Vydavateľ novín Košice : dnes rozposlal v týchto dňoch potenciálnym obchodným partnerom informáciu o rozšírení portfólia. Hovorí o pridaní TV Naša a Rádia Kiss, teda regionálnej televízie a rádia vysielajúcich z Košíc.
„V Košiciach tak vzniká silný mediahouse, ktorý je pripravený plniť vaše komunikačné potreby,“ píše riaditeľ Kratky Global: Media Lukáš Hraňo v sprievodnom liste.
Na mediálny trh najskôr na jeseň 2014 vstúpila spoločnosť Kratky Global: Publishing, ktorá je vydavateľom denníka Košice : dnes. Od začiatku minulého roka sa noviny nepredávajú, ale rozdávajú zdarma. Vydavateľ prezentoval krok ako súčasť marketingovej stratégie, denník je dodnes bezplatný. Šéfredaktorom je Dušan Karolyi, bývalý reportér Trendu či TV Markíza.
V TV Naša získala väčšinový podiel spoločnosť Kratky Global: Publishing minulý rok. Prevod 50,1-percentného podielu schválila aj licenčná rada. Pôvodne bola jediným vlastníkom TV Naša spoločnosť CreaTV manželov Děkanovských.
V regionálnej košickej televízii sa už zmeny začali diať koncom vlaňajška, pribudlo nové štúdio, vymenili sa ľudia a čiastočne sa upravoval program. Zároveň prebehol refresh značky do farieb denníka Košice : dnes a čiastočný rebranding na tv: naša s uvedením konceptu názvu s dvojbodkou, rovnako ako pri denníku.
Predaj podielu v Rádiu Kiss neschválili
V prípade Rádia Kiss je situácia zložitejšia. Aj pri ňom žiadal pôvodný vlastník licencie, eseročka Rádio Kiss, Radu pre vysielanie a retransmisiu (RVR) o predchádzajúci súhlas na prevod obchodného podielu. Regulátor však žiadosti vlani v decembri nevyhovel.
Prevod sa mal previesť na spoločnosť EuroClearing Association Praha. Jej majiteľka Michaela Hálková pre Radio.Radar v rovnakom čase uviedla, že jej firma je financujúcim partnerom košického rádia. To sa zároveň v rovnakom období vrátilo k moderovanému vysielaniu a prezentovalo plán rozvoja s novým partnerom.
Väčšinový podiel v rádiu – 50,99 percenta - mala EuroClearing Association Praha získať od spolumajiteľa Kissu Róberta Bartoša. Žiadosť bola licenčnej rade zdôvodnená exekúciou vedenou na Bartošov obchodný podiel, pričom pražská firma mal byť veriteľom spoločníka eseročky Rádio Kiss.
Doručenie exekučného príkazu je zákonným dôvodom na zánik účasti povinnej osoby, teda osoby, voči ktorej je vedená exekúcia. Keďže o uvoľnený podiel prejavila záujem EuroClearing Association Praha, mala sa meniť vlastnícka štruktúra v rádiu. No nezmenila sa.
„Rada žiadosti nevyhovela, predchádzajúci súhlas neudelila, a to z dôvodu, že žiadateľ nedoručil príkaz na vykonanie exekúcie, a tak nebolo možné žiadosť posúdiť,“ vysvetlila postup RVR hovorkyňa Lucia Jelčová.
„Naša spoločnosť je záujemcom o kúpu podielu v Rádiu Kiss. Transakcia nie je dosiaľ ukončená, preto sa k nej v súčasnom štádiu nebudeme bližšie vyjadrovať,“ poskytla Mediálne.sk aktuálne stanovisko EuroClearing Association M. Hálková.
Ani ohlásená spolupráca s Kratky Global nemá zatiaľ vplyv na vlastnícku štruktúru, kde popri R. Bartošovi figurujú Juraj Farkaš, Július Kováč a Jaroslav Roško.
„Rádio Kiss nie je toho času súčasťou skupiny Kratky Global. Dvojstranné vzťahy, ktorých účastníkom je Rádio Kiss, však umožňujú už dnes Rádiu Kiss využívať synergické efekty mediálnej divízie Kratky Global,“ uviedla pre Mediálne.sk riaditeľka marketingu v Kratky Global Alexandra Mihók-Kvietková. Tá je momentálne podľa obchodného registra predsedom družstva Rádio: Dnes production. Funkciu vlani od mája do septembra v družstve zastával R. Bartoš.
