Slovenská televízia spúšťa ďalší nový formát - "televízny kulinársky bedeker" Nebíčko v papuľke, ktorého ústrednou postavou je známy šéfkuchár Jaroslav Žídek. Verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska dnes novinku novinárom predstavil na tlačovej konferencii. Zvolal ju iba deň pred nasadením formátu do vysielania, prvý diel odvysiela zajtra na Jednotke so štartom o 21:50 po večernom filme.
"Na voľbe vysielacieho času je podpísané, ako pri niektorých iných formátoch, že v dôsledku istej nevyhnutnej improvizácie nasadzujeme viaceré nové formáty v priebehu rozbehnutej sezóny. Čiže z tohto pohľadu je to programing do istej miery neštandardný," uviedol k nasadeniu programový riaditeľ STV Andrej Miklánek. "Uvidíme, ako sa formát ujme, sme plne stotožnení s jeho kvalitou, počkáme, ako začne fungovať a v prípade, ak to bude potrebné, tak od nového roka zvážime nejaké úpravy," dodal.
Prípravy Nebíčka v papuľke začali ešte pred Miklánkovým príchodom do STV. "Zadanie bolo získať osvedčenú osobnosť a formát, ktorý preukázateľne funguje aj v inom prostredí, ale chceli by sme mu dať istú pridanú hodnotu. To je vlastne to, o čo sa obligatórne snažíme pri väčšine našich programov. Budú tam prvky urbanizmu, histórie, zameranie na regióny a osobnostnú pridanú hodnotu máme v osobe pána Žídeka," vysvetlil šéf programu STV. "Sú tam zaujímaví ľudia, sú to autentické príbehy skutočných ľudí. Opierame sa o recepty, ktoré naozaj na Slovensku boli, ktoré majú svoju históriu, dôvody a súvisia so situáciou v danom regióne. Ale snažíme sa ich pretransformovať do modernej podoby," dodal.
Nebíčko v papuľke sa má diametrálne líšiť od formátu Áno, šéfe!, prostredníctvom ktorého komerčná televízia Joj urobila z Jaroslava Žídeka populárnu osobnosť. "Táto relácia nie je o tom, aby som ukazoval profesionálnu stránku veci, pôjde o veľmi jednoduché recepty, ktoré prakticky varím na jednej panvičke," upresnil šéfkuchár. "Niektoré z jedál, samozrejme, dostaneme aj do kuchýň, napríklad keď ma človek, ktorý ma daným miestom sprevádza pozve do nejakej reštaurácie, alebo k sebe domov. Nie sú tam vymyslené žiadne zložité veci. Ľudia doma vždy varili jednoducho, používali suroviny, ktoré boli dostupné okolo nich. Vtedy neexistovali obrovské supermarkety, kde je dnes všetko naskladané," doplnil.
Zdroj: SITA
Relácia bude mať 30-minútovú stopáž, režíruje ju dokumentarista Jaroslav Vojtek, ktorý patril do tímu režisérov aj v prípade šou Áno, šéfe!. "Spolupráca s Jaroslavom Žídekom je veľmi tvorivá. Veľmi dobre sa mi s ním robí, lebo ponúka nápady, cesty ako ich zachytiť. Podotýkam, že je to autorský program, ktorý vznikal v našich hlavách, nie je to nejaký osvedčený formát, takže ešte sa v tom celom iba nachádzame. Nechcem hovoriť, že sme sa nenašli, ale myslím si, že jednotlivé diely sa budú stále viac a viac zdokonaľovať," vyjadril sa Vojtek.
STV si s Nebíčkom v papuľke nedáva vysoké ambície z hľadiska očakávanej výkonnosti. "Za úspech považujeme všetko, čím posúvame priemerný share stanice vyššie. Budeme spokojní s tým, ak dosiahneme nadpriemer v danom slote. Ak to mám vyjadriť v čísle, tak budeme spokojní s trhovým podielom nad šesť percent," povedal Miklánek.
Námet na Nebíčko v papuľke vytvoril Žídek spoločne s režisérom Vojtekom a kameramanom Branislavom Špačkom. S formátom sa im však nedarilo preraziť. "Ponúkali sme to niekoľkým agentúram, niekam sa to však neposúvalo. Vznikla totiž obrovská obava, že je to neoverený formát. Ja nerozumiem, čo je to neoverený formát, príde mi to hlúpe. Ja keď vymýšľam nejaké jedlo, tak je to tiež neoverený formát a snažím sa tak, aby ten neoverený formát dopadol čo najlepšie," povedal Žídek. "Neoverený formát je taký, pri ktorom nie je vopred garantovaná sledovanosť, ako pri niektorých licencovaných. Čiže pravdepodobne z tohto plynú obavy, ktorým ja plne rozumiem. Naša úloha je práve snažiť sa overiť neoverené formáty, aby sa im potom lepšie prechádzalo do komerčných televízií," dodal s úsmevom Miklánek.
