S úspechom skončil najúspešnejší titul* všetkých slovenských televízií od spustenia peoplemetrov. Táto licencovaná spevácka súťaž bola mimoriadne úspešná nie len všade tam, kde sa vysielala, ale už aj na Slovensku. Po celom svete našla výnimočné mladé talenty a priniesla výnimočné zisky. SuperStar sa stala na 32 týždňov hlavnou udalosťou v programe Slovenskej televízie, a to doslova a do písmena. Počas celého týždňa sa vysielal SuperStar Magazín (utorok, štvrtok, pred prvým finálovým večerom len utorok), prvky formátu pomáhali zvyšovať sledovanosť a zapĺňat dramaturgiu titulov ako Extra, Ranný magazín, Família, Odpovede z obrazovky, SOS, Bumerang a iné. Žiadny divák neprehliadol množstvo proma, v začiatkoch aj krátke reporty o titule v medziprogramovom vysielaní. Môžeme len sucho konštatovať, že STV žilo a vysielalo pre SuperStar.

Čo by však bola SuperStar bez Nového času? Kto by bol Robo Mikla ako len drsne vyzerajúci spevák? Printové médiá zďaleka nielen bulvárneho charakteru robili sekundárnu kampaň tomuto programu, nasledujúc predchodcov z iných krajín, SuperStar sa nevyhla ani špecializovaným periodikám a dokonca ani mienkotvorným denníkom. STV podporovala vysielaním titulu svoju rétoriku: "Slovenskú televíziu sa oplatí pozerať," tvrdila koncesionárom. Adaptácia formátu prebehla nad očakávania: po marketingovej i "televíznej" stránke to bol produkt na európskej úrovni, aj keď zastaralá technika a šedy zrnitý obraz charakteristický pre STV neodstránili ani licenčné podmienky Fremantlu. Až na počiatočné detské technické chyby a nedostatky v live prenosoch sa nedá priebehu veľa vyčítať.

"Očakávame, že SuperStar bude stratová, avšak má za úlohu posilniť značku tejto telvízie," tvrdil riaditeľ STV Richard Rybníček po zakúpení licencie. Krátko na to sa rétorika zmenila: "program si na seba určite zarobí...". Náklady na nákup licencie sa podľa našich informácií pohybovali na úrovni do 100 000 $, čo je len zlomok prevádzkových nákladov, ktoré sa odhadujú na 90 až 100 miliónov Sk. Naozaj nákladný balík financií na slovenské pomery, vzhľadom na to, že ide o približne pätinu celého rozpočtu na program oboch staníc STV, nečudo, že týždenne formátu samotnému, subformátom a reláciám s prvkami tejto show venovala do 10 hodnín týždenne. STV tvrdí, že k obrazovkám opäť prilákala masu ľudí a vrátila STV do obývačiek: čo je v zásade pravda, týka sa však len piatku večer. Aby po skončení série sledovanosť a podiely STV plošne stúpli nemôže očakávať nikto. Benefit je ale v dlhodobom vnímaní brandu STV najmä mladou generáciou. STV sa so show "vylízala" s naozaj tesným ziskom, čo pri pohľade na cca dvojmiliardové zisky západnejších susedov môžeme považovať za neúspech. V čom však nastala chyba? Bude to asi trh, na ktorý upozorňovali komerčné televízie: takéto drahé a riskantné posilňovanie značky napríklad taký silný brand ako Markíza nepotrebuje, aj keď sa jej to častokrát vyčíta. STV je si však istá že to zvládne aj druhýkrát: alebo naopak, je v koncoch s tým, ako zaujať v septembri. Čísla zasahujúce do magickej hranice 40% s iným formátom len tak ľahko nezíska.

Mediálne.sk ako prvé médium informovalo, že STV šikovne kľučkuje v zákonoch SR keď komerčný úspech programu založila na umelo vytvorených prestávkach. Po začiatku roka podali komerčné televízie podnet na Radu pre vysielanie a retransmisiu. Ak sa správne konanie skončí neúspešne pre STV, hospodársky výsledok SuperStar sa môže ešte pozmeniť. Licenčná rada sa pokúšala šliapnuť na brzdu a udelila povinnosť STV zaplatiť pol miliónovú pokutu za vysielanie reklamy 29. októbra počas show. STV hrozí pokuta aj pri ostatných častiach titulu.

