STV opäť bude mať peoplemetre

Vedenie Rozhlasu a televízia sa po niekoľkomesačnom naťahovaní dohodlo na konečnej podobe zmluvy na dodávku dát z peoplemetrového merania s ďalšími spoločníkmi spoločnosti PMT. Podľa informácií Mediálne.sk zmluva sa podpisuje dnes. Cena sa pre RTVS oproti minulosti výrazne zníži. Z pôvodnej sumy okolo 55-tisíc eur mesačne spadla na približne 35-tisíc eur. Suma je údajne rovnaká alebo veľmi podobná, ako platia najväčšie súkromné televízie Joj a Markíza.

Konkrétne podmienky zmluvy dohadovali spoločníci PMT - televízie a mediálne agentúry - tento týždeň. RTVS podpis zmluvy nekomentovala.

STV opäť bude mať peoplemetre
Zdroj: Pavel Neubauer

RTVS od februára nemá zmluvu na získavanie dát od prevádzkovateľa prieskumu TNS Slovakia, ktorý ho realizuje pre PMT. Prvé vedenie RTVS nesúhlasilo s cenou. „Spolupráca RTVS s PMT je potrebná, ale mala by byť vzájomne výhodná,“ argumentovala generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková a požadovala cenu znížiť.

To, že STV nemala výstupy z peoplemetrového merania, bolo na škodu hlavne samotnej RTVS. Dáta jej chýbali pri predaji reklamy počas lukratívnej televíznej udalosti - MS v hokeji. Media representative Media RTVS musela pracovať s odhadmi. Aj keď hokej údajne priniesol pre RTVS najvyššie príjmy za posledných štyri až päť rokov, Zemková priznala, že ak by bola zmluva na PMT, mohli by byť vyššie: „Keby sme mali peoplemetre, predali by sme celý reklamný čas,“ povedala šéfka RTVS na poslednom zasadnutí Rady RTVS.

RTVS podpisom zmluvou získava aj dáta za medziobdobie, keď čísla nemala. Meranie naďalej prebiehalo, bez zmluvy však na výstupy nemala RTVS ani ostatné televízie nárok. Všetky tri televízne okruhy STV sa nachádzali v balíčku „ostatných televízií“ a nebolo možné s nimi pracovať samostatne. „Agentúra TNS Slovakia, samozrejme, tieto dáta archivuje a v prípade dohody vieme vrátiť dáta do pôvodného stavu – teda pre každý kanál STV samostatné čísla. Bude to prácnejšie, keďže musíme spracovať dáta v tomto momente už za dva celé mesiace,“ povedal pred časom pre Mediálne.sk Juraj Lahučký z TNS Slovakia.

Rýchlu dohodu a opätovné zaradenie STV do prieskumu podporovala aj Asociácia mediálnych agentúr, ktorá je tiež spoločníkom PMT. „Trhová pozícia RTVS je významná a je v záujme mediálnych agentúr a ich klientov pracovať s relevantnými PMT dátami, či už pre potreby analýzy trhovej pozície a výkonu staníc RTVS, alebo pri samotnom plánovaní a nákupe reklamného priestoru v RTVS pre agentúrnych klientov,“ povedal pred mesiacom pre Mediálne.sk podpredseda asociácie Daniel Živica.

Spoločnosť PMT bola založená v roku 2002 s cieľom zabezpečiť na Slovensku realizáciu elektronického merania sledovanosti televízie prostredníctvom peoplemetrov. Jej členmi sú RTVS, Markíza, Joj, Ta3 a Asociácia mediálnych agentúr. Peoplemetrové meranie štartovalo v lete v roku 2004. Dáta dodávala spoločnosť TNS Slovakia (vtedy TNS SK), ktorá v roku 2009 opätovne vyhrala tender.