Scenár jednoznačne vyhodil prvoplánový recept na adaptáciu – žiadne natiahnutie TV skeču na filmovú stopáž ani klasické postupy v štýle pošleme hrdinky na päť až desať nových miest, všade im pripravíme novú pascu a zdržia sa tam akurát. Hoci nejedna púť seriálu na plátno dopadne tak, že tvorcovia spájajú diely seriálu s ľahkým tmelom a majú hotový film.
Pri Cuky Luky urobili scenáristi (i titulné herečky) razantný krok – vyhodili reč plnú afektov, odkazy na Rakúsko a roly mestských paničiek. Pre mnohých divákov bude poznatok šokujúci, ťažko sa im bude chcieť oželieť kultovú vravu a na konci budú tvrdiť, že dialógy sú slabé, alebo že celé snaženie nie je úplne ono.
Objektívne možno vnímať krok pozitívne. Ak autori chceli postaviť film ako crazy komédiu s jednoduchým dejom, no predsa vložiť vedľajšie línie, nemali inú možnosť, inak by im neostal priestor pre vývoj hrdiniek, budovanie vzťahu či typické striedanie nálad (raz sme hore, inokedy smútime).
O čom to vlastne je
Dejový rámec preto využil solídnu schému: Cuky je nádejná blogerka, ktorá nevie o šoubiznise nič, no strašne by chcela patriť do VIP. Luky je bývalá miss, čo sa nechá vyprovokovať zákernou moderátorkou Renátou (skvelá Diana Mórová ako intrigujúce zlo v ženskom svete) nielen na napísanie knihy, ale aj prerobenie obyčajnej ženy na potenciálnu víťazku miss.
Prirodzene, Cuky a Luky sú ešte neznáme ženy z úplne odlišných svetov, takže ich prvé interakcie sú nevraživé, reakcie nepredvídateľné a ich spoločný cieľ v nedohľadne. No časový limit 30 dní je neúprosný, aby stihli rýchlokurz obliekania, správania či voľnej disciplíny. Prvé úspechy im hatí neustále pozorná Renáta zo zálohy využívajúca všetky zbrane proti nej – a misiu berie osobne, lebo ona i Luky majú zálusk na riaditeľa súťaže.
Paródia na slovenskú smotánku
V kontexte crazy komédií nenájdete v scenári veľa objavného, no na slovenské pomery vznikol celkom bohatý celok, ktorý sa rozhodol nielen vyskúšať osvedčenú mustru, ale navyše prepašovať do nej veľa prvkov a najmä silnú paródiu na aktuálne pomery či slovenskú smotánku.
Prvoplánový humor známy od Cuky a Luky sa často minimalizuje na jednovetnú doložku či vykríknutú poznámku, no inak sa má baviť divák na množstve odkazov, epizódnych roličiek a užívať si hrdinky v iných pózach.
Z hlavnej dvojice má bližšie k originálu Luky v podaní Zuzany Šebovej, ktorá je excentrická neustále, žije si nad pomery.
Zdroj: Ita Film
Peťu Polnišovú čaká dlhšia cesta a lepšie napísaná Cuky, veselosmutná postavička s malou tragédiou z mladých čias až po dnešné fungovanie s „lajkami“ na kvartete telefónov.
Zdroj: Ita Film
Obe fungujú ako sprievodkyne slovenským šoubiznisom, súťažou miss, TV reláciami, bláznivými súťažami, partiami (ne)prajných kamarátov či zdanlivo bezpečným útočiskom (alegória celebritného hotela). Táto paródia na mnoho prvkov nezaberá u všetkých, lebo hoci niekedy sú gagy Cuky a Luky skutočne jednoduché, inokedy neváhajú použiť prepracovanejšiu iróniu či sarkazmus, poukazovať na povrchnosť na mnohých úrovniach.
Zdroj: Ita Film
Tucty vedľajších hercov či postáv nájdete v dvojakej role – buď hrajú priamo seba, alebo sú odkazom na iné archetypy (sami môžete tipovať, koho stvárňuje D. Mórová či Lukáš Latinák).
Český režisér film podržal
Karel Janák zrejme pomáhal z robustného základu vyškrtať veľa, no nechal v štedrej stopáži 112 minút veľa prvkov. Vďaka jeho réžii celok funguje, postavy sa vyvíjajú, smerujeme k veľkému (hoci zbytočne prepálenému) finále s motiváciou istej postavy a presne doručí tie momenty striedania nálad. Vďaka nemu film drží pokope a najmä veľké mená udržali svoje charaktery a podali dobré herecké výkony.
Horšia situácia príde pri posudzovaní epizódnych roličiek a vedľajších postáv. Niektoré sú otravné, iné sa do diania nehodia, alebo používajú príliš prostý humor (koktavý poštár, afektovaný gej - kaderník, top kamoška so psíkom). A naopak, vybrané postavy (Pomajbo, Kubovčík, Lasica) vás neskutočne dostanú, lebo ukazujú presne vycibrený potenciál komédie: šikovnú hlášku, malú postavu, vhodne vložený gag.
Zdroj: Ita Film
Záverečný verdikt
Filmu by prospelo skrátenie o 20 minút a lepší strih, ktorý by nás zbavil slabších scén, ktoré pobavia malú časť publika (pochopíte sami, keď sa zasmejú piati). Mal by vyššiu hustotu vtipov, lepšie tempo a ešte by sme sa zbavili nevýrazných postáv.
Je zrejmé, že scenáristi a celý tím mal na začiatku strašne veľa natočeného materiálu a bolo im ľúto sekať, no pre lepšie vyznenie celku by sa patrilo aj s ťažkým srdcom poslať niektoré scény preč. Šanca na opätovné natočenie žánrovej komédie sa možno raz objaví, no Cuky Luky nemusela využiť teraz manko za posledných 10 až 15 rokov.
Rozpätie humoru je preto široké a film nemá celistvý záber. Sú tu prosté reči, no nemusia sa znížiť iba na kvantum nadávok a vybraných slov na „k“, „p“ či „j“, čo fandí aj lepšej prístupnosti. Sú tu situačné scény, kde na lokálne pomery môžete sledovať opakovaný a celkom zábavný gag so sviňou (a pochopíte, prečo sa dostala aj na plagát). A je tu aj veľa jednoduchých replík a dialógov.
Zdroj: Ita Film
Cuky Luky film by mohol odštartovať sériu žánrových komédií. Neznamená to, že ich chceme vidieť postupne v celej trilógií, alebo že teraz by sa mal adaptovať do kinoformátov celý Kredenc, no nádej žije a ďalšie komédie by mohli vyjsť lepšie.
Cuky a Luky majú sčasti smolu v tom, že časť (ne)divákov ich okamžite odpisuje ako sprofanované postavy, nehovoriac o tom, že sa nám po otváracom víkende vyroja aj dva tábory (Všetko alebo nič vs. Cuky a Luky) pranierujúce tú druhú komédiu.
Cuky Luky film uzatvára silné trio divácky atraktívnych slovenských filmov z prvej tretiny roka 2017. Bude mať zrejme nižší štart i celkovú návštevnosť ako evitovka či Únos, no každý z nich ukázal, že do kín skúsi prilákať 100- a viac tisíc divákov. Teraz je otázne, aká kinoéra nastúpi – či sa vrátime do bežnej konštelácie, alebo sa zopakuje séria, keď nám každých sedem týždňov štartuje lokálny blockbuster.