V pondelok, 6. decembra sa na slovenskom mediálnom trhu objavilo nové periodikum pod názvom Týždeň. Jeho ambíciou je stať sa rešpektovaným spoločenským, kultúrnym a mienkotvorným týždenníkom. Zakladateľom a šéfredaktorom v jednej osobe je bývalý šéfredaktor týždenníka Domino Fórum Štefan Hríb, v súčasnosti známy aj vďaka moderovaniu televíznej relácie Slovenskej televízie Pod lampou. Exkluzívny rozhovor so Štefanom Hríbom pre Mediálne.sk pripravili spolupracovníci redakcie Michal Lipiak a Erik Golian.

Týždeň vydáva spoločnosť W Press, a. s., ktorej je Hríb podpredsedom. Redakciu tvorí väčšina redaktorov z bývalej redakcie Domina, ako napríklad Daniel Bútora, Eva Čobejová, Martin Hanus či František Šebej. O novom časopise sme sa rozprávali s jeho šéfredaktorom Štefanom Hríbom.

Kedy vo vás prvýkrát skrsla myšlienka založenia nového týždenníka?

Bolo to začiatkom februára tohto roku, keď som odišiel z Domina fórum. Pár týždňov a mesiacov som uvažoval, čo budem robiť. Jedna z možností bola prestať s novinárstvom na určitý čas. Bolo to prvýkrát po trinástich rokoch, čo som nemal ísť na druhý deň do práce. Zistil som, že existuje aj iný spôsob života. Že nemusím každý deň vymýšľať, čo zas poviem, napíšem, čo je nové. Táto prestávka mi padla dobre. Novinárska práca - byť stále v jednom kruhu, je strašne únavná. Druhá vec je, že niekoľko rokov som mal pocit, že je veľmi dôležité pomenúvať veci tak, aké naozaj sú. Aj preto vznikol Týždeň.

Prečo ste si vybrali názov "Týždeň"?

Týždeň je všeobecné slovo, tak ako na západe sú rôzne weeks, newsweeks. Podobne je to aj s názvami ako Čas – Times.

V Čechách je etablovaný časopis s názvom Týden. Tamojšie informačné portály hovoria v tomto prípade o plagiátorstve...

Týždeň je také všeobecné slovo, že sa naň nedá aplikovať copyright.

Nezdá sa vám, že "malý" slovenský trh s tlačou bol už pred štartom Týždňa presýtený?

Mal som pocit, že keď idem do stánku, všetky noviny a časopisy sa podobajú na nerozoznanie. V tomto zmysle je trh presýtený. Všade sa objavujú hviezdy a rosničky a rôzne superhviezdy. Týždeň bude iný – seriózny, kvalitný a mienkotvorný. To je naša výhoda na trhu.

Prečo ste potom taký priestor v úvodnom čísle venovali téme Superstar? Len preto, že je aktuálna?

Chceme písať o témach, ktoré hýbu Slovenskom v týchto týždňoch a mesiacoch. Aj o tejto téme sa dá písať s nadhľadom. Náš pohľad na túto tému je skôr kritický, ako oslavný.

Týždeň sa na mal podľa niektorých internetových zdrojov objaviť na slovenskom printovom trhu už 8. novembra, súčasne s prebiehajúcimi prezidentskými voľbami v USA. Prečo sa prvé číslo objavilo na pultoch stánkov 6. decembra s mesačným oneskorením.

Pri zakladaní časopisu je to väčšinou tak, že termín si vydavatelia stanovia naschvál - doslova "šibeničný". Táto hektika nám pomohla pri práci. Založenie a uvedenie novín je veľká nárazová práca. Novembrový termín nebol nijako záväzný.

Pred vydaním prvého čísla dočasne odstúpil z aktívnej účasti na jeho príprave bývalý riaditeľ spravodajskej televízie TA 3 Martin Lengyel. Prečo nakoniec nefiguruje medzi tvorcami časopisu?

Martin Lengyel bol na začiatku jedným z ľudí, ktorý do tímu vážne patrili. Krátko pred uvedením Týždňa odišiel na Ukrajinu sledovať tamojšie predvolebné dianie. A preto mu nezostal čas na niečo iné. Rozišli sme sa v dobrom. Pravou príčinou je teda jeho práca na Ukrajine.