STV si však za svojim rozhodnutím stojí, výklad zákona a jej právnicka kancelária jej to dovoľuje. Aj SuperStar vzbudila diskusiu o verejnoprávnej televízii, začali sa debaty o manažmente a o potrebe verejnoprávnej televízie ako takej, diskusie prichádzali ruka v ruke s v celku agresívnou komunikačnou stratégiou STV voči kontrolným orgánom.

"Program po celý čas svojho vysielania prekonával vlastné rekordy sledovanosti a zároveň dosiahol pozíciu najsledovanejšieho televízneho programu na Slovensku od spustenia merania sledovanosti peoplemetrami. Pozícia Jednotky, ako aj celej STV sa na trhu výrazne zlepšili. To sa pozitívne prejavuje na raste komerčných príjmov verejnoprávnej televízie, ale najmä na získaní nových skupín divákov, ktorí pred SuperStar STV vôbec nesledovali," tvrdí Branislav Zahradník.

Úplne prvá časť reality show zaznamenala nadpriemerný výsledok. Share 41,2% producenti v začiatkoch podľa vlastných slov neočakávali. Sledovanosť sa po nástupe finálových dielov rapídne zvýšila, svoj vrchol dosiahla v marci. Po istom bode však kvôli upadajúcej atmosfére začala podobne rapídne klesať: to môže byť varovným zdvihnutým prstom pre druhú sériu. Piatkový prime-time však patril už od 26.novembra 2004 prioritne Jednotke.

Najmenej úspešná časť priebehu show boli semifinálové kolá z Mlynskej doliny, sledovanosť neprekonala čísla z kastingov, dostala sa dokonca na varovne nízku hodnotu pri 16%. Zaujímavým fenoménom je nočné Rozhodnutie, kedy STV dokázala priviesť pred obrazovky naozaj nevídaný počet ľudí na toto obdobie, cca 700 000. Share relácie býval zväčša zdrvujúci, dosahoval často výrazne nadpolovičné hodnoty.


Absolútne finále sledovalo 1,8 milióna divákov (v Rozhodnutí 888 tisíc divákov). V priemere všetkých troch častí spolu s Rozhodnutím, v ktorom sa Katarína Koščová stala prvou Slovenskou SuperStar to v číslach znamená hodnoty 32,88% rating a podiel 73,2%.

V nasledujúcej tabuľke sme epizódy zostavili zdola nahor a farebne sme odlíšili jednotlivé 3 diely programu.

Sledovanosť a podiel na trhu - Slovensko hľadá SuperStar

Sledovanosť (rating)

Podiel na trhu (share)

