je to pri tejto show bežné, štylizáciu využíva do maximálnej možnej miery. V epizódach, v ktorých je zámer, aby sa dievčatá vyskytovali v Janovom zázemí alebo pod jeho ochranou, nevidí divák jedinú nečistotu, nedokonalý, či poškodený prvok. Spolu s dokonale oblečenými ľuďmi a často aj postprodukčným dotvorením v štýle vizuálneho dojmu, že všetko má akýsi zlatistý lesk, sa vytvára dokonalá rozprávková ilúzia dievčat z ľudu, ktoré hľadajú princa na bielom koni, či skutočnú lásku, ako cynicky hovorí promo relácie.


"Dobrou správou" pre televízie na Slovensku je, že diváci bez vzbúr prijímajú až do takejto miery štylizovanú a z hľadiska deja televíziou modulovateľnú televíznu show, napriek tomu, že kontajnerové show istým názorovým skupinám vadili. V Nemecku či Rakúsku, kde si ženy zrejme vedia zarobiť aj vlastný milión, program beznádejne prepadol. Slovenské televízie určite bude nielen preto lákať možnosť priniesť ďalšie obdobné formáty.


Televízia Markíza si s titulom Nevesta pre milionára spôsobila doslova nebo na zemi. Platí aspoň v piatok večer, pretože podiely, ktoré dosahuje, sú vysoko nad bežne dosiahnuteľným štandardom. Markízu za bežných okolností sleduje o niečo viac ako 30 % divákov z množiny práve sledujúcich televíziu, pri Neveste pre milionára to nebolo zatiaľ ani raz menej ako 50 %. Nevesta síce neprináša efekt SuperStar a k televíznym obrazovkám nepriláka viac divákov, ktorí by inak bežne v piatok večer televíziu nesledovali. Prerozdeľuje však divákov tak, aby si Markíza mohla mädliť ruky.


Je preto takmer isté, že televízia pri takto vydarenom produkte už dávno začala hľadanie ďalšieho milionára. Napríklad v Spojených štátoch onedlho dosiahnu hranicu desiatich sérií. STV pritom pred rokom pozastavila zámer obdobnú show spustiť, jej argument bol, že milionára skrátka nenašla.