Doterajšie nakrúcanie relácie si Žídek pochvaľuje. "Chcel som robiť niečo iné, pretože to čo som robil predtým ma nebavilo. Toto je vec, ktorá si myslím, že je naozaj dobrá a aj ja sa tam cítim veľmi dobre," podotkol k svojmu odchodu z Áno, šéfe!.
Zdroj: RTVS
STV propaguje Nebíčko v papuľke sériou teasrov a dlhšou upútavkou v rámci self-proma, inzerciou v tlači, na webe či prostredníctvom sociálnych sietí Facebook a Twitter. V prevádzke už je aj samostatný web relácie www.nebickovpapulke.sk.
Cena jedného dielu relácie vychádza na 15-tisíc eur bez DPH. Za zazmluvnených 60 dielov vrátane vstupných nákladov na námet, výrobu grafiky, hudbu, výber lokácií a vývoj projektu je to spolu 950-tisíc eur bez DPH. RTVS zmluvu podpísal s neznámou firmou Movements, za ktorou stojí Žídekova švagriná Miriam Gaťášová. Nakrúca sa v HD kvalite.
Nebíčko v papuľke bude STV vysielať týždenne každý štvrtok na Jednotke v čase pred 22:00 po skončení večerného akvizičného filmu, mimo letných mesiacov júl a august. Reprízy budú nasadené v piatok v noci a v stredu o 9:15 dopoludnia. Objaviť by sa mali aj v sobotnom popoludní. STV ráta aj so štyrmi tematickými špeciálmi - napríklad Veľká Noc, grilovanie v lete, poľovnícka sezóna či Vianoce. Prvý diel odvysiela Jednotka zajtra o 21:50, odohrávať sa bude v prostredí myjavských kopaníc.
Vizitka formátu Nebíčko v papuľke
S týždennou periodicitou budeme navštevovať rôzne regióny Slovenska a cez osobnosť šarmantného šéfkuchára spoznáme výnimočné miesta, suroviny a recepty vo vybranej lokalite. Divák bude mať “po vareche” vysvetlené, prečo existujú názvy jedál ako je Liptovská bryndza, Moravské koláče, Segedínsky guláš, či Maďarská saláma. Pátranie po pôvode kuchynského žargónu nás často zavedie aj do zahraničia, kde jednotlivé pojmy vznikli.
Ďalším motívom relácie Nebíčko v papuľke budú suroviny. Pre každý región sú typické produkty, ktoré sa v ňom vyrábajú, alebo ktoré sa používajú na prípravu tradičných receptov. Ukážeme vám, kde sa dá zohnať kvalitná ryba, zemiaky, pečivo, syr, múka, masť, bryndza, mlieko, slanina. Navštívime pritom salaš, pozrieme sa na miesta, kde sa vyrábajú syry, chovajú ryby, či dokonca pštrosy.
Spolumoderátorom, resp. sprievodcom po danom regióne bude vždy zaujímavá osoba, domáci obyvateľ, prostredníctvom ktorého divák spozná miestne špeciality a kulinárske obyčaje. Náš šéfkuchár sa zapojí aj do ľudového kuchárskeho umenia a zmeria si sily s ostatnými počas “majstrovstiev” vo varení gulášu, slivkových knedlí, či bryndzových halušiek.
Základnou líniou relácie bude vždy recept na rýchly obed, ďalší recept bude s využitím suroviny z daného regiónu a na záver jeden zložitejší recept pre náročných kuchárov. Cestovanie šéfkuchára po Slovensku ponúkne nový pohľad na varenie a predstaví špecifiká tradičnej kuchyne regiónov. Cez “kuchynské okno“ nazrieme do okolia vybranej lokality, čím máme ambíciu vzbudiť záujem divákov nielen o kulinárske špeciality, ale aj o návštevu jednotlivých regiónov.
Zdroj: Presskit RTVS
Zdroj: RTVS
- Dramaturg RTVS: Ivan Kočner
- Dramaturg a producent: Miriam Gaťášová
- Grafika a zvučka: Robert Kovács, Martin Žembery, Peter Bencsík
- Technik kamery: Peter Zubal
- Zvuk: Peter Polák, Blažej Vidlička
- Mixáž zvuku: Dušan Kozák
- Pomocná réžia, strih: Peter Harum
- Produkcia: Richard Kiripolský, Renáta Vadkertiová
- Produkcia RTVS: Pavel Pavlik
- Odborná spolupráca: Rastislava Stoličná
- Producent za RTVS: Jana Večerná
- Kamera: Branislav Špaček, Roman Vajda
- Réžia: Jaro Vojtek
Zdroj: RTVS