15.04.05

34,4%|39,0%|38,7%|19,4%69,7%|71,1%|73,6%|78,4%

08.04.05

25,1%|29,0%|28,5%|12,6%51,9%|55,4%|58,8%|65,6%

01.04.05

31,0%|35,7%|34,6%|17,5%60,4%|63,0%|62,2%|72,6%

18.03.05

36,1%|40,0%|39,0%|15,5%68,7%|71,7%|75,2%|72,9%

11.03.05

35,9%|39,4%|39,5%|16,6%65,2%|68,8%|73,7%|74,8%

25.02.05

33,6%|38,3%|37,7%|18,8%60,5%|67,0%|71,1%|74,7%

18.02.05

33,4%|38,4%|38,8%|15,5%58,8%|67,9%|74,5%|68,1%

11.02.05

31,4%|37,0%|37,5%|13,0%56,9%|64,9%|69,9%|65,7%

04.02.05

28,7%|34,1%|32,5%|14,3%52,6%|61,5%|64,3%|69,4

28.01.05

26,7%|32,3%|31,9%|15,3%48,9%|59,6%|64,7%|65,7%

21.01.05

20,4%|23,2%|26,1%|40,5%|45,1%|52,1%|

14.01.05

20,6%|25,5%|27,8%|12,4%

40,3%|49,1%|56,6%|54,8%

07.01.05

20,3%|26,4%|26,5%|13,3%

38,0%|49,2%|52,1%|55,5%

31.12.04

17,4%|18,8%|16,2%|13,0%

33,1%|35,4%|30,4%|25,6%

23.12.04

23,1%|26,0%|25,9%|10,1%

45,2%|49,0%|49,2%|55,6%

17.12.04

24,7%|30,8%|32,6%|12,8%

49,5%|59,3%|65,7%|58,4%

10.12.04

26,4%|31,9%|31,7%52,7%|60,3%|63,8%

03.12.04

26,9%|32,8%|32,3%51,4%|61,2%|62,2%

26.11.04

30,1%|31,8%55,7%|59,0%

19.11.04

23,8%|28,8%48,9%|56,3%

12.11.04

23,1%|27,3%49,5%|54,3%

05.11.04

23,0%|23,0%45,4%|48,0%

29.10.04

19,7%41,2%

údaje sú

uvedené v % | zdroj: TNS/PMT via OMV STV



Kastingová reality show Slovensko hľadá SuperStar samozrejme v rámci ošiaľu získala aj ocenenie OTO 2004, vzhľadom na veľkosť formátu a pridanú hodnotu diváci určite vedeli, prečo si tento titul vybrali. Za úspech sa podpísali aj výborné výkony moderátorov FUN RADIA Martina (Pyca) Rauscha a Adely Banášovej, ktorým sekundoval Braňo (Bruno) Ciberej. Obaja z moderátorskej dvojice sa na obrazovkách STV už objavili: Banášová v relácii Fun o piatej a Rausch v reláciach Menu a Cestuj s nami, v oboch prípadoch však bez veľkého povšimnutia. Slovenská televízia objavila teda nielen SuperStar, ale aj svojich nových moderátorov. Banášová nahradila Petra Kočiša v relácii Bumerang a Ciberej moderuje program Jednotka na jednotke - Rodinný duel. Rausch ponuku na ďalšie tituly v STV zatiaľ odmietol. Moderátori sú však ústretoví myšlienke sprevádzania aj druhou sériou súťaže.

Show vysielala aj česká Nova, taktiež s veľkým úspechom. Po tom, čo formát adaptovala aj STV, začali Česi a Slováci opäť porovnávať, tu sa opäť potvrdil progres, ktorý slovenský trh dosiahol v posledných rokoch: slovenská verzia ohúrila prevedením, moderátormi, vizuálnou podobou, takmer všetko bolo aj českými divákmi vynášané do výšin. V súčasnosti je práve prebiehajúca druhá séria súťaže na TV Nova kritizovaná pre zlých moderátorov, nudu a skromné prevedenie.

Otázka pokračovania reality show Slovensko hľadá SuperStar aj v ďalšej sezóne sa s blížiacim sa koncom vyskytovala čoraz častejšie: vedenie spomínalo opciu na zakúpenie programu, ktorú aj minulý týždeň podpísali. Výhody sú badateľné na prvý pohľad: zavedená značka so skvelým "zvukom", overený záujem a nižšie náklady. V tomto prípade sa kúpa druhej série javí ako dobrá investícia, už v týchto chvíľach sa zdá, že STV je oproti roku 2004 v akomsi programovom krízovom režime a zvýšiť ratingy a podiely nebude opäť také ľahké. Podľa našich informácií nabehne nová séria SuperStar na obrazovky v polovici sezóny 2005/2006. Bude STV v tom čase bojovať s atraktívnejším konkurenčným titulom?

STV ťaží z formátu kde sa dá aj naďalej: svojim spôsobom "parazituje" na SuperStar aj po skončení licencie, ako sme vás informovali ako prví, Magazín pokračuje oslobodený od všetkých trademarkov v piatok v prime-time. Posledné najemotívnejšie, najšokujúcejšie a najzaujímavejšie okamihy magašou Slovensko hľadá SuperStar budú odvysielané dnes v piatok 22. apríla.

Každá minca má dve strany, nevnímajúc SuperStar: obrovský komerčný úspech; tesný zisk. Vysoká sledovanosť piatkového finále; stagnujúca sledovanosť v dňoch vysielania formátu. Posilnenie programu; kritika podstaty verejnoprávnej televízie. Každý si nájde tú svoju stranu.



(*dlhodobo nadpriemerné výsledky)

Spolupracoval Radoslav Augustín