Televízny fenomén typu Mojsejovci potrebuje každý komerčný televízny trh. Ak ho nemá, v nejakej podobe jednoducho vznikne. Spoločným menovateľom je konfliktnosť, zhýralosť, naturálnosť a jednoducho interpretovateľný príbeh postáv. Príbeh slovenskej "lokalizácie" postavičiek sa začal tvoriť vo Vilomeninách koncom roku 2004, v brandži zakotvili so spustením reality show Mojsejovci. Talentovaní tvorcovia výborne uchopili tému a na zvyky Markízy nezvyčajne vysoký rozpočet umožnil tejto reality show vlani definovať značku manželského páru Nora a Braňo. To, že príbeh oboch televíznych postavičiek sa bude odvíjať na televíznych obrazovkách ďalej, bolo jasné. Otázkou zostalo, na akej televízii a v akej podobe.


Nora a Braňo - pravdivý príbeh

doku-soap, alt. Nora a Braňo Live - talkshow


Štvrtkový kritik: Mojsejovci potrebovali pevnú ruku profesionálov

Producent: Slovenská televízna spoločnosť

Televízia: Markíza

Formát: pôvodný

Stopáž: rozlične, približne 80 min.

Scheduling: piatok, 20:00

Štart: 8. septembra 2006 (10 epizód)

Réžia: Pepe Majeský




Na otázku odpovedala opäť Markíza a do rúk dostala dobre predajný materiál. Pri hľadaní spôsobu, ako s ním lacno a efektívne naložiť, si povedala, že najlepšie spraví, ak nebude riskovať a ponúkne ho v "čistej" forme. Príbeh Nory a Braňa predsa v bulvári funguje. Prišiel tak lacný formát docu-soap, v rámci ktorého sa mal mapovať príbeh obľúbených postavičiek. Režisér Pepe Majeský sa látky ujal výborne, už úvodná sekvencia každej epizódy nadväzuje na tón, ktorý udala pôvodná reality show Mojsejovci - jednoduchým teasingovým jazykom predstavuje neprepočuteľným ironickým tónom základnú dejovú líniu.


"Ona a on. Už tri roky tvoria jeden pár. Dokonalý pár, ktorý dokázal zaujať. Pár, ktorý nezostal bez povšimnutia. Niekto ich zbožňuje, niekto nenávidí. Otvorili vám svoj svet. Vstúpte a spoznajte ho. Akí naozaj sú? Ako žijú? Ich život je ako sen. Ich život je jedinečný. Ich život je úspech, prepych, bohatstvo a sláva. Klasický rocker a úspešná podnikateľka. Nora a Braňo."


Problém Markízy bol, že postavičky nekonali podľa svojho príbehu a nie vždy bola pre nich prvoradá dramaturgická línia. Do istej miery. Že Mojsejovcom televízia viedla ruku, alebo lepšie povedané ústa, dokazuje napríklad gradovanie všetkých možných fiktívnych problémov a káuz prostredníctvom obálok Nového Času od pondelkového až po piatkové číslo.

V ňom sa čitatelia dozvedeli, že rozuzlenie celej kauzy sa môžu dozvedieť večer na Markíze v špeciálnej epizóde relácie vysielanej naživo. Špeciálne talkshow epizódy sa vysielali vždy vtedy, keď konkurencia vpúšťala do obývačiek divákov prvé vydanie svojich highlightov ako Supertelo alebo Hviezdy na ľade. Premyslená stratégia vyšla.



Zvučka docu-soap Nora a Braňo sa môže smelo označiť za jeden z najvydarenejších počinov na slovenských televíziách. O tom, že oslovila, svedčí aj prítomnosť na YouTube.


Na druhej strane, hlavné postavy sa berú asi až príliš vážne na to, aby boli skutočne len televíznymi postavami v rukách profesionálov. A tak možno kvôli absencii výraznej vodiacej ruky, alebo možno práve na protest proti nej, začala relácia strácať témy. Ironický tón zo začiatku relácie zobrala vážne asi každá "celebrita" a preto odmietala na Mojsejovcov reagovať a konfrontovať sa s nimi. Dramaturgia relácie to pritom zúfalo potrebovala. Skúsená zahraničná celebrita by pochopila, že toto je cesta k zviditeľneniu. Mojsejovci tu však narazili na nevyspelosť a malosť lokálneho bulvárneho šoubiznisu. "Celebrity" sa totiž nechceli strápniť a pritom to je presne to, čo majú robiť.


Mojsejovci sa opäť začali zaoberať sebou, narazili však na vyprázdnenosť vlastnej témy. Ich príbeh je vyčerpaný už v úvodnej zvučke. Bohatá podnikateľka, o ktorej práci nikto nevie ani slovo, a ona zjavne nebude tá, ktorá niečo relevantné v relácii rozpovie, nemá ako televízna postava žiadny iný talent ako frfľanie. A to nie je príbeh. Rocker – loser je neveľmi neúspešný a tak jeho príbeh môže byť len zábavný. Sám to však nikdy nepripustí.


Reality show alebo nereality show, príbeh prítomný skrátka byť musí. Mojsejovci okrem základného náčrtu témy stratili a chcelo by to odborníkov na hľadanie ďalších. Celé to kopírovala, samozrejme, aj krivka sledovanosti, ktorá sa síce stále držala na nadpriemerných číslach, ale grandióznosť podielov nad 40 % pri pomerne nízkych nákladoch zo začiatku vysielania určite stratila. Niektoré ďalšie tituly Markízy ju naopak získavali a tak výsledky docu-soap Nora a Braňo výrazne strácali na lesku.


Postavičky nakoniec zaútočili dovnútra na firemnú kultúru televízie a tá sa začala prirodzene brániť. Absolútne neprofesionálny prístup oboch neprofesionálov by sa dal očakávať, Markíza však zrejme urobila zlý krok v tom, že ich neoboznámila s tým, že v prime-time komerčnej televízie majú právo byť len postavičkami a manévrovať v rámci profesionálmi vymedzenom priestore. Presne tak, ako Nora fungovala v relácii Nákupná horúčka v úlohe kritickej porotkyne.


Mojsejovci v Nora a Braňo každou epizódou liali do pohára vodu nad rysku, jeho pretečenie sa však Markíze už prirodzene nepáčilo. To asi zabráni ďalším možným prácam na vylepšení formátu a hľadaní prípadných tém. Dá to však možnosť spýtať sa televízneho trhu, či sa poučil.