Noviny, televízia a rádio pod jednou strechou
Krátky Global: Media sa už prezentuje ako media representative troch mediálnych značiek a v tomto duchu mieni osloviť aj klientov, ktorým ponúka širší a efektívnejší zásah.
„Už dnes našich klientov nezaujíma ani tak to, cestou akého média budú ich posolstvá komunikované, ale ako efektívne sa k ich cieľovej skupine dostanú. Naša jednoznačná konkurenčná výhoda tak je garantovaný zásah konkrétnej cieľovej skupiny bez ohľadu na charakter použitého média,“ podotkla A. Mihók-Kvietková.
Konkrétnu ponuku pre zadávateľov zatiaľ spoločnosť neprezentuje. „Podmienky novej obchodnej stratégie sprístupníme verejnosti v druhom kvartáli roku 2016,“ pokračovala riaditeľka marketingu.
Čo sa týka prípadných ďalších zmien v zahrnutých médiách, ani o nich zatiaľ Kratky Global: Media nehovorí konkrétnejšie. „Aktivitami vo všetkých médiách, na ktoré má dosah mediálna divízia Kratky Global, posilňujeme naše postavenie najsilnejšieho, striktne lokálneho mediahouse v Slovenskej republike. O ďalšom vývoji jednotlivých komunikačných kanálov mediahouse budeme informovať v čase aktuálnosti,“ dodala A. Mihók-Kvietková.
Boj o východ
Kratky Global má na východe najväčšiu konkurenciu v printovom segmente. Tradíciu verného regionálneho publika dlhoročne využívajú denníky Košický Korzár a Prešovský Korzár (priemerný predaj za ostatných 12 mesiacov na úrovni 11 700 výtlačkov). Ich vydavateľ Petit Press na východe ovláda trh regionálnej tlače – vydáva tu aj piatkový týždenník Košický Korzár Večer, ako aj sieť týždenníkov pod značkou skupiny Korzár, ktorú postupne začleňuje do svojej siete My (týždenníky vychádzajúce na západnom a strednom Slovensku).
Denník Košice : dnes sa vymedzil spomínanou stratégiou bezplatnej distribúcie medzi čitateľov. Za vlaňajší rok uvádza Kratky Global: Publishing priemerný náklad 10-tisíc výtlačkov. K novinám patrí aj spravodajský web kosicednes.sk, pri ktorom je deklarovaná vlaňajšia priemerná návštevnosť 150-tisíc reálnych používateľov mesačne.
Na televíznom trhu je TV Naša vnímaná síce ako tradičný lokálny vysielateľ, no nie s veľkou bázou divákov. Stanica vyrábala zhruba hodinu premiérového obsahu denne, čo si zachovala aj po zmenách. Okrem repríz svojej produkcie vypĺňajú vysielanie stanice hudobné videoklipy v rámci Music Boxu. Ten pôvodne CreaTV prevádzkovala ako samostatnú televíznu stanicu.
V Košiciach z východslovenských regionálnych staníc má napríklad pokrytie aj michalovská TV Zemplín. Samozrejme, z pohľadu oslovenia spotrebiteľov sú pre zadávateľov hlavnou voľbou najmä celoplošné komerčné stanice.
Platí to aj pri rádiách – najpočúvanejšie Expres a Fun rádio dokážu vysielanie pre východ odpájať a vyhovieť tak aj potrebám miestnych klientov. Regionálny rozhlasový trh je však v Košiciach a okolí pomerne pestrý – Rádiu Kiss, ktoré malo v minulosti značnú popularitu, konkuruje novšia stanica Rádio Košice, ktorá postupne preberá poslucháčov k sebe. Rádio Košice si mimochodom v minulosti registrovalo ochrannú známku na názov „TV Košice“, čo naznačovalo expanzívne plány aj v oblasti televízneho vysielania, no či ideo reálny zámer, vysielateľ nešpecifikoval.
Z Košíc vysiela aj tematicky vyhranené Rádio Šport. Len nedávno na východe skončilo Dobré rádio, ktoré vysielalo z dvoch frekvencií v Košiciach a Prešove a licenčnú radu žiada o odňatie licencie.