Zvolili ste si farebný formát časopisu. Čo vás k tomu viedlo?

Keď chcete v dnešnom svete prezentovať myšlienky, v ktorých správnosť veríte, je za tým úvaha, že nemôžu byť zabalené v nepríťažlivom obale. Ak chcete byť úspešní a predávaní, musíte zaujať obsahom, ale aj po formálnej stránke. Tieto noviny by mali byť aj pekné.

Akú cieľovú skupinu čitateľov chcete hlavne osloviť?

Jednoducho povedané, sú to ľudia, ktorých zaujíma svet okolo nich. Konkrétne by som ich rozdelil do troch skupín. Do prvej patria liberálni mladí ľudia - pre nich sú určené rubriky Kultúra či Šport. Druhá skupina sú ľudia stredného veku – ľudia produktívni, angažovaní a dynamickí. V tretej skupine sú čitatelia konzervatívneho (kresťanského) zamerania, ktorí na Slovensku podľa mňa nemajú médium, ktorému by mohli veriť. Chceme im ponúknuť základňu, priestor na uvažovanie a debaty.

Zo spoločenskej diskusie sa akoby vytrácali myšlienky a princípy kresťanstva. Aký priestor tejto téme chcete v budúcnosti venovať?

Myslíme si, že náboženstvo má pevné miesto vo svete v ktorom žijeme. Rovnako ako politika, ekonomika, šport a civilizácia. Dokonca náboženstvo je jednou zo základných súčastí západnej civilizácie, ktorá stojí na desatore a kresťanských princípoch. Svet nezačal v roku 2004. Podobne ani náboženstvo.

Z prvého čísla je citeľná vaša orientácia na mladého čitateľa (filmové a hudobné rubriky). Môže si podľa vás priemerný študent dovoliť kupovať noviny za cenu 29,- Sk?

Pri voľbe ceny sme boli medzi dvoma mlynskými kameňmi. Cena mala byť taká, aby si Týždeň ľudia mohli dovoliť a aby sme sa aj my uživili. Možno sa to zdá veľa, ale koľko dnes stojí napríklad jedno pivo? Pripravujeme zľavnené predplatné, približne o dvadsať percent.

Má grafická bodka v titule časopisu a v názvoch rubrík nejaký hlbší význam? Nesymbolizuje pomyselnú bodku za rokmi strávenými v Domine fórum?

Vysvetlenie nechávam na našich čitateľov. Každý nech si pomyslí, čo chce. V prvom rade sa nám to zdalo originálne.

Nakoľko je pre vás dôležitá internetová prezentácia? Mladí ľudia sú internetom dosť ovplyvnení. Vaša súčasná internetová obdoba však výrazne zaostáva.

Internetová podoba časopisu skutočne ešte nedosahuje úroveň, ktorú by sme si želali. V tejto chvíli sa jej príprave intenzívne pracuje.

Štart časopisu sprevádza veľká imidžová reklamná kampaň vo všetkých typoch médií. Kto stojí v jej pozadí?

Naša reklamná kampaň je väčšinou bartrová. Znamená to, že dané média majú reklamu u nás a my u nich. Tým pádom nás to stojí menej peňazí. Kampaň v médiách robili naši kamaráti, ľudia s niekoľkoročnými skúsenosťami a praxou.

Ako je to s financovaním samotného časopisu?

Čo sa týka financovania našich novín, fungujú na princípe akciovej spoločnosti. Hlavnými akcionármi sú Vladimír Čečetka a Ladislav Rehák. V dozornej rade je okrem iných aj Fedor Gál, on však nie je akcionár.

Poznáte predbežné odhady predaja prvého čísla?

Prvé odhady predajnosti dostaneme o týždeň – dva.

Čo hovoria na Týždeň samotní čitatelia?

Tak na deväťdesiat percent reakcií je pozitívnych. Objavili sa však aj negatívne podnety. Prvé výhrady smerujú k formálnej a typografickej stránke časopisu. Iní nám vytkli najmä reklamu s nevhodným obsahom. Z prvého čísla sme sa poučili a už sa to nebude opakovať.

Redakčne pripravili spolupracovníci Mediálne.sk (ml) a Erik Golian.