STV je podľa viac ako polovice populácie dobrá verejnoprávna televízia

Na Slovensku sa v oblasti verejnoprávnych médií prijímajú finálne riešenia bez toho, aby najprv prebehla verejná diskusia k otázke, akú verejnú službu občania od týchto médií v ére digitalizácie očakávajú. "Chceme to otočiť z hlavy na nohy," povedal na dnešnej tlačovej konferencii Miroslav Kollár z Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý pri tejto príležitosti organizuje na jeseň 2008 sériu okrúhlych stolov.

Kollár dodal, že v IVO sú presvedčení, že verejnoprávne médiá budú mať svoje miesto aj vo výrazne rozšírenej ponuke programov na digitálnych multiplexoch, o konkrétnych požiadavkách občanov na formu verejnoprávnej služby však treba diskutovať predtým, ako sa prijmú nezvratné rozhodnutia. Z tohto dôvodu IVO v apríli 2008 realizoval prvý z reprezentatívnych prieskumov verejnej mienky, na vzorke 1080 respondentov, zameraných na médiá verejnej služby.

Slovenská televízia (STV) v apríli 2008 napĺňala predstavy o verejnoprávnom charaktere približne polovice slovenskej populácie (úplne spĺňa pre osem percent, čiastočne pre 45 percent populácie), čo znamená nárast oproti obdobnému prieskumu z roku 2000. Výrazne však klesol počet respondentov, podľa ktorých by hlavný zdroj financií verejnoprávnych médií mali tvoriť koncesionárske poplatky.

Rozšírené výsledky prieskumu (PDF).

Až 58 percent občanov v prieskume uviedlo, že hlavným zdrojom financovania STV a SRo by mal byť štátny rozpočet a iba 17 percent preferuje koncesionárske poplatky (v súčasnosti úhrady za služby verejnosti), ďalších 17 percent si myslí, že by zdrojom financií mala byť reklama. Až 59 percent opýtaných deklaruje ochotu zúčastniť sa referenda o zrušení koncesionárskych poplatkov, 88 percent z nich by hlasovalo za zrušenie týchto poplatkov. Viac informácií.

"Medzi respondentmi, ktorí sú s STV spokojní, je nadpriemerne často staršia a rurálna časť populácie," upozornil Miroslav Kollár z IVO, podľa ktorého má televízia verejnej služby oslovovať univerzálne celé spektrum slovenských divákov. Nadpriemerne spokojní boli aj vysokoškolsky vzdelaní ľudia, čo podľa Kollára súvisí s dlhodobým trendom zlepšovania programovej ponuky Dvojky.

Spokojnosť respondentov sa podľa neho viaže na aktuálnu programovú ponuku. "Ak bude STV na Jednotke vysielať viac programov, ktoré by sa dali označiť ako verejnoprávne, paradoxne spokojnosť môže klesnúť," dodal.

Slovenská televízia v apríli 2008 napĺňala predstavy o verejnoprávnom charaktere približne polovice slovenskej populácie.

Spustenie tretieho, športového kanála STV by privítalo 39 percent respondentov, 45 percent sa k tejto otázke stavia s nezáujmom a 13 percent ho odmieta. Prevažujúca časť verejnosti by ako STV3 uprednostnila seriálový a filmový kanál (32%), viac ako štvrtina (27%) prírodopisný kanál, 23% dokumentárny. Športový kanál je na štvrtom mieste (22%) a spravodajský, o ktorom sa v STV tiež uvažuje, až na siedmom mieste (14%).

Záujem o športový kanál majú podľa Mariána Velšica z IVO najmä mestskí ľudia s vyšším spoločenským statusom. "Zásadným spôsobom to nezmení kľúčovú masu divákov STV, ale povedzme, že to je ten spôsob rozvoja programovej ponuky STV, ktorý zvyšuje univerzálnosť cieľovej skupiny a povedzme, že dopĺňa klasických divákov STV o skupiny, ktoré ju dnes sledujú menej," uzavrel Kollár.

Najčastejším hlavným zdrojom informácií slovenskej populácie je podľa prieskumu IVO spravodajstvo súkromných televízií (38%), spravodajstvo STV je hlavným zdrojom pre 27%, internet s týmto cieľom využíva 12% respondentov, 11% tlač a 9% rozhlas.